کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۳۸۶۲
تاریخ خبر:

غول فرانسوی به‌دنبال مشتری؛ وضعیت وخیم مالی یوبی‌سافت

روزنامه هفت صبح، ‌بهادر نوبخت| بر‌اساس گزارش دو رسانه معروف کوتاکو و بلومبرگ، فروش شرکت یوبی‌سافت یک گام به واقعیت نزدیک‌تر شده و کمپانی‌های بزرگی در حال بررسی شرایط این توافق تاریخی هستند. به‌دنبال شکست مایکروسافت در نسل هشتم، ردموندی‌ها چند وقتی است که استودیوها و شرکت‌های بازیساز و ناشر بزرگی را خریداری می‌کنند. از اکتیویژن بلیزارد گرفته تا بتزدا، همگی در طول یک سال اخیر به زیرمجموعه ایکس‌باکس ملحق شده‌اند.

در طرف مقابل، شرکت سونی نیز تصاحب برخی از استودیوهای پرآوازه همچون بانجی را در دستور کار خود قرار داد و جدا از آن، مالکیت استودیو هاوس‌مارک و بلوپوینت گیمز را از آن خود کرده است. با توجه به این اتفاق‌ها، می‌توان گفت که وضعیت عجیب و غریبی در صنعت بازی‌های ویدئویی رقم خورده است. نکته جالب اینجا‌ست که روند خرید استودیوها توسط غول‌های صنعت بازی‌های ویدئویی به پایان نرسیده و بر‌اساس گمانه‌زنی‌های مختلف، همچنان دو شرکت مایکروسافت و سونی به‌دنبال گسترش زیرمجموعه‌ها و فعالیت‌های خود هستند. در همین راستا، به‌تازگی شایعه شده که شرکت یوبی‌سافت نیز به‌زودی فروخته می‌شود!

ماجرا از این قرار است که چندی پیش رسانه معروف بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که دو گروه سرمایه‌گذاری Blackstone و KKR در حال بررسی شرایط خرید شرکت یوبی‌سافت هستند. با انتشار این خبر، طولی نکشید که ارزش سهام کمپانی مزبور چیزی در حدود ۱۱‌درصد کاهش یافت که در پی آن، رسانه کوتاکو ضمن تایید اظهارات بلومبرگ، خاطرنشان کرد که به‌خاطر کاهش ارزش سهام یوبی‌سافت، ظاهرا زمان خرید آن فرا رسیده است.

بلومبرگ مدعی است که شرکت‌های Blackstone و KKR برای مدت طولانی وضعیت کسب و کار در کشور فرانسه را بررسی و در ادامه تحقیقات خود، شرایط تصاحب یوبی‌سافت را در نظر گرفته‌اند. البته، گزارش‌ها نشان می‌دهد که این دو کمپانی که به‌عنوان دو شرکت بزرگ خصوصی در سراسر جهان شناخته می‌شوند، تا به این لحظه به‌طور جدی با مدیران ارشد یوبی‌سافت وارد مذاکره نشده‌اند و صرفا پیشنهادهایی میان طرفین قرارداد رد‌و‌بدل شده که نتایج آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

در همین حین، رسانه کوتاکو معتقد است که شرکت یوبی‌سافت در طول سال‌های اخیر با کمپانی‌های متعددی مشورت کرده است. هرچند، این اقدامات و جلسه‌ها به‌طور معمول در راستای برنامه‌ریزی‌ها و همکاری مشترک برای سودآوری بیشتر صورت می‌گیرد، لیکن چندان دور از انتظار نیست که در جریان این جلسه‌ها شرایط و الزامات فروش کلی شرکت یوبی‌سافت نیز بررسی و مطرح شده باشد. شرکت خصوصی KKR از سال‌ها پیش وارد صنعت بازی‌های ویدئویی شده است.

این کمپانی در سال ۲۰۱۸ میلادی چیزی در حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار در اپیک گیمز سرمایه‌گذاری کرد. در طرف مقابل، Blackstone به‌طور معمول در حوزه املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری می‌کند و تاکنون هیچ هزینه‌ای برای حوزه ویدئو‌گیم اختصاص نداده است. با این حال، ممکن است که به‌خاطر کاهش ارزش سهام یوبی‌سافت و شرایط کسب و کار در فرانسه، این کمپانی خرید Ubisoft را در دستور کار خود قرار دهد.

در خلال این گزارش‌ها، رسانه گیم‌اسپات نیز به‌طور جدی به بررسی این گمانه‌زنی‌ها پرداخت. از این‌رو، یکی از مدیران یوبی‌سافت در گفت‌وگو با وب‌سایت مزبور به ظرفیت‌های تولید و رویکرد خلاقانه شرکت اشاره کرد و در ادامه، اذعان داشت که این کمپانی به روند توسعه بازی‌های بی‌نظیر ادامه می‌دهد. با این وجود، او هیچ حرفی از شایعه‌های اخیرا پیرامون فروش یوبی‌سافت به میان نیاورد.

سخنگوی یوبی‌سافت در این‌باره می‌گوید: ما در مورد شایعه و یا حدس و گمان‌های فروش شرکت یوبی‌سافت اظهار‌نظر نمی‌کنیم. این کمپانی با بیش از بیست هزار بازیساز با‌استعداد در اقصی‌نقاط جهان، دارای ظرفیت‌های خلاقانه و تولیدی بی‌نظیری است. به لطف آن‌ها و رویکرد بلند مدت و برنامه‌های بلند‌پروازانه ما برای ریسک‌های خلاقانه، یوبی‌سافت برخی از قوی‌ترین و بهترین محصولات اختصاصی صنعت را خلق کرده است.

ما در موقعیت ایده‌آل قرار داریم تا در رشد سریع صنعت و فرصت‌های پلتفرم سرمایه‌گذاری کنیم. با توجه به این گفته‌ها، تا به این لحظه نمی‌توان با قاطعیت درباره فروش شرکت یوبی‌سافت اظهار‌نظر کرد و طبق روال همیشه، باید منتظر انتشار خبرهای جدید و صدالبته موثق بمانیم. ناگفته نماند که همزمان با انتشار چنین گزارش‌هایی، جین رایان، مدیر ارشد بخش سرگرمی‌های تعاملی سونی، از خریدهای این شرکت در ادامه سال جاری میلادی خبر داده است.

در حالی که در ابتدا به نظر می‌رسد که ژاپنی‌ها به‌دنبال تصاحب استودیو کوجیما پروداکشنز هستند، اما بعدها شایعه شد که این خرید بزرگ‌تر از استودیو مزبور خواهد بود. در این میان، بد نیست اشاره کنم که بعد از انتشار خبر خرید اکتیویژن بلیزارد توسط مایکروسافت، رسانه معتبر فایننشال تایمز گزارشی مبنی بر احتمال خرید الکترونیک آرتز توسط غول‌های صنعت بازی‌های ویدئویی منتشر شد.

بر اساس اظهارات این منبع، ظاهرا سونی یکی از گزینه‌های احتمالی برای خرید EA و تمامی استودیوها و بازی‌های آن به‌شمار می‌رود. با این حال، در کنار ژاپنی‌ها، شرکت‌های بزرگ دیگر از‌جمله تنسنت، گوگل، اپل، آمازون و نتفلیکس نیز پیشنهادهایی برای خرید الکترونیک آرتز ارائه کرده‌اند.

نهایتا باید این موضوع را در نظر گرفت که فروخته شدن هر کدام از ناشرهای بزرگ صنعت بازی به کمپانی‌های دیگر می‌تواند در ادامه تاثیرات مختلفی را در جریان اقتصاد بازی‌های ویدئویی داشته باشد. از سویی نباید فراموش کرد که یوبی‌سافت در حال حاضر مالکیت تعدادی از محبوب‌ترین مجموعه بازی‌های این صنعت را برعهده دارد و در انتقال هر کدام از آن‌ها به کمپانی‌های دیگر می‌تواند شکل درآمدزایی آن‌ها را متحول کند.

شرح عکس: «اسسینز کرید» با وجود افت یوبی‌سافت همچنان به فروش خوب خود ادامه می‌دهد.

کدخبر: ۴۵۳۸۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر