کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۱۳۸
تاریخ خبر:

غلبه ناگهانی سنتی‌ها‌ بر صنعتی‌ها در درمان کرونا

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | ‌یک: کیانوش جهانپور در کسوت سخنگوی سازمان غذا و دارو دیروز چهار داروی گیاهی را معرفی کرد که در بهبود علائم کرونا موثر عمل کردند. دو مورد از این داروها مجوز دریافت کردند و دو داروی دیگر در حال آزمایش هستند. خود جهانپور هفته پیش تلویحا اعلام کرده بود که چهار داروی گیاهی تولید داخل برای کمک به بهبود علائم کرونا موثر بوده و به زودی در اختیار بیماران قرار می‌گیرند.

در عین حال علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا هم دیروز از کشف یک داروی گیاهی در ایران برای درمان کرونا خبر داد که به گفته او در موعد مناسب معرفی خواهد شد. این دو اظهار نظر در یک روز، گیج‌کننده و عجیب است. به خصوص که دیروز خبر راه‌اندازی مرکزی برای ارائه خدمات طب سنتی به صورت تلفنی به بیماران کرونایی منتشر شد. یعنی انگار نگرش وزارت بهداشت نسبت به عملکرد طب سنتی روی کرونا تغییر کرده است.

به هرحال یادمان نرفته که خود کیانوش جهانپور پیش از این بارها توصیه‌های طب سنتی برای مقابله با کرونا را مصداق کلاهبرداری توصیف کرده بود و همین چند روز پیش مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، طب سنتی را طب شیادی نامید. حتی ایرج حریرچی یک بار گفت: «از آنجا که بیش از ۵۰ درصد مبتلایان کرونا، بدون هیچ دارویی و ۸۰درصد بیماران با عوارض جزئی بیماری بهبود می‌یابند، حتی اگر به آنها شربت آلبالو هم بدهیم خوب می‌شوند.»

خلاصه همیشه موضع مسئولان وزارت بهداشت در رد اثرگذاری این نوع داروها بود. جالب اینکه پریروز هم یکی از پزشکان به نام دکتر شیردل با رسانه‌ها مصاحبه کرده بود و از تاثیر مثبت شست‌و‌شوی دهان روزانه دو بار با محلول آب نمک در پیشگیری از ابتلا به کرونا خبر داده بود. دیروز هم نتایج تحقیقاتی در آلمان در یک نشریه علمی منتشر شد مبنی بر اینکه مصرف چای سبز و آب انار در مقابله با کرونا موثر است.

با این اتفاقات شاید بد نباشد خیلی از توصیه‌های خانگی و سنتی برای نوشیدن دمنوش‌ها و معجون‌ها و ترکیباتی را که تا الان با بی‌اعتنایی از کنارشان رد می‌شدیم، بیشتر از قبل جدی بگیریم. اظهارات علیرضا زالی درباره داروی گیاهی کشف شده در ایران را بخوانید تا بعد برسیم به معرفی چهار داروی گیاهی دیگری که کیانوش جهانپور معرفی کرده است.

حدود پنج ماه است که ‌ روی یک دارو با وسواس علمی و متعصبانه کار می‌کنیم و این دارو با تمام دارو‌های مشابه در جهان تفاوت دارد که در فرصت مناسب آن را اعلام خواهیم کرد.این دارو یک ویژگی متمایز دارد که در سه مرحله متوالی در افزایش سیستم دفاعی بدن موثر است و این دارو نشان داده است که به شکلی مانع از اتصال ویروس به گیرنده می‌شود و چنین دارویی را در هیچ کجای دنیا ندیده‌ایم و باید بگوییم که این دارو عصاره ترکیبی خاص است که فقط در ایران یافت می‌شود.در کشور‌های چین و هند مطالعات متعدد اثبات کرده که ترکیب طب سنتی و کلاسیک می‌تواند در برابر این ویروس به خوبی عمل کند.

* دو: خبرگزاری ایرنا از قول کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نوشته: «چهار فرآورده طبیعی با اجزای گیاهی برای بهبود علائم کووید-۱۹ از کمیسیون قانونی سازمان غذا و دارو مصوبه گرفتند. دو مورد آنها توانستند مجوز تولید موقت شش ماهه را اخذ کنند و دو داروی دیگر هنوز مجوز تولید نگرفته‌اند.»
اولین داروی گیاهی از این مجموعه یک اسپری دهانی با نام PHR 160 است که حاوی شش اسانس گیاهی است و با توجه به نتایج کارآزمایی بالینی ارائه شده در صورت مصرف به بهبود عوارض ریوی کووید-۱۹ شامل تنگی نفس، سرفه و اکسیژن‌رسانی شریانی کمک می‌کند.

* توضیح: این اسپری پی‌اچ‌آر ۱۶۰ از شهریور پیش توسط داروسازی جابربن حیان تولید و در مورد آن بین پزشکان در سطح رسانه‌ها هم بحث شده بود. این دارو الان هم در داروخانه‌ها موجود است و با نسخه پزشک در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. یکی از سایت‌های فروش آنلاین دارو قیمت آن را ۲۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

داروی دوم شربت موکوزیفت حاوی عصاره آبی میوه دو گیاه است که با توجه به مدارک کارآزمایی بالینی ارائه شده، در صورت مصرف به بهبود علائم خستگی و بی‌اشتهایی در بیماران مبتلا به کووید- ١٩ کمک می‌کند، این دو دارو مجوز تولید موقت شش ماهه را دریافت کرده‌ و وارد بازار شده‌اند.

*فرآورده طبیعی دیگر یک شربت حاوی هفت جزو گیاهی است که هنوز نام آن تایید نشده اما بر اساس نتایج کارآزمایی بالینی ارائه شده، اعلام شده که در کاهش دوران بستری و بهبود هایپوکسی (کاهش اکسیژن‌رسانی به بدن) موثر است که مراحل بررسی آن در سازمان غذا و دارو ادامه دارد. چهارمین فرآورده طبیعی در این مجموعه یک شربت حاوی یک گیاه دارویی است که اسناد آن با نام آنوال اس در کمیسیون قانونی سازمان غذا و دارو در حال بررسی است و بر اساس نتایج کارآزمایی بالینی، اعلام شده که در بهبود برخی علائم بیماری کووید-۱۹ موثر است.

* سه: دیروز ایرج حریرچی در یک برنامه رادیویی اعلام کرد که پنج میلیون واکسن خریداری شده آنفلوآنزا در یک فرودگاه بلوکه شده و در پی تحریم‌ها به ایران نرسیده. از کجا معلوم با این وضعیت برای ورود واکسن کرونا هم همین مشکل را نداشته باشیم؟ البته حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در ‌ همین مصاحبه گفت مردم نباید نگران آنفلوآنزا باشند چون با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی میزان ابتلا به این بیماری کاهش پیدا خواهد کرد.

در بعضی کشورها هم با رعایت دستورالعمل‌های کرونا تا ۹۵ درصد میزان ابتلا به آنفلوآنزا کاهش داشته. حریرچی تاکید کرده که هنوز هیچ واکسن آنفلوآنزایی از سوی وزارت بهداشت در داروخانه‌ها توزیع نشده و اگر موردی هم کسی پیدا کرد مورد تایید این وزارتخانه نیست. در مورد این خوشبینی نسبت به کاهش آمار ابتلا به آنفلوآنزا البته باید توجه کنیم که هنوز عملا فصل سرما در کشور ما شروع نشده است.

کدخبر: ۳۵۸۱۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر