کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۴۵۷۵
تاریخ خبر:

فرزندان مشهورترین تروریست‌‌ جهان چه می‌کنند؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | اسامه بن لادن شهروند عربستان سعودی یکی از سرشناس‌ترین کسانی است که به عنوان تروریست شناخته می‌شود. او طراح عملیات یازده سپتامبر و حمله به برج‌های دوقلوی آمریکاست که منجر به کشته شدن هزاران نفر شد. بن لادن در دوران ریاست جمهوری اوباما در پاکستان کشته شد و رئیس‌جمهور آمریکا این افتخار را هنوز با خود حمل می‌کند که جدی‌ترین دشمن کشورش را با عملیاتی ویژه از بین برده است.کوچکترین پسر او در سال ۱۹۷۶، در ۱۷ سالگی با نجوا غانم در لاذقیه سوریه ازدواج کردکه زنی سوری بود. پس از آن ۴ بار دیگر ازدواج کرد و دو بار طلاق گرفت. او بین ۲۰ تا ۲۶ فرزند داشت. اما همه فرزندانش از شهرت برخوردار نیستند.

یک: حمزه پسری که دنباله رو راه پدر بود: حمزه متولد ۱۹۸۹ بود و بعد در بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ درگذشت. او به دنبال مرگ پدرش در سال ۲۰۱۱، به عنوان یک رهبر نوظهور در داخل گروه توصیف شد. اولین بار که نام او مطرح شد، در ژانویه ۲۰۰۱، حمزه، پدرش و سایر اعضای خانواده در عروسی برادرش «محمد بن لادن» در شهر قندهار در جنوب افغانستان شرکت کردند.

در آگوست ۲۰۱۸، روزنامه گاردین به نقل از عموهای حمزه اظهار داشت که او با دختر محمد عطا، هواپیماربای یازده سپتامبر ازدواج کرده، با این حال، عمر بن لادن، برادر حمزه، این گزارش را تکذیب کرد. اما اعتقاد عموم هنوز بر این است که این ازدواج رخ داده است. حمزه بن لادن در ترور نخست‌وزیر سابق پاکستان، بی‌نظیر بوتو نقش داشت. با این حال، طبق بازجویی از سلیمان ابو غیث، سخنگوی سابق القاعده، حمزه هنگام ترور بوتو در ایران در حصر خانگی بود و تا سال ۲۰۱۰،یا تا سال ۲۰۱۱ هنوز آزاد نشده بود.

در ۱۴ اوت ۲۰۱۵، او برای اولین بار یک پیام صوتی منتشر کرد و پیروان خود را در کابل، بغداد و غزه فراخواند تا در واشنگتن، لندن، پاریس و تل آویو به جنگ جهادی یا جنگ مقدس بپردازند. در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۱۹، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا پاداش حداکثر یک‌میلیون دلار جهت ارائه هرگونه اطلاعات که منجر به شناسایی یا مکان او شود تعیین کرد.

پادشاهی عربستان سعودی در تاریخ یک مارس ۲۰۱۹ اعلام کرد که با حکم سلطنتی امضا شده در نوامبر ۲۰۱۸ تابعیت بن لادن را لغو کرده‌است. در ۳۱ ژوئیه سال ۲۰۱۹، نیویورک تایمز و دیگر سازمان‌های خبری به نقل از مقامات آمریکایی که نامشان ذکر نشد گفتند که بن لادن در دو سال اول دولت ترامپ، که از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ آغاز شد، کشته شده‌است.

دو: عمر بن لادن، هنرمند نقاش: او تنها کسی از فرزندان بن لادن است که علاقه‌ای به ماجراجویی ندارد و زندگی آرامی را در آپارتمانش در ساحل «نرماندی» فرانسه می‌گذراند. او به «پیپِ هانتر» آلمانی علاقه فراوانی دارد و دو قطبی است. او قرار بود جانشین پدرش در دستگاه القاعده باشد.

اما زیر بار این ماجرا نرفت. گفته می‌شود که مادر عمر یهودی است. او گاهی برای شرکت در کنفرانس‌هایی به سرزمین‌های اشغالی دعوت می‌شود. بن لادن مادر عمر را سال‌ها قبل طلاق داده بود. عمر آخرین بار پدرش را در سال ۲۰۰۱ ملاقات کرد و می‌گوید اسامه بن لادن سال‌ها قبل از آن مهر پسرش را به دل نداشته است. همسرش زاینا یک نقاش اهل چشایر بریتانیاست و هر دو چهل سال دارند.

سه: سعد، پسر بیمار خانواده: سعد بن اسامه بن لادن متولد ۱۹۷۹ و احتمالا از همسر اول بن لادن است. او راه پدر را دنبال کرد تا جایی که در القاعده جایگاهی برای خود به دست آورد. نام سعد به عنوان یکی از جانشینان اسامه مطرح می‌شد. گزارش‌ها می‌گویند که او در حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در سال ۲۰۰۹ کشته شد.

عمر بن لادن در مصاحبه‌ای گفته است که سعد، اوتیسم داشته است. این فرزند خانواده در سودان و افغانستان کنار پدرش حضور داشته و بعد با زنی یمنی ازدواج کرده بود. او بعدها به ایران گریخت و حبس خانگی شد. اعتقاد بر این است که سعد در بمب گذاری در کنیسه‌ای در تونس در ۱۱ آوریل ۲۰۰۲ که منجر به کشته شدن ۱۹نفر شد، دست داشته است. در ژانویه ۲۰۰۹، مقامات اطلاعاتی آمریکا تأیید کردند که سعد دیگر در زندان ایران نگهداری نمی‌شود و مدعی شدند که او در پاکستان مخفی شده است.

چهار: ایمان و سمیه دختران خانواده: ایمان حالا احتمالا ۲۹ ساله است. او در هفده سالگی ایران زندگی می‌کرد و بعد از سه ماه اقامت در سفارت سعودی در تهران به سوریه رفت. سمیه در واقع منشی پدرش بود. ما اطلاعی از سن و سال او و اینکه فرزند کدام یک از همسران بن لادن است نداریم. اما گفته می‌شود که او از فرزندان بزرگ‌تر اسامه بوده است. سمیه به همراه خواهرش مریم در روز کشته شدن بن لادن در همان خانه حضور داشتند و گفته می‌شود که توسط ماموران آمریکایی دستگیر شدند.

کدخبر: ۴۱۴۵۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر