کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۰۶۰۹
تاریخ خبر:

فرزاد جمشیدی چطور از بند ممنوعیت نجات پیدا کرد؟

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| ویژه برنامه «باران» شبکه دو بازگشت دوباره فرزاد جمشیدی به عرصه اجرا پس از مدت‌ها ممنوع الکاری است. این برنامه به مناسبت دهه کرامت پخش می‌شود و جمشیدی با خادمین حرم امام رضا (ع)، مداحان و … گفت و گو می‌کند. او به سبک سابق، به اجرای پلاتوهای احساسی هم می‌پردازد‌؛ همان سبکی که با آن‌ها به شهرت رسید. در گزارش امروز ضمن مرور سرنوشت جمشیدی، یک سوال تکرارشونده مطرح شده است که چرا فرصت به دیگر مجریان ِکنار گذاشته شده سیما نمی‌رسد؟

‌مورد اول| شهرت
فرزاد جمشیدی با اجرای برنامه‌های مذهبی در تلویزیون به شهرت رسید. او با شیوه متفاوت اجرا که مبتنی بر جمله‌های موزون بود، تبدیل به چهره‌ای مطرح شد تا جایی که ویژه برنامه‌های او همیشه طرفداران خاص خود را داشت. جمشیدی در عین برخورداری از کلامی شیوا، «ساده» حرف می‌زد و به همین خاطر خیلی زود مورد توجه مخاطب تلویزیون قرار گرفت. یک اتفاق اما زندگی حرفه‌ای این مجری را دچار چالش کرد و او به حاشیه رفت.

مورد دوم| ممنوعیت
در سال‌های ابتدایی دهه نود، فرامتن بر نام جمشیدی سایه افکند و در تلویزیون خبری از او نبود. او در این فاصله دو بار به شکل کوتاه در تلویزیون دیده شد؛ یک بار سال ۹۳ که اجرای یک مراسم در اصفهان را برعهده داشت و بار دیگر سال ۹۷ که اجرای ویژه برنامه نمایشگاه کتاب به او رسید. این دو اما اتفاق‌هایی گذرا بودند و باعث نشدند نام جمشیدی از فهرست مجریان ممنوعه خارج شود. زمان گذشت و تابستان ۱۴۰۰ برنامه‌ای به نام «روز حسین» در شبکه جام جم اجرا کرد. با این حال فرصت اجرا در شبکه‌های داخلی به او داده نشد.

مورد سوم| سد اجرا در رمضان
چند روز که از ماه رمضان امسال گذشت، جمشیدی بار دیگر به شکل تلویحی به ممنوعیت خود اشاره کرد:«مردم مملکت ماه خدا، سلام. امسال از دو شبکه تلویزیونی برای اجرای برنامه سحرگاهی ماه رمضان، دعوت شده بودم اما… اما ناگهان سفره حرف حساب را برچیدند و دوباره بین من و شما در قاب تماشای سیما، جدایی انداختند!» جالب آن که او پیش‌تر و همزمان با ماه رمضان، مجری یک برنامه مذهبی اینترنتی شد که بر بستر یکی از اپراتورها قرار گرفته بود. کمی بعد اما خبر رسید که این برنامه به دستور صدا و سیما متوقف شده است. رسما دلیل این ماجرا اعلام نشد اما بر حسب گمانه زنی‌ها جمشیدی همچنان اجازه اجرای برنامه‌های مذهبی را نداشت.

مورد چهارم|پایان رسمی ممنوعیت
به‌تازگی فرزاد جمشیدی در قامت مجری ویژه برنامه «باران» به تلویزیون بازگشته است. آیا مدیران سابق سیما مخالف حضور او بودند؟ آیا مشکل به خارج از تلویزیون مربوط بود؟ آیا روال مدیران جدید سیما متفاوت از قبلی‌ها است؟ هر چه هست به‌نظر می رسد از این به بعد بیشتر جمشیدی را در قامت مجری برنامه‌های مذهبی خواهیم دید. چه بسا در رمضان آینده بار دیگر اجرای برنامه سحرگاهی یکی از شبکه‌ها به او برسد.

مورد پنجم| یک سوال تکراری
فارغ از حواشی زندگی خصوصی جمشیدی و آن چه در رسانه‌ها مطرح شد، او حالا دوران تازه‌‌‌ای آغاز کرده و طبعا در تکاپوی یافتن جایگاه پیشین است. از آن سو، امتیاز رفع ممنوع الکاری این مجری به حساب مدیران جدید تلویزیون نوشته شده. همزمان مخاطب از خود می‌پرسد آیا موانع حضور دیگر مجریان هم برداشته خواهد شد؟

مثلا در این سال‌ها بارها شایعه بازگشت فرزاد حسنی به گوش رسیده اما سهم او از اجرا برنامه‌های رادیویی بوده است. رئیس صدا و سیما در مصاحبه اخیر خود تکلیف عادل فردوسی پور را روشن کرد اما واقعیت این است اگر تلویزیون اراده کند، راه بازگشت او هموار می‌شود. علی درستکار مجری کاربلد دیگری است که گفته می‌شد رابطه‌اش با معاون اسبق سیما شکرآب است. آیا مدیران جدید زمینه بازگشت او را فراهم خواهند کرد؟ ایرج طهماسب همچنان مد نظر تلویزیون است و پیمان جبلی از او به عنوان سرمایه یاد کرده. آیا شرایطی برای بازگشت برایش مهیا می‌شود؟

محمدرضا شهیدی‌فر را فراموش نکنیم که هر وقت سکان یک برنامه در دستش بوده اتفاقی ویژه رقم خورده است. حتی مجریانی مثل علی ضیا هم حاشیه امنیت ندارند و مدت‌هایی مدید از آنتن دور می‌مانند. از سروش صحت هم می‌توان مثال آورد که در سال‌های اخیر در قامت مجری «کتاب باز» جا افتاده بود اما حالا اجازه اجرا ندارد…. مجریانی از این دست طی سال‌ها فعالیت،توانستند اعتماد طیفی از مخاطبان تلویزیون را به‌دست بیاورند و تلویزیون را پرمخاطب کنند.

کدخبر: ۴۶۰۶۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560694797

    واقعا مجری توانمند و با سوادیه…. البته ا گه دیگه شیطونی نکنه، بازگشتش رو به فال ن یک میشه گرفت

  • Mansourov

    شیخ طوسی هم ایضا