کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۹۴۵۸۷
تاریخ خبر:

غذاهای مناسب برای مقابله با آلودگی هوا

مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها به ویژه ویتامین‌های E و C غذاهای مناسب برای مقابله با آلودگی هوا هستند.

خوردن انواع ، کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنج، نارنگی و کاهو را نباید فراموش کرد. ویتامین E را نیز می‌توان در جوانه گندم، گردو، بادام، و سبزیجات با برگ‌های سبز پیدا کرد.

در روز‌های آلوده تا حد امکان شیر، ماست و سایر لبنیات را مصرف شود. این مواد حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم هستند و به بدن در مبارزه با اثرات آلودگی هوا کمک می‌کنند.

مصرف منظم ماهی‌های روغنی نظیر ماهی آزاد و سالمون می‌تواند در تقویت و بهبود فعالیت دستگاه تنفسی مؤثر واقع شود. برخی از نوشیدنی‌ها مانند چای سبز و قهوه نیز به دلیل داشتن ترکیبات فلاونوییدی می‌توانند توان دفاعی بدن را در برابر عوامل اکسیدکننده بیشتر کنند و غداهای مناسب برای آلودگی هوا باشند.

در روزهای آلوده سیستم ایمنی بدن تضعیف میشود و ممکن است بیشتر در معرض بیماریهای عفونی و سرما خوردگی قرار بگیرید بهتر است از غذاهای سرخ کردنی و فست‌فود ها که بر این سیستم اثر منفی میگذارد استفاده نشود و بیشتر غذاها به صورت بخارپز و یا آب‌پز باشند.

دانه های خوراکی مانند دانه بزرک و تخم کتان ،تخم آفتاب گردان به دلیل داشتن اسید چرب امگا ۳نقش موثری در حفظ ایمنی سلولی دارند . با توجه به کاهش مصرف روغن و افزایش مصرف غذاهای آب پز و یا بخار پز بهتر است در هر وعده کمی روغن زیتون به این غذا ها اضافه کنید.

چربی‌های امگا۳ در مقابله با آثار مخرب آلودگی هوا روی سلامت قلب مؤثرند. این چربی‌های قلب‌دوست به‌ویژه در مغزها و دانه‌هایی از قبیل گردو، دانه چیا و تخم کتان یافت می‌شوند. کافی است کمی از این دانه‌های مغذی را به ماست یا اسموتی‌های موردعلاقه‌تان اضافه کنید.علاوه‌بر همه اینها ورزش و استراحت کافی هم فراموش‌تان نشود!

منبع: سلامت نیوز

کدخبر: ۲۹۴۵۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر