کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۰۹۳۶۱
تاریخ خبر:

فتوشاپ نبود، کار خودم است! / گفت و گوی هفت صبح با پزشک جنجالی

فرید عطارزاده / در روزهای ملتهب سیاسی و اجتماعی چند روز گذشته جهان، پزشکان هنوز در تیررس افکار عمومی جامعه ایرانی قرار دارند و اتفاقات شوکه کننده ای مانند حوادث تروریستی فرانسه و کودتای ناموفق در ترکیه نیز سبب نشده که مردم از ماجراهای خطاهای پزشکی صرف نظر کنند. حاشیه های ناتمام درگذشت عباس کیارستمی همچنان موج های جدیدی را ایجاد میکند و وجهه مقبول وزیر بهداشت را در معرض خطر قرار داده است. جدا از پاسخ های دنباله دار پسر کیارستمی و وزارت بهداشت که به نظر می رسد هر روز تندتر می شود، آخرین اتفاق عجیب در روز جمعه رخ داد. عده ای از هنرمندان و هنردوستان جلوی بیمارستان جم (که عمل های اولیه کیارستمی در آن انجام شده بود) تجمع سکوت برگزار کردند. اتفاقی که بدون هیچ حاشیه ای رخ داد و هنرمندان تنها با چند پلاکارد خواستار رسیدگی و توجه بیشتر پزشکان در قبال مسئولیتهای خود شدند. پس از انتشار عکس های تجمع هنرمندان، ناگهان تصویری از پزشکان بیمارستان جم منتشر شد که با روپوش این بیمارستان در جلوی سر ساختمان ایستاده و پلاکاردی در دست دارد. موضوع مهم، نوشته عجیب این پلاکارد بود که روی آن نوشته شده بود: «آقای مهرجویی لطفا مواد صنعتی را با سنتی مخلوط نکنید!». تصویری که طوفانی عجیب در شبکه های اجتماعی ایجاد کرد و افکار عمومی حیرت زده به آن نگاه می کردند. ساعاتی از انتشار این عکس نگذشته بود که عکس های دیگری از همین پزشک با نوشته های دیگری منتشر شد. تقریبا شش عکس دیگر. همین موضوع سبب شد عده ای از کاربران شبکه های اجتماعی به این گمانه زنی روی بیاورند که شاید عکس توهین آمیز اولی دستکاری شده باشد. مدت زمان کوتاهی نگذشت که کاربران همیشه در صحنه شبکه های اجتماعی، نام و نام خانوادگی این پزشک و حتی محل صرف ناهار او را منتشر کردند! «دکتر حسن عباسی دهبکری»، متخصص ارتوپدی و جراحی استخوان و سهامدار بیمارستان جم. پس از آن، واکنش ها شدیدتر شد و بازیگرانی مانند بهنوش بختیاری نیز به پاسخ متقابل پرداختند. در ساعات اولیه روز گذشته اظهارنظر دوپهلوی سخنگوی وزارت بهداشت ماجرا را پیچیده تر کرد. ایرج حریرچی از «احتمال» فتوشاپی بودن این عکس ها خبر داد و اعلام کرد این موضوع نیاز به بررسی بیشتر دارد. این صحبت ها در حالی مطرح شد که قاعدتا پیدا کردن یک پزشک توسط وزارت بهداشت و اطلاع از صحت و سقم ماجرا نباید کار چندان سختی باشد. بنابراین برای پاسخ به این سوال، «هفت صبح» خودش دست به کار شد و با این پزشک به گفت و گو پرداخت. این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

عدم پاسخگویی بیمارستان
از آن جایی که تصویر این پزشک در جلوی بیمارستان جم منتشر شده بود، ابتدا تصمیم گرفتیم با مسئولان این بیمارستان صحبت کنیم. با وجود تلاش ها و پیگیری های بی وقفه هفت صبح اما همه تلاش ها بی نتیجه ماند. مسئولان اطلاعات این بیمارستان تماس های ما را به بخش های مختلف ارجاع می دادند که آن بخش ها نیز چند پاسخ مشخص و آماده داشتند: «در جریان نیستیم، به واحد ما مربوط نمی شود، فردا تماس بگیرید.» پس از این تلاش های بی فرجام، با مطب پزشک تماس گرفتیم. منشی مطب پس از شنیدن صحبت های ما گفت: «آقای دکتر هنوز نیامدند و شما ساعت ۱۷:۳۰ تماس بگیرید اما با توجه به شلوغی مطب، فکر نمی کنم بتوانند پاسخگوی شما باشند.» پس از شنیدن این پاسخ، تصمیم گرفتیم به مطب این پزشک حضوری مراجعه کنیم.

تماس های رگباری
به مطب پزشک می رسیم. خانم منشی مسن و خوش برخورد مطب از دیدن ما به شدت جا می خورد و می گوید: «خدمتتان عرض کردم که تلفنی تماس بگیرید، فکر نمی کنم آقای دکتر صحبت کنند.» با این وجود در اتاق انتظار می نشینیم تا پزشک از راه برسد. یک مطب شیک که در آن مجلاتی مانند «مهرنامه، تجربه، بخارا و…» به چشم می خورد که عکس روی جلد آن ها محمدرضا شجریان و همایون شجریان است. در پشت میز منشی نیز تابلویی با این مضمون نصب شده است: «پرداخت حق ویزیت الزامینیست.» هنوز مریضی به مطب نیامده است اما تلفن ها به صورت رگباری زنگ میخورد. افرادی که وقت ویزیت می خواهند و افرادی که شماره مطب این پزشک را در شبکه های اجتماعی پیدا کرده اند و به صورت مداوم در مورد عکس منتشر شده حرف می زنند. در برخی تماس ها کار به شدت بالا می گیرد و منشی در پاسخ به آنها می گوید خفه شو و تلفن را قطع می کند! مریض ها یک به یک می آیند و مطب شلوغ م یشود. چند مریض عراقی نیز در مطب حضور دارد و خانم منشی به یکی از مراجعه کنندگان می گوید تا آخر هفته چندین مراجعه کننده عراقی دیگر نیز وقت گرفته اند. یکی از مسئولان حراست بیمارستان جم نیز وارد مطب می شود و در کنار من می نشیند. ساعت حوالی ۱۷:۱۵ دقیقه است که تلفن او زنگ می خورد. گوشم را تیز می کنم. او به فرد پشت خط می گوید: «دکتر هنوز نیامده اما زنگ ها و فحش ها شروع شده است.» چند دقیقه بعد، پزشک از راه می رسد و منشی به داخل اتاق می رود. در ابتدا مسئول بیمارستان جم به اتاق دکتر می رود و چند دقیقه ای با یکدیگر صحبت می کنند. پس از آن به من اجازه گفت و گو با پزشک داده می شود. پزشکی در ظاهر خوش رو و خوش برخورد که کتابی از کیارستمی نیز بر روی میز خود قرار داده است. بعد از احوال پرسی های معمول، به سرعت صحبت خود را آغاز می کند.

جواب ناسزا، ناسزا است

* آیا پلاکاردهای منتشر شده واقعی است و شما آن ها را تایید می کنید؟
قبل از همه چیز باید بگویم بنده از سال های دور ارادت ویژه ای به جامعه هنری داشته ام و افتخار می کنم که بسیاری از آنها را می شناسم و مورد عمل جراحی قرار داده ام. یکی از این افراد خود آقای کیارستمی بود. رابطه ما به حدی نزدیک بود که بسیاری از آثارش را خودش برای من آورده است، مانند این کتابی که روی میز است.

* تصویری از شجریان و شما نیز منتشر شده است. آیا شما آن را به اشتراک گذاشته اید؟
نمیدانم چه کسی این عکس را منتشر کرده و من نمیخواستم از شهرت استاد استفاده شود.

* آیا شما کیارستمی را نیز عمل کرده بودید؟
پیش از مشکلات اخیر ایشان، من او را قبلا چند بار در بیمارستان و همین مطب ویزیت کرده بودم و در مورد مسائل زانوی او ملاقات هایی را داشتیم. در چند ماه گذشته نیز با وجود آنکه او بیمار من نبود اما من نیز به شدت نگران حال کیارستمی بودم.

* بالاخره نگفتید آیا این تصاویری که منتشر شده واقعی است؟
بنده به جرات می گویم در حادثه از دست دادن آقای کیارستمی بنده بسیار بیشتر از آقای مهرجویی عزادار و سوگوار بودم. من نیز خودم در مجلس ترحیمی که آقای مهرجویی آن صحبت ها را انجام داد، حضور داشتم. او توهین کاملی به جامعه پزشکان صورت داد. من خودم سوگوار از دست دادن آقای کیارستمی بودم آن وقت آقای مهرجویی در آن جمع ما را عده ای جراح احمق، بی عرضه و… توصیف کردند.

* البته آقای مهرجویی بعدا صحبت های خود را تعدیل کردند و گفتند منظورشان همه جامعه پزشکی نبوده است.
در هر صورت در آن جمع خیلی واضح در مورد همه پزشکان صحبت کردند و این صحبت ها از نظر روحی بر روی من بسیار تاثیر گذاشت. از زمانی که آقای کیارستمی درگذشت، من حال و روز درستی نداشتم و بسیار ناراحت بودم. صحبت های آقای مهرجویی نیز حال من را خراب تر کرد. بعدا دیدم جلوی بیمارستان ما کمپین راه انداختند و عده ای را جمع کردند.

* نفس آن کمپین که اشکالی نداشت. یک کمپین سکوت و آرام.
خب ما هم سکوت کردیم و چیزی نگفتیم! آن ها بنر آورده بودند و یک نمایشی راه انداختند. من نیز در پاسخ آن ها بنری را آوردم. این کمپین و حمله تنها از جانب آقای مهرجویی بود.

* پس آن پلاکارد واقعی بود؟
من ناسزایی شنیده بودم و پاسخ آن را نیز با ناسزا دادم! بنده بنرهای مختلفی را بلند کردم که همه آن ها را یادم نیست ولی آن بنری که از همه بدتر است و در مورد آن مواد صنعتی و سنتی نوشته ام، کاملا واقعی است.

*ناسزا را باید با ناسزا جواب داد؟
در آن حالی که آقای مهرجویی بود و عصبانیتی که من داشتم این پاسخ طبیعی بود.

*نباید به عنوان پزشک با احترام بیشتری صحبت می کردید؟
وقتی آقای مهرجویی به عنوان فردی هنرمند و پیشکسوت چنین صحبت هایی را انجام داد، احساس کردم تحت تاثیر چیزهای خارجی است. ناسزایی شنیدم و ناسزایی پاسخ دادم.

کدخبر: ۱۰۹۳۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • heretic

    دمت گرم دکتر.

  • pscnews

    بیشعوری دیگه

  • cez8

    مملکت شده خاله زنک بازي

  • nima_1353

    ظاهر وباطن قضیه کاملا معلومه! سهامدار بی مارستان! انتظار دارید بیاد از بیمارستان و کادر آن بد بگه! ضمنا آقای سهامدار لطف کن بیخودوبی جهت جامعه پزشکان را درگیر ما جرا نکن که از آب گل آلود ماهی بگیری! تو برو حق سهمتو بردار!

  • h4m3d

    دمش گرم

  • siamak_lotfi1981

    آقای دکتر من به جامعه پزشکان مخصوصا ایرا نی که سبب مباهات و افتخار کشور در دنیا ه ستند ارادت دارم ولی این واکنش شما علامت سئوال بزرگی در ذهن من ایجاد کرده و متأسف انه پاسخهای شما اصلا قانع کننده نبود(به عنوان یک فرد فرهیخته).

  • mina-k

    اينا مثلن الگوي جووناي ما هستن، جامعه فر هيخته ما! مايه تأسفه

  • nirvana

    چقدر ترسیده و پشیمون شده.. مشخصه کاربران همیشه در صحنه از خجالتش در اومدن

  • babak.ho

    آقای پزشک بجای این قرتی باز هایی که به سن و سالتون هم نمی خوره بهتره بیشتر تو ک ارتون دقت کنید. فرق صنف شما با سایر اصنا ف اینکه اشتباه شما جبران ناپذیره. اگه می تونید کیارستمی رو زنده کنید و… . ۴ سال پ یش یه پزشک نمایی تو اتاق زایمان یه بیمار ستان خصوصی و پولی به اشتباهی کرد که نتیج ش شد یه دختر بچه معلول. اون پزشک بی مسئو لیت هنوزم داره تو همون بیمارستان جیبش رو پر میکنه و یه فامیل مونده و غم یه بچه م علول و نیازمند کلی هزینه و نگه داری. خجا لت هم خوب چیزیه.

  • amirbidgoli

    اشتباه پیش می اید ولی یک بار نه جند بار پشت سر هم پلاکارت اولی دومی….

  • heretic

    اینا روزا همه دارن چهره و شخصیت واقعی شو ن رو نشون میدن. دکتر دمت گرم که شخصیتت ر و نشون دادی و به مردم نشون دادی که توجه به حرف و نقل های تو فضای مجازی ارزشش از ادب و متانت بیشتره ، آفرین. خوشبختانه تو همه اقشار جامعه هم رخنه کرده از هنرمندا ن تا جامعه پزشکی و…… شما که ادعا دارین و اینطوری هسیتن از مردم کوچه و خیابون چه توقعی میشه داشت.نتیجه ش هم میشه این که ک اربران ایرانی در فضای مجازی برای توهین و فحاشی به افراد همیشه پرچم دار هستند.

  • m.masoud

    دم دکتر گرم.

  • hormozdi

    مهرجویی جان، کیارستمی که از دست رفت. مرا قب باش خودت خدای ناکرده گرفتار این دوستا ن دوستان نشی. ?

  • nader.hshmzdh

    حماقت

  • ناشناس

    هزاران آفرین بر جناب آقای دکتر حسن عباسی دهبکری!جامعه ای که اونقدر وقیح شده که ف کر میکنه از قشر پزشک فقط باید انتظار خدم ات رسانی داشته باشه و در قبال هر حرف بی ربطی که به کل این جامعه تعمیمش میده این قشر باید روزه ی سکوت بگیرن و دم بر نیارن .چرا چنین توهم پوچ و بی اساس و غیر منصفا نه ای در جامعه ی متمدن?ما فراگیر شده؟؟؟؟ هنرمندان!!!!!جامعه هر جور دلشون میخواد ح رف بزنن،هر طور دوست دارن رفتار کنن(کمپین در سکوت??!!!)اونوقت پزشکا بشینن و نظاره گر باشن.خوب معامله ای هست.کاملا منصفانه .پزشک معالج یک نفر بوده.چه طور در کمال ب ی انصافی یک صنف رو به چالش میکشن؟؟؟؟

  • moualem

    من بیشتر از همه از کار مسئولین برنامه 7 صبح تشکر میکنم که این یک کار خوب و مردم پسند را جهت افشای حقیقت انجام داد ، که هر مسئول یا مقامی که چه از نظر اقتصادی و اجتماعی و بهداشت و حتی سیاسی تخلف یا کم کاری انجام دهد بدین گونه نزد مردم و ملت و خداوند رسوا شود، دست مریزاد 7 صبح.

  • hormozdi

    خانم وطن خواه، به گمانم شما عضوی از این جامعه باشید چون صحبت‌هایتان بسیار طلبکار انه و جانب دارانه است. البته من حامی واک نش اقای مهرجویی نیستم، ولی لحن شما هم به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. همیشه سعی کن ید از دید سایرین هم به موضوعات نگاه کنید ، شاید در آینده کمی هم به سایرین حق بدهی د. ?

  • nsh213

    با اینکه پزشک نیستم ولی وقتی به وجدانم م راجعه میکنم جواب مهر جویی همین بوده،چنان چه احمال پزشکی شده راهش پیگیری وشکایت به دادسرای پز شکان بوده نه توهین،جواب های هوی است

  • nirvana

    ن ش شکایت به کدام نهاد؟ نهادی که همه پزش کن و طرفدار هم صنفان خود؟ مهرجویی صدای م ردمیست که هیچگاه صدایشان بابت اهمال پزشک ان به جایی نرسید

  • nirvana

    سودابه وطن خواه شما هم حتما جزو جماعت ب یدرد و پول پرست صنف پزشکانی

  • mehrad

    جواب توهین احمق خطاب کردن پزشکان همینه… دم آقای دکتر گرم

  • meysam619

    ایول به این دکتر و همه صنف پزشکان این دو ستان کارگردان و بازیگر واقعا زیادی خودشو نو مهم میدونن

  • lorvand

    دم دکتر گرم فعلا مملکت افتاده دست هنرمند ها که هم پول پارو میکنن هم هر روز تو تلو یزیون واسه هم در نوشابه باز میکنند هم سر مردم منت میزارن هم از همه طلب کارن وقتی هم میمیرن باز مردنشونم میشه یه داستان و افسانه هر چند وقت یه دفعه یه گندی بالا میارند هر ازچندی سر از از شبکه های بیگان ه در میارن حالا آقایون چند تا فیلم ساختن پول خوبی ام در آوردن فکر میکنند چه خبره ولی یه جراح و پزشک ممکنه در روز جون چند نفر رو نجات بده که اصلا با پول قابل ارز ش گذاری نیست یه جایی هم ممکنه اشتباه کنه اونم نه از روی عمد فقط پزشکهای ما مظلوم مند و رسانه در اختیار ندارد اونوقت اصحا ب فرهنگ مثل آقای مهرجویی در قاب یک آدم ب ی فرهنگ ظاهر میشه و هر چی لیاقت خودشه می گه یک عده نادان هم از اون طرفداری میکنن این آقا که خودش پاش لب گوره با همت همین پزشکها هستند که هنوز نفس میکشن. آقای مهر جویی نمک نشناسی هم حدی داره بابا شعور د اشته باشو در رسانه ‌ ملی از پزشک معالج م رحوم کیارستمی عذر خواهی کن.

  • amb

    اقای مهرجویی باید بدونه هنر ادب داشتنه و احترام به دیگرانه و اینکه باید قدر ادما رو تا تو دنیا هستن دونست حالا اقای کیا رستمی دار فانی رو وداع گفت برای احترام ا یشون هم بود باید رعایت ادب میکرد و به نظ رم پزشک معالج خیلی محترمانه جوابشو داد ح قش بیشتر بود

  • ناشناس

    دکتر بی صفت.بی ذات.بی غیرت.اگر مملکت قان ون داشت موش بودید موش میفهمی موش .

  • daniell

    یکی نیست به این مثلا دکتر بگه بجای اینکه خودتو قاطی این پلاکارد گرفتنای مسخره کن ی برو به چندتامریض بدبخت بِرِس. اگه هم ت وهینی شده باشه ،بزارید تا مسئولین مربوطه رسیدگی کننحرف آقای مهرجویی اگه اشتباه ه م باشه مثل اشتباه غیر قابل بازگشت امثال شما پزشک نماها نیست . بی جنبه نباش

  • kia.lio

    یکی نیست بگه اصلا به ما و شما چه ربطی دا ره،خدارحمت کنه آقای کیارستمی رو 76سال عم رشون بود،اگر هم قصور پزشکی در مورد ایشون شده باشه خانواده ای دارن که مطمن باشید از من و شما بیشتر نفوذ دارن،میرن شکایت م یکنن و پیگیری میکنن،شما به فکر خودتون با شید

  • slim.shady

    بنده شخصا به مطاب این دکتر رفتم چند ماه پیش و اصلا اون موردی که گفتین پرداخت ویز یت الزامی نیست نبود.احتمالا بعد این جریا ن و جهت حفظ ظاهر و حقه بازی بوده.مورد بع د اینکه ایشون شهامدار بیمارستان هستن و ب نحوی مشکلاتی که بیمارستان درگیرش بوده ر و باعث ضرر مالی خوذشون دونسته و دست به ه ر کاری زده تا هزینه ای از دست ندن.متاسفا نه طی سالهای اخیر قشر وسیعی از پزشکان پو ل رو مبنای خدمات قرار میدن و اگر مانند ک شورهای پیشرفته که این موارد رو داشتن قبل ا و الان کاری کردن که بصورت مستقیم این ه زینه و پرداخت نباشه بین بیمار و پزشک و غ یر مستقیم هست و با نظارت و مدارک مستدل ق عطا مشکلات کمتر میشه الان حالت بده بستان بد کرده قضیه رو .بنده شخصا طی این سالها ی اخیر متاسفانه مواردی دیدم که قسم بقراط پزشکان کشک و دوغ شده.برای هزار تومان حا ضرن ادم بکشن برات قشر وسیعی از پزشکان و فقط شدن دلالان مرگ و کاسبان بیماری .دندا نپزشکانی که پوست میکنن و پزشکانی که اصلا بیمار و سلامتی و وضع اقتصادی و وجدان و اخلاق و انسانیت براشون پشیزی معنی نداره. متاسفم برای این عده به اصطلاح پول پرست و خائن