کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۹۴۸
تاریخ خبر:

فرزند صبح‌ به‌صورت آنلاین اکران می‌شود؟

روزنامه هفت صبح،‌ احمد رنجبر | فرزند صبح یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های کارنامه بهروز افخمی است. او نزدیک به یک دهه تلاش کرد تا امتیاز این فیلم را از آن خودش کند تا بتواند نسخه مورد نظرش را تدوین و ارائه دهد. او سرانجام سال گذشته از نسخه جدید فیلمش در دو نمایش خصوصی محدود رونمایی کرد. پخش این فیلم به حوزه هنری واگذار شده و قرار است در صورت بازگشایی سینماها از عید فطر به سرگروهی یکی از سینماها‌ی حوزه روی پرده برود و اگر بازگشایی سینماها به تعویق افتاد، بلافاصله وارد چرخه اکران آنلاین شود.

*** نسخه‌ای برای اعاده حیثیت
سال گذشته بهروز افخمی‌ بعد از اینکه نسخه مورد نظرش را براساس نسخه تدوین شده سیف‌الله داد‌ آماده کرد، آن را در اکرانی خصوصی برای تعدادی از اهالی مطبوعات و هنرجویانش در حوزه هنری اکران کرد. بعد از اکران فیلم، همه آنهایی که نسخه جشنواره‌ای را دیده بودند، به صراحت اعلام کردند نسخه جدید و مورد تایید بهروز افخمی هیچ قرابتی با آن تصاویر بی‌ربط به هم چسبانده شده نسخه جشنواره‌ای ندارد.

«فرزند صبح» که تا پیش از رونمایی از نسخه جدید پاشنه آشیل کارنامه کارگردانش محسوب می‌شد، حالا تبدیل به فرزند خلف افخمی شده‌، فیلمی که می‌توان تمام قد پشتش ایستاد و از آن دفاع کرد. بعد از همان اکران افخمی در گپ و گفتی سرپایی اعلام کرد این نسخه را آماده کرد تا از کارنامه‌اش اعاده حیثیت کند و اصراری هم به اکران آن ندارد، مگر اکران‌های محدود.

*** از جشنواره جهانی تا اکران آنلاین
بهروز افخمی قصد داشت نسخه جدید «فرزند صبح» را به جشنواره جهانی فجر ارائه دهد تا در بخش غیررقابتی آن به نمایش دربیاید اما تعطیلی یک ساله جشنواره به دلیل شیوع ویروس کرونا موجب شد تا این تصمیم عملی نشود. حالا در تصمیمی جدید قرار براین شده تا فرزند صبح در صورت بازگشایی سینماها از عید فطر اکران محدودی در سینماها داشته باشد اما در صورتی که بازگشایی سینماها به تعویق بیفتد‌، افخمی و پخش‌کننده‌اش قرار‌ است ‌ پلن جایگزین را اجرا کنند. پلن جایگزین آنها‌، اکران آنلاین فیلم است .

*** مروری بر حاشیه‌های فرزند صبح
سال ۸۹ ، یکی از جنجالی‌ترین اکران‌ها و البته نشست‌های خبری به نام افخمی و فرزند صبح‌اش ثبت شد. خبرنگاران که از نسخه اکران شده عصبانی بودند، به شدیدترین شکل ممکن به افخمی حمله کردند‌ اما او ضمن برائت از نسخه نمایش داده شده، با قاطعیت از کارش در بخش کارگردانی دفاع کرد و گفت فیلم به خاطر غلط بودن تدوین، موسیقی و دوبله‌اش به چنین سرنوشتی دچار شده‌.

اما همه حاضران در جلسه و کسانی که فیلم را دیده بودند، حرف‌هایش را قبول نکردند و مستقیم و غیر مستقیم گفتند که افخمی به خاطر اینکه فیلم درنیامده، بهانه‌تراشی کرده و با این اعتراض‌ها و جنجا‌ل‌ها خواسته تا مسئولیت شکست فیلم ‌که هزینه زیادی هم بابت تولیدش شده را نپذیرد.

*** عملیات نجات فرزند صبح
با وجود همه این هجمه‌ها اما افخمی همچنان براین موضع پافشاری می‌کرد که اگر « فرزند صبح» طبق آنچه ‌ او طراحی کرده تدوین، دوبله و موسیقی‌اش ساخته شود‌، تازه سر و شکل سینمایی پیدا می‌کند و می‌شود درباره آن به عنوان یک فیلم سینمایی حرف زد . ادعایی که البته خیلی‌ها‌ که نسخه جشنواره‌ای آن را دیده بودند‌، باور نداشتند و می‌گفتند چطور می‌شود با تدوین مجدد و… از آن اعوجاج تصویری‌، یک فیلم سر و شکل‌دار درآورد.

اما این اتفاق در عمل افتاده، نسخه نهایی فرزند صبح هیچ ربطی به آن نسخه سال ۸۹ ندارد. با مقایسه دو نسخه کاملا مشخص می‌شود که در نسخه اولیه فقط سکانس‌ها به هم چسبانده شده و ربطی هم به هم ندارند. برای مثال فقط کافی است به دو مورد اشاره شود. یکی از سکانس‌های طولانی و بی‌ربط نسخه اولیه که حاضران در سالن مطبوعات با کف و سوت به آن واکنش نشان دادند‌، مربوط است به صحنه‌هایی که خمینی جوان سوار بر کالسکه به سمت منزل پدری‌اش در حرکت است .

او در طول مسیر شروع به پیچیدن عمامه‌اش می‌کند و.. این سکانس هیچ دیالوگی ندارد و حدود چهار دقیقه و چند ثانیه زمان آن است. در نسخه جشنواره این سکانس وسط فیلم استفاده شده، در حالی که افخمی آن را برای تیتراژ طراحی کرده بود. در نسخه جدید این سکانس را ترانه‌ای از فرهاد مهراد همراهی می‌کند و اسامی عوامل در طول آن روی تصاویر حک می‌شود.

*** فرزند خلف افخمی
«فرزند صبح» محصول یک کارگردان مولف است، به همین خاطر است که اگر پلانی بدون نظارت و تفکر کارگردان کم و زیاد شود‌، شاکله اثر بهم می‌ریزد. افخمی فرزند صبح را در ادامه ماجرا‌جویی‌هایش در تصویر کردن رویا و واقعیت ساخته. مسیری که با گاوخونی آن را تجربه کرد و در فرزند صبح آن را به تکامل می‌رساند.

او با ظرافت با در هم تنیدن چهار دوره زندگی امام مخاطب را وارد فضایی می‌کند که بین رویا و واقعیت معلق می‌ماند و به بی‌وزنی کامل می‌رسد، دقیق مثل خواب دیدن . انتخاب مناسب ترانه‌هایی از فرهاد مهراد برای همراهی سکانس‌ها هم به این حس معلق بیش از پیش کمک می‌کند.

کدخبر: ۳۲۷۹۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر