کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۳۸۹
تاریخ خبر:

فرار یک متهم اقتصادی به‌جزیره‌ای در اقیانوس اطلس

تسنیم نوشت: امیررضا فرزان‌راد، همدست و شریک محمد امامی در غارت و چپاول بانک سرمایه، صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت توسعه ساختمان متواری است و زندگی پراضطراب و استرسی را در سنت‌کیس دارد.

اعلام اینکه محل اختفا و زندگی امیررضا فرزان‌راد که به همراه محمد امامی متهمان اصلی پرونده بانک سرمایه هستند از سوی دادستانی کشف شده است، از حاشیه‌های قابل ذکر دومین جلسه رسیدگی به اتهامات فساد اقتصادی محمد امامی، امیررضا فرزان‌راد و ۳۲ متهم دیگر پرونده بود.

رسول امیرقهرمانی، یکی از دو نمایندگان دادستانی تهران که برای قرائت کیفرخواست در دادگاه حضور داشت در بخش پایانی دادگاه ضمن تشریح کلی اتهامات متهم اصلی پرونده، گفت: امیررضا فرزان‌راد هدایت شبکه فساد در خارج از کشور را مدیریت می‌کرد که در حال حاضر فراری است. او از کشور سنت‌کیس اقامت گرفته و در آنجا زندگی می‌کند.

امیرقهرمانی تأکید کرد: فرزان‌راد برای اخذ اقامت در سنت کیس، اسناد جعلی به این کشور ارائه داده و به دنبال این هستیم تا با ابطال اقامت فرزان‌راد، او را به ایران مسترد و دادگاهی کنیم.

با اعلام این خبر که به‌طور حتم به گوش فرزان‌راد رسیده است، او در حال حاضر زندگی پراضطراب و استرسی را پشت سر می‌گذراند و احتمالا منتظر دستگیری و نشستن در جایگاه متهم در دادگاه‌های کشور است.

اما چرا فرزان‌راد چرا سنت‌کیس را برای فرار و اقامت خود انتخاب کرده است؟

سنت‌کیتس و نویس کشوری جزیره‌ای در در شرق دریای کارائیب در اقیانوس اطلس است. این کشور در سال ۱۹۸۴ (تنها یک سال پس از کسب استقلال از انگلیس) برنامه شهروند اقتصادی را آغاز کرد که در نوع خود پرسابقه‌ترین برنامه برای اخذ اقامت دوم در دنیا محسوب می‌شود.

دادستانی تهران , بانک سرمایه , صندوق ذخیره فرهنگیان , دادگاه ویژه جرایم اقتصادی ,

این برنامه منجر به جذب سرمایه‌های کلان خارجی منجر شد که پایه درآمد و رفاه در این کشور است. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد اداره‌کنندگان کشور سنت‌کیس در اعطای اقامت در ازای سرمایه، سوءسابقه متقاضیان را از کشور مبدأ استعلام نمی‌کنند؛ پس حضور در سنت‌کیس بهترین امکان احتمالی برای امیررضا فرزان‌راد است تا بتواند از دسترس دستگاه قضایی ایران در دور بماند.

چرا امیررضا فرزان‌راد برای دستگاه قضایی کشور مهم است که می‌خواهد با ابطال اقامت‌اش در سنت کیس، او را به کشور مسترد کند؟ جواب سؤال در کیفرخواست قرائت شده در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات فساد اقتصادی محمد امامی و ۳۳ متهم دیگر پرونده بیان شده است.

طبق اعلام این کیفرخواست، امیررضا فرزان‌راد به دلیل اعمال مجرمانه و مفسدانه زیر متهم شده است:

امیررضا فرزان‌راد به همراه امامی نقش رهبری و سردستگی گروه مجرمانه سازمان‌یافته را به منظور چپاول وجوه بانک سرمایه عهده‌دار بوده است. فرزان‌راد در کنار محمد امامی، ذی‌نفع قطعی عواید حاصل از اقدامات مجرمانه در بانک سرمایه هستند که نقش محوری در رهبری پروسه عملیات مجرمانه داشته است.

جوابیه استعلامات مراجع قضایی و انتظامی خطاب به مدیران خائن بانک سرمایه توسط فرزان‌راد تنظیم شده و برای ارسال در اختیار مدیران بانک سرمایه قرار می‌گرفته است. حتی اسامی کارشناسان رسمی دادگستری هم برای ارزیابی املاک به منظور تملیک به بانک سرمایه هم توسط وی برای محمد امامی ارسال می‌شده است.

همچنین موارد اولیه عزل و انتصاب مدیران بانک سرمایه هم توسط فرزان‌راد تنظیم شده و برای محمد امامی ارسال می‌شده است. بسیاری از عواید مجرمانه از طریق محمد امامی در قالب محموله‌های قیر به دوبی ارسال شده و وجوه حاصل از فروش محموله‌های قیر توسط فرزان‌راد مورد تحصیل قرار می‌گرفته که برخی از عواید نامبرده شده تبدیل به املاک و خودروهای لوکس در کشورهایی نظیر آلمان و امارات شده است.

امیررضا فرزان‌راد به دلیل تسهیلات کلانی که از بانک‌های رفاه و مسکن از طریق غیرقانونی اخذ کرده بود، به لحاظ ترس از تعقیب کیفری و بازداشت در هشتم دی ماه ۹۱، کشور را به مقصد ترکیه ترک کرده و پس از آن نیز به کشور بازنگشته است و عملیات مجرمانه را به منظور چپاول وجوه بانک سرمایه از کشور امارات از طریق عوامل خود در داخل ایران هدایت کرده است.

امیررضا فرزان‌راد متهم به مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از مجرای اخلال در نظام پولی و ارزی کشور از طریق مشارکت با محمد امامی و تحصیل مال از طریق نامشروع از مجرای دریافت غیرقانونی ۲۶ فقره ضمانت‌نامه‌های بانکی فاقد پشتوانه به مبلغ ۴۵۳ میلیارد و ۵۷۴ میلیون تومان از بانک سرمایه به نام ۵ فقره شرکت‌های کاغذی به اسامی الکتروکژال، فنل کژال، راهبرد پویان آدان، پایدار کالای پاسارگاد و جهان گستر پژواک است.

کدخبر: ۳۵۳۳۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    کانادا فته هارو نتونستید برگردونیدچه برس ه به این که رفته زیر پونز!