کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۶۲۲۱
تاریخ خبر:

غیرمنتظره‌ترین دربی در گرماگرم یورو ۲۰۲۰

روزنامه هفت صبح | خیلی‌ها اصلا یادشان نبود که قرار بود دیروز مراسم قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی برگزار شود. در گرماگرم یورو ۲۰۲۰ بودیم. از طرفی همه نگاه‌ها به بازی‌های تیم ملی بود. حتی خیلی‌ها بازی کره‌جنوبی و لبنان را تعقیب می‌کردند اما قرعه‌کشی جام حذفی را از یاد برده بودند. ناگهان دیروز عصر بود که خبر رسید این مراسم قرعه‌کشی شده و در کمال شگفتی و ناباوری، پرسپولیس و استقلال باید در این مرحله به مصاف هم بروند. این برای چندمین بار است که دربی در قالب جام حذفی برگزار می‌شود. به همین بهانه، همه دربی‌های جام حذفی را بازخوانی می‌کنیم.

*** سال ۱۳۶۷؛ یک‌چهارم نهایی
اولین دربی جام حذفی در سال ۱۳۶۷ و در مرحله یک‎چهارم نهایی برگزار شد. در مرحله قبل، پرسپولیس با نتایج ۶برصفر و ۲ برصفر شهرداری کرمان را شکست داده بود و استقلال در بازی رفت ۲ بریک برایرانجوان بوشهر غلبه کرد و در بازی برگشت هم به دلیل استفاده تیم بوشهری از بازیکن غیرمجاز، استقلال ۳ برصفر برنده اعلام شد. در روز ۱۹ اسفند در ورزشگاه آزادی پرسپولیس و استقلال به مصاف هم رفتند. غلامحسین مظلومی سرمربی استقلال بود و علی پروین سرمربی پرسپولیس.

بازی در پایان ۱۲۰ دقیقه صفر-صفر مساوی تمام شد. در ضربات پنالتی برای پرسپولیس مجتبی محرمی، رحیم یوسفی، مرتضی کرمانی‌مقدم و محسن عاشوری پنالتی‌های خود را گل کردند و برای استقلال، جعفر مختاری‌فر و رضا حسن‌زاده پنالتی‌ها را گل کردند و امیر قلعه‌نویی و محمدرضا شکورزاده پنالتی‌ها را خراب کردند و پرسپولیس به نیمه‌نهایی رسید. در نیمه‌نهایی اما شاهین اهواز ۳بریک پرسپولیس را در اهواز برد و پرسپولیس در بازی برگشت فقط یک گل زد تا حذف شود. شاهین هم در فینال، ملوان را در مجموع دو بازی ۵بر۳ شکست داد و قهرمان جام حذفی شد.

*** سال ۱۳۷۸؛ فینال
در این دوره، استقلال تیم‌های شهرداری اردبیل، استقلال رشت، نساجی مازندران و پاس تهران را شکست داد و به فینال رسید. پرسپولیس هم پلی‌اکریل و سپاهان اصفهان را مغلوب کرد و با انصراف استقلال اهواز، راهی فینال شد. پرسپولیس در حالی در فینال جام حذفی مقابل استقلال قرار گرفت که در لیگ برتر هم قهرمان شده بود. سرمربی پرسپولیس همچنان علی پروین بود! و روی نیمکت استقلال هم سوکوموروخوف روس نشسته بود. طبق معمول دربی‌های آن سال‌ها، این مهدی هاشمی‌نسب بود که برای پرسپولیس گل اول را زد.

استقلال توسط سهراب بختیاری‌زاده در دقیقه ۵۰ به گل تساوی رسید اما افشین پیروانی در دقیقه ۸۶ گل دوم پرسپولیس را زد و در نهایت شاگردان پروین این بازی را بردند تا برای اولین بار در تاریخ این باشگاه دبل کنند و هر دو جام معتبر فوتبال ایران را از آن خود کنند. به یادماندنی‌ترین صحنه این بازی، روی گل دوم پرسپولیس رخ داد. جایی که پایان رافت احتمالا اولین و آخرین دریبل دوران فوتبالی‌اش را زد و کاظم محمودی را محو کرد و با ارسال یک سانتر، باعث شد افشین پیروانی گل پیروزی‌بخش پرسپولیس را بزند. همچنین لحظه برخورد استوک رضا حسن‌زاده با صورت افشین پیروانی هم از قاب‌های به‌یادماندنی این دربی است.

*** سال ۱۳۹۰؛ یک‌چهارم نهایی
این یکی از پرحرف و حدیث‌ترین دربی‌های تاریخ است. البته جنجال و درگیری در زمین رخ نداد اما حواشی قبل و بعد از این بازی هرگز فراموش نخواهد شد. در مقطعی که قرار بود این بازی برگزار شود، پرسپولیس شرایط خوبی نداشت. در لیگ نتایج بدی گرفته بود، حمید استیلی به شدت تحت فشار بود و چند بازیکن کلیدی پرسپولیس هم مصدوم بودند. فدراسیون با درخواست پرسپولیس برای تعویق بازی موافقت نکرد و استقلال با تیمی کامل و پرمهره مقابل پرسپولیسی قرار گرفت که به دلیل کمبود بازیکن مجبور شد به ممدو تال از ابتدا بازی بدهد! با وجود اینکه به نظر می‌رسید استقلال به راحتی پرسپولیس را در ۹۰ دقیقه مغلوب خواهد کرد.

اما بازی با تساوی بدون گل به وقت‌های اضافی کشیده شد. در وقت‌های اضافی اما پرسپولیسی‎‌ها دیگر توانی نداشتند. استقلال هم دو بار توسط مجتبی جباری و یک بار توسط اسماعیل شریفات به گل رسید و ۳برصفر برنده بازی شد. صحنه به یادماندنی این بازی هم، واگذاری بازوبند کاپیتانی استقلال توسط مجیدی به شریفات بعد از گلزنی این بازیکن به پرسپولیس بود. در نهایت استقلال قهرمان آن جام حذفی شد اما ماجرای مثبت شدن دوپینگ استقلالی‌ها با ماده‌ای به نام «جک‌تری‌دی» و عبور فدراسیون فوتبال از این اتفاق باعث شد تا قهرمانی استقلال در آن فصل زیر سوال برود.

*** سال ۱۳۹۹؛ نیمه نهایی
استقلال با استراماچونی، گل‌ریحان و فجرسپاسی را حذف کرد و با فرهاد مجیدی از سد سپاهان عبور کرد و پرسپولیس با کالدرون، ماشین‌سازی را حذف کرد و با گل‌محمدی صنعت‌نفت و شهرداری ماهشهر را شکست داد و به این ترتیب پرسپولیس و استقلال در مرحله نیمه‌نهایی به هم رسیدند. این اولین دربی بعد از شیوع کرونا بود و بدون حضور تماشاگران برگزار شد. در همان دقایق ابتدایی مهدی قایدی استقلال را پیش انداخت.

بشار رسن در اوایل نیمه دوم گل مساوی را زد و علی علیپور در دقیقه ۸۸ گل دوم پرسپولیس را به ثمر رساند. در حالی که به نظر می‌رسید پرسپولیس فینالیست جام حذفی خواهد شد اما استقلالی‌ها با حملات پرتعداد خود توانستند در دقیقه ۹۳ توسط محمد دانشگر بازی را به تساوی بکشانند. بازی در نهایت به ضربات پنالتی کشید. در پنالتی‌ها دیاباته و میلیچ و غفوری و مطهری برای استقلال گل زدند. اما برای پرسپولیس فقط عالیشاه گل زد و نورالهی و اوساگوانا پنالتی‌های‌شان را خراب کردند تا استقلال که تنها یک دقیقه تا حذف فاصله داشت، به فینال جام حذفی برسد. در فینال اما استقلال با کلی حاشیه و اختلاف بین مجیدی و سعادتمند مقابل تراکتور قرار گرفت و با نتیجه ۳بر۲ شکست خورد.

*** سال ۱۴۰۰؛ یک‌چهارم نهایی
امسال، استقلال تیم‌های پیکان و ذوب‌آهن را مغلوب و حذف کرد و پرسپولیس با غلبه بر تیم‌های مس نوین کرمان و شاهین بندر عامری بوشهر به مرحله یک‌چهارم نهایی رسید و با قرعه‌کشی دیروز، مشخص شد که استقلال و پرسپولیس برای دومین فصل متوالی در جام حذفی مقابل هم قرار خواهند گرفت. در دیگر بازی‌های این مرحله، سپاهان مهمان فولاد خوزستان خواهد بود، گل‌گهر سیرجان به مصاف آلومینیوم اراک می‌رود و خیبر خرم‌آباد و ملوان هم مقابل هم قرار می‌گیرند.

کدخبر: ۳۹۶۲۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر