کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۳۷۴
تاریخ خبر:

غوغای بزرگان در قم

روزنامه هفت صبح | دیروز فرید مدرسی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، سخنان محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین و عضو فقهای شورای نگهبان را در یکشنبه گذشته و در دیدار مسئولان مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم، منتشر کرده که در آن نسبت به دو شخصیت سیاسی یعنی حسن روحانی و آملی لاریجانی، رئیس‌‌‌جمهور و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز یک شخصیت حوزوی یعنی محمدجواد علوی ‌بروجردی، نوه آیت‌الله بروجردی، سخنان تندی وجود دارد. منبع این سخنان به گفته فرید مدرسی، ارگان اساتید و نخبگان بسیجی حوزه بوده است.

در این مطلب آمده است که یزدی خطاب به حسن روحانی گفته: «چطور کسی که تنفیذ ولایت را دارد، جرأت کرده و کارهای خلاف امر رهبری را می‌کند؛ مثل مخالفت درباره فضای مجازی و… اگر نمی‌توانی مملکت را اداره کنی، برو کنار.»

همچنین خطاب به صادق لاریجانی گفته شده: «فلانی می‌گوید اگه این کار را نکنید نجف می‌روم! خوب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود؛ چه رسد که نجف بروید. رئیس دفتری که ۱۰سال، جای مهمی‌ را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟! به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! آیا ارث پدرت بود؛ از کجا آوردی ساختی؟»

همچنین خطاب به محمدجواد علوی ‌بروجردی آمده: «بعضی اگر یک‌روزی رسما اعلام مرجعیت کنند، اگر زنده باشم، رسماً جلویش را می‌گیرم و اعلام رسمی ‌هم می‌کنم؛ واقعا در حوزه چه کسی باید با این مسئله برخورد کند؟! نوه مرجع بودن که دلیل شرعی برای مرجعیت نیست؛ کسی نگفته هرجا فلانی نوه مرجع شد، می‌تواند مرجع باشد… اگر چنین فردی تابلو هم بزند، تابلویش را پایین می‌آوریم؛ هیچ تعارفی هم نداریم.»

نکته جالب توجه این است که حجت‌الاسلام حمزه قربانی، مدیر روابط عمومی‌ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، درباره این سخنان گفته: «سخنانی که در فضای مجازی به آیت‌الله یزدی منتسب شده است، سندیت ندارد و تنها مرجع معتبر در این زمینه، پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین است.» اما از واکنش‌هایی که نسبت به آن صورت گرفت، می‌شد فهمید که صرف عدم درج این سخنان در سایت جامعه مدرسین به معنای عدم اعتبار آن نیست.

این سخنان دیروز واکنش‌های زیادی را به‌همراه داشت. سه‌مورد واکنش جدی به سخنان یزدی درخصوص محمدجواد علوی بروجردی و رویکردی بود که یزدی در این سخنان داشت. منتقدانی مثل محمدرضا زائری، محسن غرویان و مرتضی جوادی آملی گفته‌اند که چرا یزدی جوری صحبت کرده که انگار او باید برای مردم مرجعیت تعیین کند و این درحالی است که اساسا نهاد مرجعیت در ایران نهادی مردمی ‌است.

در مورد سخنانی که پیرامون آملی لاریجانی بیان شده یک واکنش داشتیم و آن‌هم مربوط به آیت‌الله مرتضی مقتدایی، از اعضای ارشد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود. او به ایرناپلاس گفت: «به نظرم همین شخص اگر کار خلافی داشته، اگر صلاح می‌دانستند، همان وقت تذکر می‌دادند، ولی اگر صلاح نمی‌دانند و سکوت کردند، باید همیشه سکوت کنند. اگر کسی سر پستی بود و رفت، بعد انتقاد کنند این کار درستی نیست. به نظر من هم این کار صحیحی نیست.»

کدخبر: ۲۷۵۳۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر