کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۳۱۱۵
تاریخ خبر:

روایت مدیر بزرگ‌ترین پلتفرم پیامکی از غافلگیری ‌پیامکی‌ ظهر جمعه

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| دیروز اتفاق عجیبی برای کاربران اپلیکیشن‌هایی که می‌خواستند وارد حساب کاربری خود بشوند یا خرید آنلاین داشته باشند افتاد. ماجرا این بود که راه ورود همه کاربران به حساب‌هایشان بسته شد. چطور؟ با این روش که دیگر پیامک به خطوط تلفن همراه ارسال نمی‌شد. در نتیجه در یک روز تعطیل که معمولا جایی پاسخگوی شما نیست بسیاری از فعالیت‌های اینترنتی از کار افتاد.

ماجرا چه بود
وقتی ما از یک سرویس آنلاین استفاده می‌کنیم، چه موقع ثبت‌نام و چه زمانی که می‌خواهیم دوباره وارد حساب خود شویم نیاز به دریافت یک اس ام اس یا همان پیامک داریم. به غیر از این وقتی هم اینترنتی خرید می‌کنیم یا بسته‌ای می‌فرستیم کد رهگیری ما در یک پیامک ارسال می‌شود تا مسیر آن را دنبال کنیم و بعد کالای موردنظر را بگیریم. حالا اگر یک روز این اس‌ام‌اس‌ها قطع شود چه خواهد شد؟

بیایید به روز جمعه هفته قبل برگردیم. اگر خاطرتان باشد در این روز با هک یک اپراتور ارسال پیامک انبوه، پیامک غیرقانونی به پنج میلیون شماره تلفن ارسال شد که به گفته عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مردم را به حضور در ناآرامی‌ها دعوت می‌کرد. به خاطر همین هم برخی از کارشناسان قطع شدن پیامک انبوه را به این ماجرا مربوط دانستند. گمانه‌زنی‌ها حاکی از این بود که این اختلال برای پیشگیری از ارسال دوباره پیامک گروهی به صورت عمدی در اپراتورها اجرا شده. سایت دیجیاتو هم نوشته بود که این اختلال روز بیست‌ودوم مهر با یک دستور قضایی با دست اپراتورها اعمال شده است.

هک چه ربطی به اپراتورها دارد؟
حالا دقیقا ربط این ماجرا به هک چیست؟ ارسال‌کننده‌های پیامک انبوه، 10 شرکت خصوصی و دولتی زیرمجموعه وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات هستند که این اختلال مشخصا از سمت آنها اتفاق افتاده.جمعه هفته پیش هکرها با هک یک سایت دولتی که به یکی از این سه اپراتور متصل بوده، توانسته‌اند که این تعداد پیامک را ارسال کنند. درنتیجه تصمیم برای ایجاد اختلال در سرویس پیامک‌ها ممکن است تصمیم وزارت ارتباطات یا نهادهای امنیتی باشد که به این اپراتورها ابلاغ شده.

نکته دیگر اینکه اگرچه سرویس پیامک انبوه این اپراتورها هک شده بود، اما این اختلال در سطح پیام‌های غیرانبوه هم ادامه داشته. یعنی این فقط سرویس تبلیغات جمعی نبود که از کار افتاد، بلکه حتی امکان ارسال یک پیامک خصوصی به یک شماره خاص هم گرفته شده بود. دقیقا مانند زمانی که به دلیل فیلتر شدن تلگرام، بسیاری از افراد امکان ورود به این پیامرسان را به دلیل عدم ارسال پیامک از دست داده بودند.

چه کسب‌وکارهایی آسیب دیدند؟
این ماجرا همه کاربرانی که می‌خواستند وارد حساب خرید آنلاین، فروش آنلاین، تاکسی آنلاین و… بشوند دربرمی‌گرفت. یعنی خلاصه‌اش این بود که اگر شما از قبل داخل حساب کاربری خود بودید که هیچ؛ اگر نیاز بود ثبت‌نام کنید یا دوباره وارد حسابتان شوید، راهی برایتان وجود نداشت. از قضا گزارش‌های زیادی به دست ما رسید که کاربران به همین دلیل نمی‌توانستند وارد حساب‌های خود بشوند.

چه اپراتورهایی مختل شدند؟
بررسی‌ رسانه‌های مختلف تا دیروز نشان داد که به صورت غیررسمی برای برخی از اپراتورهای ارسال پیامک داده شده تا فعلا سرویس خود را ارائه ندهند. کدام اپراتورها؟ بررسی‌های روزنامه هفت صبح نشان می‌دهد که سه اپراتور معروف به هیچ‌وجه اجازه ارسال پیامک نداشتند. سایت راه‌پرداخت دیروز نوشته بود که فقط اپراتورهایی که سرشماره هزار، دو هزار و سه هزار داشتند از ارسال پیامک محروم شدند. یک منبع آگاه هم در گفت‌وگو با روزنامه هفت صبح توضیح داد که از بین 10 اپراتور ارسال پیامک خدماتی، هفت اپراتور با تعهد و موقت و فقط گاهی اجازه ارسال پیامک به برخی از اپلیکیشن‌های خود داده‌اند.

مدیر بزرگ‌ترین پلتفرم پیامکی درباره همین موضوع به روزنامه هفت صبح می‌گوید که فعلا وعده روز شنبه (امروز) به آنها داده شده که برای شنیدن توضیحات درباره علت و ابعاد و مدت زمان این اختلال تا آن روز صبر کنند. توضیحات صادق محمدی را بخوانید: «ما متاسفانه نمی‌دانیم که دستور از کجا آمده و قرار است تا چه زمانی این وضعیت ادامه داشته باشد؟

درواقع اصلا ابلاغ رسمی برای این موضوع صادر نشده و همه چیز در ابهام است.» اینطور که او به عنوان رئیس کارگروه حوزه پیامک در اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی توضیح می‌دهد سیستم پیامک بانکی قطع نشده و هنوز با واریز و دریافت پیامک به کاربران ارسال می‌شود اما بیشتر پلتفرم‌های آنلاین با این اتفاق آسیب دیده‌اند. به گفته وی وقتی کد اعتبارسنجی ارسال نشود قدرت استفاده از سرویس‌های آنلاین هم از دست می‌رود.

کاربری که قصد خرید داشته متوجه موفقیت ارسالش نمی‌شود و بسیاری از افراد هم نمی‌توانند وارد حساب کاربری خود در سایت‌های اسنپ، دیوار، دیجی‌کالا، فیلیمو و … شوند. این اتفاق در حالی می‌افتد که در روزهای گذشته، ابتدا فیلترینگ گسترده شبکه‌های اجتماعی باعث دردسرهای بسیاری برای کاربران و کسب‌وکارها شد. سپس با از دسترس خارج شدن گوگل ادز،‌ کسب‌وکارها صرفا از طریق سایت یا اپلیکیشن خود قادر به ارتباط با مشتریان بودند.

کدخبر: ۴۸۳۱۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر