کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۲۹۲۷
تاریخ خبر:

غفلت‌های ده‌گانه‌ لیست نامزدهای سیمرغ

روزنامه هفت صبح | یک: ‌عدم حضور نام هوتن شکیبا در میان نامزدهای نقش دوم مرد غافلگیرکننده بود. شکیبا دو بازی خوب در ابلق و تی تی دارد.در هر دو فیلم در برابر الناز شاکردوست.شکیبا آنقدر این دو نقش را راحت و حرفه‌ای درآورده است که گویی با چشم غیرمسلح قابل رویت نبوده است و خب گویی داوران ما در بخش بازیگری هم متوجه درخشش حرفه‌ای و کمال‌گرایانه شکیبا نبوده‌اند.به نظرم به شکیبا ظلم شده است.جالب است بدانید که این برای سومین‌بار است که هوتن شکیبا و الناز شاکردوست زوج یکدیگر در یک فیلم سینمایی هستند. شبی که ماه کامل شد،‌ ابلق و تی تی.

* دو: در همین حوزه ندیدن بازی درخشان سروش صحت در گیجگاه هم برای من عجیب بود.او خیلی نرم و شیرین نقش پدر و همسری درمانده را عرضه کرده بود.در عوض همانقدر که حضور پژمان جمشیدی برای شیشلیک قابل تصور بود و عدم حضور سیامک انصاری برای روشن غیرقابل انتظار،‌‌حضور پدرام شریفی برای بی همه چیز در فهرست نامزدها شگفت‌انگیز است.

* سه: در حوزه بازیگران نقش دوم زن هرچقدر گلاره عباسی برای فیلم ابلق شایسته نامزدی عنوان بهترین بازیگر نقش دوم بود، نامزدی گیتی معینی در همین ابلق برای من عجیب بود.کلا ژانر مادران پرسروصدا و کم سواد که مدام جیغ می‌زنند و نفرین می‌کنند و یک‌جور هم بدجنس هستند در سینمای ایران به شکلی کلیشه‌ای در حال نشو و نمو است.

به تلاش خانم معینی احترام می‌گذاریم اما به نظرم شیوه بازی ایشان از نقاط ضعف ابلق است.همانطور که نوع نقش‌آفرینی فاطمه صامتی در فیلم شیشلیک در نقشی مشابه اما در سنی کمتر به بافت فیلم لطمه زده است.حالا می‌فهمیم که پانته‌آ پناهی‌ها در نقشی مشابه در فیلم نفس چقدر هنرمندانه از آزارنده بودن کاراکتر جلوگیری کرده بود.

* چهار: در بخش بازیگران زن رقابت بسیار شدید است.طوری که شاکردوست فقط برای یکی از دو نقش‌آفرینی فوق‌العاده‌اش کاندیدا شده.یعنی برای ابلق و داورها ترجیح داده‌اند از بازی حیرت‌انگیزش در تی تی چشم بپوشند.

به جز شاکردوست،‌رویا افشار در مامان هم گزینه جدی سیمرغ است.نام رویا افشار برای تماشاگران تلویزیون در دهه ۶۰ با سریال پرطرفدار آینه عجین شده است.ستاره پسیانی هم به کمک گریم بازی تاثیرگذاری را در یدو انجام داده.شخصا بازی‌هایی را که مبنی‌بر گریم‌های سنگین است دوست ندارم اما کار ستاره پسیانی غیرقابل چشم‌پوشی بوده است.

نازنین فراهانی در مصلحت درخشان است هرچند زمان کم حضور او در فیلم قرار گرفتن اسمش در میان نامزدهای نقش اول را کمی عجیب جلوه می‌دهد.بازی الناز حبیبی را برای فیلم رمانتیسم عماد و طوبی ندیده‌ام اما بگذارید ابراز نارضایتی کنم از حضور خانم ملیسا ذاکری برای فیلم ستاره بازی در میان نامزدها. ایشان برای نقش فداکاری کردند اما بازی‌شان گل درشت و غیرحرفه‌ای است.با عرض پوزش از ایشان.

* پنج: نبودن اسم هدیه تهرانی موجب واکنش‌های فراوانی شده است.او که نقشی طلایی و ممتاز در فیلم بی همه چیز را ایفا ‌کرده، برای بسیاری آوازه دوران شهرت و اقتدارش در اواخر دهه ۷۰را تداعی می‌کرد.بازی سرد و سنجیده تهرانی در این نقش آن هم با لباس‌های رنگارنگی که کارال جیرانی برایش طراحی کرده بود انتظارات را بالا برده بود اما خب داوران او را مستحق جایزه ندانستند تا طرفداران خانم ستاره عاصی شوند.‌

* شش: در میان بازیگران مردکاندیدا شدن پرویز پرستویی برای بی همه چیز از نگاه نگارنده عجیب است.رضا عطاران برای بازی درخشانش در روشن و محسن تنابنده برای روزی روزگاری آبادان از چهره‌های مهم فهرست هستند و در کنارشان امیر نوروزی برای مامان،‌نوید پورفرج برای زالاوا و میلاد صویلو برای یدو.به نظرم ندیدن حامد بهداد اشتباه بزرگی بوده است.برای بازی سختش در فیلم گیجگاه.

* هفت: اما چطور بازی کنترل شده و خوب پارسا پیروزفر از چشم داوران بیرون ماند واقعا جوابی برای این یکی ندارم.پارسا پیروزفر در نقش پروفسور ابراهیم یکی از بهترین کاراکترهای سینمایی امسال را به نمایش گذاشته بود.

* هشت: نامزد نشدن روح الله حجازی برای کارگردانی روشن اتفاق عجیبی بود.حجازی کارگردان کار بلدی است و به لحاظ تکنیکی از پس روشن برآمده بود،آیدا پناهنده هم به خاطر حضور فیلم در یک جشنواره خارجی قبل از جشنواره از داوری بخش کارگردانی کنار گذاشته شده بود،‌امیر حسین مهدویان هم در کارگردانی شیشلیک خودش را بی‌جهت محو کرده بود و از لیست خارج بوده است.

کارگردانی خوب دارابی در فیلم مصلحت هم از چشم داوران دورمانده بود تا در نهایت نرگس آبیار شاخص‌ترین چهره بخش کارگردانی باشد و در کنارش محسن قرایی برای بی همه چیز.ارسلان امیری برای زالاوا و مهدی جعفری برای یدو مهمانان ناخوانده و غافلگیرکننده این بخش محسوب می‌شوند.

* ۹: در بخش فیلمنامه ارسلان امیری و آیدا پناهنده برای فیلمنامه دو فیلم زالاوا و تی تی دوبار کاندیدا شده‌اند.امیری در بخش کارگردانی زالاوا هم کاندیدا شده و در بخش کارگردان اول هم با همین فیلم حضور دارد.به این ترتیب او که همسر آیدا پناهنده است، چهار نامزدی سیمرغ را امسال دارد و این تازه به جز نامزدی فیلم زالاوا در بخش بهترین فیلم نیز است.

* ۱۰: سیمرغ بهترین فیلم جشنواره به چه فیلمی می‌رسد؟‌معمولا در این بخش آنقدر سیمرغ‌های ویژه داده می‌شود تا کسی ناراضی بیرون نرود اما به نظر می‌رسد فیلم بی همه‌چیز، اقتباس پرستاره و پرهزینه محسن قرایی از نمایشنامه ملاقات با بانوی سالخورده مدعی اصلی این جایزه باشد.
مراسم اختتامیه فرداشب برگزار می‌شود.

کدخبر: ۳۷۲۹۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر