کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۶۸۶
تاریخ خبر:

فتح دربی با یک غریبه

روزنامه هفت صبح | مهدی عبدی یک دقیقه بعد از ورود به زمین گل پرسپولیس را زد و چند دقیقه بعد باعث اخراج علی کریمی شد.
*** ترکیب های شگفت انگیز: ترکیب ابتدایی دو تیم با سورپرایزهایی همراه بود. آندره‌آ استراماچونی استقلال را با ترکیب سیدحسین حسینی، محمد دانشگر، سیاوش یزدانی، عارف غلامی، وریا غفوری، هروویه میلیچ، علی کریمی، مسعود ریگی، آرش رضاوند، داریوش شجاعیان و مرتضی تبریزی روانه میدان کرد.

ترکیبی که باعث سرگیجه علاقه‌مندان به فوتبال شده بود. در نهایت مشخص شد که استقلال با سه مدافع میانی یعنی غلامی، دانشگر و یزدانی، شش هافبک و یک مهاجم به نام تبریزی به مصاف پرسپولیس آمده است. ترکیب پرسپولیس هم تفاوت‌هایی با بعضی از گمانه‌زنی‌ها داشت.

علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی‌زادگان، جونیور براندائو، احمد نوراللهی، مهدی ترابی، محمد انصاری، مهدی شیری، وحید امیری، علی علیپور و سیامک نعمتی ۱۱ بازیکنی بودند که کالدرون آنها را در ترکیب اصلی ‌پرسپولیس قرار داده بود‌. در چنین ترکیبی، محمد انصاری دوباره به جای محمد نادری در دفاع چپ قرار گرفته بود و سیامک نعمتی هم در پستی بازی می‌کرد که پیش‌بینی می‌شد بشار رسن در آن بازی کند.

*** طلسم عجیب پنالتی‌های استقلال: در دقیقه ۲۶ بازی استقلال برابر پرسپولیس نفوذ زیبای شجاعیان باعث شد مدافع پرسپولیس روی او خطا کند و داور این صحنه را پنالتی اعلام کرد‌ اما این بار با تصمیم جمعی بازیکنان استقلال علی کریمی ضربه را زد که بعد از مکث یک دقیقه‌ای ضربه او به وسط دروازه رفت و راهی به سمت دروازه پرسپولیس نداشت. بعد از پنالتی از دست رفته اسماعیلی در دربی ۸۹ این بار علی کریمی پنالتی‌اش را خراب کرد تا استقلال با بحرانی به نام پنالتی‌زن روبه‌رو باشد.‌

*** یک مهار پنالتی مهم دیگر برای بیرو: در شرایطی که فرار شجاعیان به داخل محوطه جریمه و برخورد او با شجاع خلیل‌زاده با اعلام پنالتی جنجالی از سوی بنیادی‌فر همراه شد، بیرانوند بار دیگر این تیم را نجات داد. بیرانوند که با مهار پنالتی کریس رونالدو در جام جهانی روسیه پیش از این خبرساز شده بود، بعد از اینکه در فصل گذشته پنالتی فرشید اسماعیلی علیه این تیم راهی به دروازه نیافت، این بار برابر ضربه علی کریمی قرار گرفت.

بازیکنان استقلال و خصوصا شجاعیان که قصد داشتند تمرکز او را پیش از ضربه بهم بزنند و بارها به نحوه استقرار او روی خط اعتراض داشتند هم در نهایت نتوانستند مانع از درخشش دوباره او شوند که بعد از یک جلسه محرومیت از انگیزه زیادی در بازگشت برخوردار بود. بیرانوند با تشخیص درست مسیر توپ علی کریمی آن را دفع کرد و در ادامه نیز ضربه تبریزی راهی به دروازه نیافت تا او مرد اول دقایق ابتدایی این بازی لقب گیرد. هر چند کارشناسان داوری معتقد بودند که به دلیل عبور هر دو پای بیرانوند از خط قبل از زدن ضربه، داور باید پنالتی را تکرار می‌کرد. بیرانوند در جام ملت‌های آسیا هم پنالتی دقیقه یک عمان را مهار کرده بود.

*** جنجال مدافعان بی‌اعصاب سرخابی: بعد از اینکه در دقایق ابتدایی هواداران استقلال برای تحت فشار گذاشتن شجاع خلیل‌زاده شروع به فحاشی علیه او کردند، به نظر می‌رسید در اقدام خود موفق شده‌اند و این بازیکن در ادامه بازی با نمایش عصبی خود به مرد اول جنجال‌ها تبدیل شد‌ ‌. ابتدا او در کورس با شجاعیان با اعلام پنالتی از سوی داور مواجه شد تا به شدت نسبت به این مسئله واکنش نشان داده و معترض شود.

بعد از اینکه پنالتی جنجالی علیه پرسپولیس توسط بیرانوند مهار شد به نظر می‌رسید او واکنشی به این موضوع داشت که با فراخواندن موعود بنیادی‌فر، از طرف داور پشت دروازه مکالمه جنجالی دیگری شکل گرفت. در شرایطی که بازیکنان پرسپولیس قصد داشتند او را از صحنه و اخطار احتمالی داور دور کنند اما شجاع علاقه‌ای به این موضوع نشان نمی‌داد و البته خوش‌شانس بود که داور به تذکر سخت علیه او اکتفا کرد. دقایقی بعد بار دیگر طی برخوردی که بین کنعانی‌زادگان و تبریزی رخ داد، تنش دیگری بین بازیکنان شکل گرفت.

بعد از بحث دوباره شجاع با بازیکنان استقلال و دفاع از کنعانی‌زادگان که در این برخورد سرش خونین شده بود، تقابل ویژه‌ای در این درگیری رخ داد و سیاوش یزدانی و شجاع با یکدیگر رخ به رخ شدند. این دو که در جریان بازی فصل گذشته جام حذفی بین سپاهان و پرسپولیس درگیری شدیدی داشتند، این بار هم به خط و نشان کشیدن علیه یکدیگر پرداختند. کنعانی‌زادگان در اواخر نیمه اول هم یک بار دیگر در محوطه جریمه نقش بر زمین شد. او مدعی بود که مدافع استقلال رویش خطا کرده ‌ اما داور اعتقادی به خطا نداشت.

*** تعویض طلایی ناشناخته: بازی تا دقیقه ۸۰ با تساوی بدون گل در جریان بود. در این لحظات دوربین‌ها هم متوجه تعویض سوم پرسپولیس و حضور مهدی عبدی جوان به جای وحید امیری نشدند‌ اما وقتی دوربین‌ها وارد جریان بازی شدند، توپ داخل محوطه جریمه استقلال بود و لحظاتی بعد گل پرسپولیس به ثمر رسیده بود. در نهایت ناباوری، مهدی عبدی در اولین دقیقه حضورش در ترکیب پرسپولیس در لیگ برتر در دربی گلزنی کرده بود!

البته گلی که ممکن است به نام سیدحسین حسینی ثبت شود. چرا که توپ عبدی بعد از برخورد به تیر دروازه در حال بازگشت به زمین بود که به پشت حسینی خورد و وارد دروازه شد! مهدی عبدی بعد از نیمکت‌نشینی در سه بازی اخیر پرسپولیس خیلی خوش شانس بود که سیدجلال حسینی مصدوم شد تا جا برای حضور بازیکنی جوان در لیست این تیم باز شود. عبدی که بعد از آقای گلی در لیگ امیدها، راهی بادران ‌ و در لیگ دسته اول به کار گرفته شد‌، با گلی که زد، به چهره ویژه دربی ۹۰ تبدیل شد.

*** تعویض‌های انتحاری و بی‌ثمر استقلال: استقلال در شرایطی که بازی مساوی پیش می‌رفت گل اول را دریافت کرد تا استراماچونی در پنج دقیقه پایانی بازی تصمیم بگیرد دو تعویض تهاجمی انجام بدهد. در این دقیقه از بازی علی دشتی و محسن کریمی را وارد زمین کرد تا استقلال بتواند نتیجه بازی را در دقایق پایانی بازی عوض کند. این دو اما نتوانستند در فرصت باقی مانده کاری انجام دهند و در نهایت استقلال بازنده دربی شد.

***پرسپولیس دوم شد، استقلال پانزدهم: با نتیجه‌ای که در دربی به دست آمد، پرسپولیس ۹ امتیازی شد و با تفاضل گل کمتر از شهرخودرو در رده دوم جدول رده‌بندی لیگ برتر قرار گرفت. در سوی دیگر استقلال با همان دو امتیازی که از باز‌‌های قبل گرفته بود در رده پانزدهم جدول ماند. یعنی تیم دوم البته از پایین جدول!

*** ناکام روز: علی کریمی: چهره ناکام دربی ۹۰ علی کریمی بود. او پنالتی استقلال را در نیمه اول از دست داد. دقایقی بعد یک کارت زرد از داور بازی گرفت. او در نیمه دوم یکی، دو بار فرصت شوتزنی داشت که به نتیجه‌ای نرسید‌ اما سرنوشت تلخ‌تری در انتظارش بود. در دقیقه ۸۸ بازی و در حالی که پرسپولیس می‌توانست یک ضدحمله خطرناک را تدارک ببیند، کریمی با کف پا ضربه‌ای به شکم مهدی عبدی گلزن پرسپولیس زد و داور کارت زرد دوم را هم به او داد و اخراجش کرد. او بازی بعدی استقلال را از دست خواهد داد.

کدخبر: ۲۸۱۶۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر