کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۲۰۹۱
تاریخ خبر:

فردوسی یا حافظ؛ آدرس درست سرمایه‌گذاری مطمئن

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | بررسی بازدهی بازارهای سکه و ارز با احتساب نرخ تورم نشان می‌دهد، میزان ضرر و زیان سرمایه‌گذاران بیش‌ از آنچه به‌نظر می‌رسید بوده اما اوضاع بورس کاملا متفاوت است. در این گزارش بازدهی بازارهای مختلف را بررسی کرده‌ایم تا ببینیم سرمایه‌گذاری در بازار مسکن، سکه، طلا، ارز، حساب بانکی و بورس تا چه حد توانسته برای سرمایه‌گذاران بازدهی به همراه داشته باشد.

*** کاهش ۶٫۳درصدی ارزش پول در نیمه اول سال
نرخ تورم شهریورماه اعلام شده و آنطور که مرکز آمار می‌گوید، ارزش پول کشورمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریبا ۳۵درصد کاهش پیدا کرد است. البته باید توجه داشته باشید که این رقم رفته‌ رفته رو به کاهش است. ماه قبل یعنی مردادماه تورم نقطه‌به‌نقطه توسط مرکز آمار ۴۱٫۶درصد اعلام شده بود که در گزارش جدید حدود شش‌درصد کاهش پیدا کرده.

از آنجایی که می‌خواهیم ببینیم ارزش پولمان در شش‌ماه اول سال ۹۸ چقدر کاهش پیدا کرده است، باید سراغ رقم شاخص برویم. شاخص قیمت‌ها در فروردین‌ماه روی رقم ۱۷۰٫۹واحد ایستاده بود و حالا در آخرین گزارش مرکز آمار این رقم به ۱۸۱٫۷واحد رسیده است. این یعنی ارزش پولمان در شش‌ماه گذشته تقریبا ۶٫۳درصد کاهش پیدا کرده. این رقم می‌تواند کمک زیادی به سرمایه‌گذارها برای حساب و کتابشان بکند. چراکه آنها بیشتر از بقیه باید حواسشان به ارزش پولشان باشد. دقیقا همین شاخص است که اهمیت یک سرمایه‌‌گذاری خوب را نشان می‌دهد.

*** بازدهی بازار مسکن؛ هفت‌درصد
بازار مسکن تابستان امسال تیر خلاص را خورده و با وجود رکود عمیقی که در بازار حاکم شده، حسابی از رمق افتاده است. طوری که آخرین گزارش وزارت راه و شهرسازی از وضعیت بازار مسکن پایتخت به عنوان دورنمای بازار مسکن کل کشور نشان می‌دهد، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران، شهریورماه امسال حدود ۲۰۰هزار تومان نسبت به ماه قبل ارزان شده و به ۱۲میلیون و ۹۷۰هزار تومان رسیده است.

البته این رقم نسبت به اول سال همچنان بالاست و نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری مسکن در شش‌ماه اول سال ۹۸ با وجود کاهش قیمت در دو‌سه‌ماه اخیر، همچنان روند مثبت دارد. چراکه اول سال در گزارش فروردین ۹۸ متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران ۱۱میلیون و ۴۱۰هزار تومان اعلام شده بود. مقایسه این دو نرخ نشان می‌دهد، بازدهی بازار مسکن در نیمه اول شهریور، ظاهرا ۱۳٫۶درصد بوده، اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود. اگر کاهش ارزش پول ملی را هم در محاسباتمان در نظر بگیریم، می‌توان نتیجه گرفت که بازدهی واقعی سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در شش‌ماه اول سال ۹۸ حدود ۷٫۲درصد بوده است.

*** بازدهی بازار ارز؛ منفی ۲۰درصد
تابستان امسال بازار ارز روند جالبی را پشت سر گذاشت. تقریبا هر ماه یک موج کاهش قیمت در بازار ارز به وجود آمد. برآیند این کاهش قیمت‌ها، نرخ دلار در بازار آزاد را به حول و حوش ۱۱هزار و ۵۰۰تومان رساند و حالا تقریبا یک‌ماه است که دلار در این محدوده باقی مانده. دیروز هر دلار آمریکا در بازار آزاد با قیمت ۱۱هزار و ۵۲۰تومان فروخته شد.

اگر به شش‌ماه قبل یعنی اول سال ۹۸ برگردیم، می‌بینیم دلار آن زمان ۱۳هزار و ۵۰۰تومان بود و این یعنی بازدهی دلار در نیمه اول سال ۹۸ در ظاهر منفی ۱۴٫۷درصد است. اگر نگاهی به کاهش ارزش پول ملی بیندازیم، می‌بینیم دلار در این مدت خیلی بیشتر از این رقم به سرمایه‌گذارانش ضرر رسانده. چراکه بازدهی دلار در شش‌ماه اول امسال با احتساب نرخ تورم منفی ۱۹٫۸درصد است و این بازار ارزش پول سرمایه‌گذارانش را حدود یک‌پنجم کاهش داده است.

*** بازدهی بازار سکه؛ منفی ۲۰درصد
آرشیو قیمت‌هایمان نشان می‌دهد اول سال ۹۸ هر سکه تمام طرح جدید در بازار آزاد با قیمت چهار‌میلیون و ۷۱۰هزار تومان فروخته می‌شد. سکه در این چند‌ماه بیشتر از اینکه تابع قیمت طلا باشد، از وضعیت بازار ارز پیروی کرده است. اتفاقی که باعث شده قیمت سکه با وجود ثبات تقریبی ارزش آن، کاهش پیدا کند و در پایان نیمه اول سال به چهارمیلیون تومان برسد. مقایسه این دو قیمت نشان می‌دهد، بازدهی بازار سکه در شش‌ماه اول سال ۹۸ حدود منفی ۱۵٫۱درصد بوده است.

البته این نرخ، بازدهی ظاهری سرمایه‌گذاری در بازار سکه را نشان می‌دهد. نه تنها این بازار پول سرمایه‌گذارانش را کاهش داده، بلکه همان پول هم با کاهش ارزش روبه‌رو شده و این یعنی باید تورم را هم در محاسباتمان در نظر بگیریم. با این کار می‌توان نتیجه گرفت بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار سکه خیلی کمتر از این حرف‌ها و رقمی ‌معادل منفی ۲۰درصد است و سرمایه‌گذاران بازار سکه در نیمه اول سال حدود یک‌پنجم سرمایه‌شان ضرر کرده‌اند.

*** بازدهی بازار طلا؛ منفی ۱۰درصد
طلا وضعیت بهتری نسبت به رقبایش دارد و کمتر از سکه و ارز به سرمایه‌گذارانش ضرر رسانده. شاید بتوان دلیل آن را افزایش قیمت جهانی طلا دانست. قیمت طلا در بازارهای جهانی روی ریل افزایش قرار دارد و ارزش هر انس طلا از حدود هزار و ۳۰۰دلار به حدود هزار و ۵۰۰دلار رسیده است. با این وجود این فلز گرانبها در داخل کشور توانسته گلیم خود را از آب بیرون بکشد و در نیمه اول سال ۹۸ با بازدهی منفی روبه‌رو شده است.

قیمت هر گرم طلای ۱۸گرم در ابتدای سال ۹۸ حدود ۴۲۸هزار تومان قیمت داشت و حالا با گذشت شش‌ماه‌، قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در نیمه سال به ۴۱۰هزار تومان رسیده. این موضوع نشان می‌دهد بازدهی طلا در نیمه اول سال ۹۸ تقریبا منفی ۴٫۳درصد بوده است. تازه این در صورتی است که کاهش ارزش پول را در بازدهی سرمایه‌گذاری در نظر نگیریم. اگر تورم ۶٫۳درصدی را هم به این سرمایه‌‌گذاری زیان‌ده اضافه کنیم، می‌توان نتیجه گرفت که بازدهی واقعی سرمایه‌گذاری طلا در نیمه اول سال ۹۸ حدود منفی ۹٫۹درصد بوده است.

*** بازدهی سرمایه‌گذاری در بانک؛ مثبت یک‌درصد
سود سپرده‌های بلندمدت در حال حاضر ۱۸درصد و سود سپرده‌های کوتاه‌مدت حدود ۱۵درصد است. البته باید توجه داشته باشید که ممکن است بانک‌ها برای مشتریان ویژه و مبالغ بزرگ سود بیشتری در نظر بگیرند.

محاسبات نشان می‌دهد، بازدهی سرمایه‌گذاری در حساب‌های بانکی کوتاه‌مدت حدود ۷٫۳درصد خواهد بود. توجه داشته باشید که در این نوع سپرده‌گذاری لزومی ‌ندارد پولتان را دست‌نخورده در حساب بانکی ثابت نگه دارید. بلکه این سود به صورت ماه‌شمار محاسبه می‌شود. با این حساب می‌توان نتیجه گرفت سرمایه‌گذاری در حساب‎های بانکی به عنوان یک سرمایه‌گذاری کاملا معمولی، خیلی بهتر از سرمایهگذاری در بازارهای سکه، طلا و ارز بوده است. ‌

*** بازدهی بازار بورس؛ مثبت ۶۲درصد
بورس در نیمه اول سال ۹۸ گوی سبقت را از همه رقبا ربوده و تقریبا هیچ بازاری به گرد پایش هم نمی‌رسد. خیلی از کارشناسان همان اوایل، سال ۹۸ را سال بورس می‌نامیدند و سودهای کلان این بازار را پیش‌بینی می‌کردند. شاخص کل در نیمه اول سال ۹۸ دوبار از ابرکانال‌های ۱۰۰هزار واحدی عبور کرده است.

اردیبهشت‌ماه بود که به ابرکانال ۲۰۰هزار واحدی رسید و روزهای آخر شهریور ابرکانال ۳۰۰هزار واحدی را هم فتح کرد. خیلی از سرمایه‌گذاران چه بسا بیشتر از شاخص کل در بازار بورس سود کرده‌اند، اما شاخص کل می‌تواند به عنوان یک میانگین نشان دهد که ارزش سهام‌های بورس در سال ۹۸ چه تغییراتی داشته.

شاخص کل در ابتدای سال ۹۸ روی رقم ۱۷۵هزار و ۹۰۰واحد قرار داشت و در پایان شهریورماه یعنی نیمه اول سال ۹۸ به ۳۰۲هزار و ۱۰۰واحد رسید. یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد، شاخص کل بازار بورس در این مدت حدود ۱۲۶هزار واحد رشد کرده و بازدهی ۷۱٫۷درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران بازار کرده است. این موضوع نشان می‌دهد حتی در بازه‌های بلندمدت می‌توان حساب ویژه‌ای روی بازار بورس به‌ عنوان پربازده‌ترین بازار سرمایه باز کرد.

کدخبر: ۲۸۲۰۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر