کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۷۳۴
تاریخ خبر:

فرار از مرگ‌ومیر کرونا؛ الگوی آلمانی یا ‌فرانسوی؟

روزنامه هفت صبح | هفته گذشته در هفت صبح مفصل به این موضوع پرداختیم که احتمالا یکی از دلایل بالا بودن نسبت مرگ‌ومیر کرونایی‌های ایران نسبت به تعداد مبتلاها در مقایسه با کشورهای دیگر مخصوصا کشورهای توسعه یافته، کم بودن تعداد تست‌هاست و خیلی از مردم وقتی متوجه می‌شوند که قطعا به کرونا مبتلا شده‌اند که شاید دیگر دیر باشد.

همان روزها چهره‌های برجسته زیادی از جمله رهبر انقلاب هم بر اهمیت افزایش تعداد تست‌ها تاکید کردند، حالا هم وزیر بهداشت و هم رئیس انستیتو پاستور خبر از افزایش تعداد تست‌ها داده‌اند و به صورت ضمنی بین افزایش تعداد تست‌ها و شمار مبتلاها و فوتی‌های رسمی ارتباط برقرار کرده‌اند. علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور گفته:

«به دستور رئیس‌جمهور، تعداد آزمایش‌ها در حال رسیدن به حدود ۴۰هزار آزمایش در روز است و هدف این است که این رقم در آینده نزدیک به ۱۰۰هزار آزمایش روزانه برسد. در برخی از کشورهایی که آزمایش کووید ۱۹ در آنجا، کم است، آمار فوتی‌های آنها هم پایین نشان داده می‌شود اما با توجه به اینکه در کشور ما در همه بیمارستان‌ها، آزمایشگاه کووید ۱۹ وجود دارد همه بیمارانی که به این ویروس مبتلا و فوت شوند جزو آمار فوتی‌های ناشی از کرونا ثبت می‌شوند.»

وزیر بهداشت هم وعده‌هایی در مورد افزایش تعداد تست‌ها داده و گفته: « تمامی مراکز بهداشتی و درمانی در شهر و روستا به جز مواردی که برای زنان باردار و موارد غیر کرونایی اختصاص دادیم … همچنین در حال واردات ۳میلیون تست‌های رپید یا سریع از کره‌جنوبی هستیم، این تست‌ها که بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه جواب می‌دهد و نیاز به دستگاه ندارد. البته کار ساخت داخلی این نوع تست نیز خوشبختانه تمام شده است و آنها را نیز به بازار خواهیم آورد….»

*** تعطیلی راه‌حل خوبی است؟
در حالی که به نظر می‌رسد امیدها به افزایش تست‌های تشخیصی دوخته شده، افزایش تعداد مبتلاها و ثابت ماندن تعداد فوتی‌ها بالای ۳۰۰ نفر (اغلب نزدیک به ۴۰۰ نفر) آنقدر مسئولان و مردم را ترسانده که شاهد درخواست تعطیلی دو هفته‌ای حداقل در تهران هستیم تا جایی که همین امروز هم درخواست رئیس شورای شهر تهران در رسانه‌ها دیده شد و هم خبر موافقت تمام اعضای کمیته سلامت نمایندگان استان تهران با تعطیلی دو هفته‌ای.

چند ساعت قبل از نوشته شدن این گزارش هم خبر رسید که کمیته ویژه مشکلات حوزه سلامت تهران با تعطیلی دو هفته‌ای شهر موافقت کرده‌اند، اعضای این کمیته شامل استاندار، رئیس و سه عضو شورای شهر، فرمانده پلیس و معاون شهردار تهران هستند. این کمیته اعلام کرده که اعضا با در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی با تعطیلی دو هفته‌ای تهران با هدف بازسازی توان کادر درمان موافقت کرده‌اند.

البته فکر نکنید کار تمام است. این مصوبه به کمیته ملی مقابله با کرونا می‌رود و اگر این کمیته آن را تایید کند اجرا می‌شود، از طرفی کمیته مقابله با کرونا چندین‌بار نشان داده که با تعطیلی همه جانبه موافق نیست و آن را راه‌حل نمی‌داند.‌ مصطفی قانعی، متخصص عفونی و عضو کمیته مقابله با کرونا در جواب اینکه آیا باید زیربار تعطیلی تهران برویم یا به اقداماتی مثل همین افزایش تست‌های تشخیصی امیدوار بمانیم می‌گوید:

«متاسفانه ایران در زمینه تعداد تست‌های کرونا در رتبه ۱۱۴ قرار داشته که حالا گفته می‌شود تعداد تست‌ها بیشتر شده و ما امیدواریم که اینطور باشد چون افزایش تعداد تست‌های تشخیصی اهمیت خیلی بالایی دارد. ما می‌بینیم که کشورهایی که توانسته اند بیماران را زودتر تشخیص دهند و با راه‌های مختلف از جمله ردیابی و جریمه مانع از تردد آنها و شیوع بیماری شوند.

به عقیده من محدودیت‌ها باید هدفمند باشد آن هم در کشور ما که محدودیت غیر هوشمند و تعطیلی گسترده می‌تواند خسارت‌های اقتصادی زیادی به بار بیاورد. من فکر می‌کنم اگر تست‌های تشخیصی و اقدامات لازم برای جلوگیری از تردد افراد آلوده به درستی انجام شود مشکل تا اندازه زیادی به کنترل درخواهد آمد.»

*** ما در موج چهارم تنهاییم؟
بالا رفتن تعداد فوتی‌ها و مبتلاها بعد از یک دوره کوتاه پایین آمدن آمارها باعث شده که خیلی‌ها اینطور فکر کنند که اوضاع در ایران وخیم شده در حالی کرونا در کشورهای دیگر هم بعد از یک عقب‌نشینی کمرنگ با قدرت خیلی زیاد برگشته تا جایی که در اروپا روزانه بیشتر از هزار نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان می‌دهند که این ۳۰درصد بیشتر از آمارهای هفته گذشته است.

دیروز آلمان بیشتر از ۹هزار، بلژیک ۲۳هزار، اوکراین ۸هزار، لهستان ۲۱هزار، سوئیس ۹هزار و فرانسه بیشتر از ۴۷هزار نفر در یک روز مبتلا داشتند. البته یادمان نرود که سیستم تشخیص در این کشورها قوی‌تر از ما عمل می‌کند تا جایی که کمتر موردی از زیر دستشان در می‌رود اما این چیزی از عمق فاجعه‌ای که به نظر می رسد در موج جدید کرونا جهان را درگیر کرده کم نمی‌کند.

*** کدام کشورها تعطیل شدند؟
آنگلا مرکل، نخست‌وزیر آلمان دو روز پیش حرف‌هایش در مورد شروع دور تازه محدودیت‌ها در آلمان را اینطور شروع کرد:«زمستان سختی در پیش خواهد بود، چهار ماه طولانی و دشوار، اما بعد از آن به پایان می‌رسد.» بعد از این حرف‌ها اعلام شد که شهروندان آلمانی تا اطلاع ثانوی نمی‌توانند هیچ‌گونه تجمعی برگزار کنند، بارها، رستوران‌ها، مراکز خرید سرپوشیده، سالن‌های ورزشی، سالن‌های تئاتر و سینما هم تعطیل خواهند بود، شرکت‌ها هم باید حداکثر با ۵۰درصد نیروی کار حضوری فعالیت کنند، البته مدارس و مهدکودک‌ها در آلمان کماکان باز خواهند بود.

محدودیت‌ها در فرانسه به مراتب شدیدتر بوده است، ماکرون هم اعلام کرد مجبور است به مدت حداقل یک ماه محدودیت‌های شدید کرونایی اعمال کند. بلافاصله بعد از حرف‌های او نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرد که شهروندان فقط برای رفتن به محل کار، خریدن غذا، مراجعه به بیمارستان یا دریافت احضاریه می‌توانند از خانه خارج شوند. آنها حق دارند که روزانه به مدت یک ساعت هم برای پیاده‌روی، ورزش یا بیرون بردن حیوانات خانگی حداکثر تا شعاع یک کیلومتری خانه بیرون بیایند.

قبل از خروج از خانه هم باید فرم‌های الکترونیکی لازم را پر کنند. کارمندان پنج روز در هفته دورکاری خواهند کرد اما مهدهای کودک، مدارس و کلاس‌های درس دایر خواهند بود با این تفاوت که تمام دانش‌آموزان شش سال به بالا باید در تمام مدت کلاس ماسک بزنند در حالی که قبلا ۱۱سال به بالاها مجبور به زدن ماسک بودند.

اگر کسی از قوانین و محدودیت‌ها تخطی کند ۱۳۵ یورو جریمه می‌شود و در صورت سه بار تکرار جریمه اش به ۳۷۵۰ یورو می‌رسد. البته این را هم در نظر داشته باشید که مسئولان فرانسه و آلمان هر دو دائما در رسانه‌ها وعده می‌دهند که دولت از کسب‌وکارها حمایت بیشتری خواهد کرد و مردم لازم نیست نگران این موضوع باشند.

کدخبر: ۳۵۶۷۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر