کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۱۴۳
تاریخ خبر:

غافلگیری در هجوم مسافران به جزایر توریستی

روزنامه هفت صبح | درست یک ماه و ۲۹ روز است که انواع و اقسام محدودیت‌های کرونایی اعمال شده تا مردم دورهمی برگزار نکنند، بعد از همه اینها نزدیک به یک هفته است که تعداد فوتی‌های کرونا دورقمی شده، اما خبرهایی از جنوب می‌رسد که به ما می‌گوید باید منتظر ضدحمله کرونا باشیم.

آن هم به‌خاطر یک روز تعطیلی ناقابل که بهانه خوبی شده تا عده زیادی آن را متصل به تعطیلات آخر هفته کنند و بار سفر را ببندند و راهی سفر شوند. البته این‌بار به نظر می‌رسد قرمز بودن وضعیت شهرهای شمالی به داد اهالی این شهرها و کادر درمان آنها رسیده و سیل جمعیت را راهی جنوب کرده؛ شهرهایی که تا همین حالا آبی بوده‌اند، اما معلوم نیست چند روز دیگر چه رنگی باشند.

*** اینجا کسی نمی‌ترسد
آمارهای غیررسمی می‌گویند طی یکی، دو روز گذشته بیشتر از ۴۰ هزار مسافر وارد استان هرمزگان شده‌اند و اینطور که گفت‌وگوی شهروندان و مسافران با هفت‌صبح نشان می‌دهد، تا همین دیروز که زنگ‌های خطر رسما به صدا دربیایند، محدودیت خاصی در بندرعباس، قشم و کیش دیده نشده است. یکی از ساکنان کیش می‌گوید:

«احتمالا دوباره مسئولان بگویند غافلگیر شدیم، اما ما اینجا شاهد بودیم که جزیره برای پذیرش مسافر برنامه‌ریزی می‌کرد تا جایی که رسانه‌های محلی اعتراض کرده و در مقابل شنیده بودند که قرار است از مسافرها تست گرفته شود و کسانی که بیمار بودند مجبور به برگشت شوند، اما از چهارشنبه‌شب که مسافرها به جزیره سرازیر شدند، ما چنین چیزی ندیدیم.

همه‌جا باز است، رستوران، پارک، هتل، مراکز خرید و…، هر روز صبح چندصد نفر در رستوران هتل‌ها دور هم صبحانه می‌خورند. ممنوعیتی برای تردد هم وجود ندارد. البته اگر بخواهیم منصف باشیم باید بگوییم که ابتدا خیلی از اهالی از این وضعیت چندان هم ناراحت نبودند و شاید بتوان گفت فشار بحران اقتصادی که در جزیره به وجود آمده در استقبال از مسافرها بی‌تاثیر نبوده است.

الان اوج فصل مسافرپذیری کیش است و اقتصاد این جزیره به مسافران گره خورده، بنابراین فشارهایی وجود داشته که محدودیت ایجاد نشود. باوجوداین حالا خود اهالی هم ترسیده‌اند، چون حجم مسافران ورودی ناگهان خیلی زیاد شده و انگار هیچ‌کس انتظار ورود چنین جمعیتی را نداشته.»

*** از قبل همه‌چیز رزرو شده بود
وضعیت در قشم هم به همین شکل است و حتی کمی بدتر، چراکه انگار قیمت مناسب‌تر سفر به قشم باعث شده که عده بیشتری راهی این جزیره شوند، ضمن اینکه اینجا به دلیل ارائه خدمات مستقیم از طرف اهالی، مراوده مردم با جزیره‌نشین‌ها بیشتر است. مریم که پنجشنبه صبح به قشم رسیده و دوشنبه صبح از بندرعباس به سمت تهران پرواز می‌کند، می‌گوید:

«واقعا جان‌به‌لب شده بودم و از نظر روحی به سفر نیاز داشتم، جایی که آلوده نباشد و کمی آرامش داشته باشم، البته وقتی با شماره یکی از محلی‌ها برای اجاره اتاق تماس گرفتم، فهمیدم که احتمالا در این چند روز تعطیلی جزیره شلوغ می‌شود، چون گفت برای گرفتن سوئیت بهتر باید زودتر زنگ می‌زدم. وقتی به اینجا آمدم، دیدم حدسم درست بوده، حتی می‌توانم بگویم قشم از زمستان سه سال پیش که آمده بودم شلوغ‌تر است.

لنجی که با آن وارد جزیره شدیم، کیپ تا کیپ پر بود. فکر کنم در هر لنج حداقل ۴۰ نفر نشسته بودیم. جمعیت به‌قدری زیاد است که شب‌ها بعضی خیابان‌ها ترافیک دارد، البته نه آن ترافیکی که در تهران می‌بینیم، اما برای قشم ترافیک محسوب می‌شود. خیلی‌ها با خودشان ماشین آورده‌اند و با ماشین خودشان تردد می‌کنند، اما رستوران‌ها، غذاخوری‌های محلی و حتی مراسم‌ شادی که هر سال زمستان اینجا برگزار می‌شود هم سر جای خودش است.»

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان چند روز پیش اعلام کرده بودند که از مسافران ورودی به جزیره قشم در بندر پهل و اسکله حقانی بندرعباس تست کرونا گرفته می‌شود و افراد مشکوک یا مثبت هم به شهر مبدأ بازگردانده می‌شوند. مریم در جواب اینکه آیا از او تستی گرفته شده یا نه می‌گوید غیر از تست دمای بدن که در فرودگاه انجام شد، هیچ تست دیگری نداده است. اینطور که مریم می‌گوید، مردم تا جای ممکن ماسک دارند، اما فاصله رعایت نمی‌شود و همه دور هم در پلاژها، بازارها و رستوران‌ها خوش می‌گذرانند.

*** همه‌چیز در رونق
قیمت تورهای کیش و قشم هم نشان می‌دهد که رونق سفر به این جزیره‌ها در روزهای تعطیلی که پشت‌سر گذاشتیم زیاد بوده است، تا جایی که تمام قیمت‌ها از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع شده، آن هم برای همین سه شب! مسافرهای کیش می‌گویند که هرچقدر صبر کرده‌اند پرواز لحظه آخری برای جزیره پیدا نکرده‌اند.

*** چه کسی مجوز تردد داده؟
گفته می‌شود که از چهارشنبه تا دیروز که ورود خودرو به قشم ممنوع شد، ۶ هزار خودرو به این جزیره وارد شده‌اند، آن هم درحالی‌که تردد بین‌شهری ممنوع است و خیلی از شهرهای سر راه مسافران تا بندرعباس زرد و نارنجی بوده‌اند و طبیعتا برای عبور از آنها باید مجوز گرفته می‌شد. خود بندرعباس به همراه حاجی‌آباد و بستک تمام روزهای گذشته نارنجی بوده‌اند، بقیه شهرهای استان هم وضعیت زرد داشته‌اند؛

یعنی هر خودروی ورودی به این شهرها باید ۵۰۰ هزار تومان جریمه شده باشد، مگر اینکه از قبل موفق شده باشند مجوز بگیرند. تماس با فرمانداری تهران، اصفهان، شیراز و بندرعباس برای فهمیدن اینکه طی روزهای گذشته چقدر مجوز سفر بین‌شهری صادر کرده‌اند بی‌نتیجه بود، اما شاید طی روزهای آینده در مورد آن توضیحاتی داده شود.

*** از این به بعد ممنوع
دیروز استاندار هرمزگان درحالی‌که از مردم خواهش کرده به این شهرها و جزیره‌های این استان سفر نکنند، اعلام کرده که از این به‌بعد ورود خودرو به قشم و کیش ممنوع است. فریدون همتی، استاندار هرمزگان گفته: «با توجه به افزایش تعداد مسافران در هرمزگان با تصمیم ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، به مسافران هیچ‌گونه خدماتی در پارک‌ها، بوستان بنادر چارک برای انتقال خودرو گردشگران به کیش و قشم و سواحل ارائه نخواهد شد.

در ورودی‌های استان هرمزگان هم تیم‌های کنترل، مراقبت مستقر خواهند شد و فرمانداران و نیروهای انتظامی در استان هرمزگان باید این مصوبه را اجرا و مسافران را جهت بازگشت و عدم ورود به استان هرمزگان تشویق کنند.»بررسی سایت‌های فروش بلیت هواپیما هم نشان می‌دهد که پروازها به کیش از اول بهمن برقرار می‌شود که معلوم نیست تصمیم ستاد مقابله با کرونا بوده یا به دلیل تمام شدن تعطیلات، پروازی قبل از اول بهمن به کیش وجود ندارد.

*** کیش و قشم تنها نبوده‌اند
اینطور که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفته، در این چند روز نه‌تنها بیشتر از ۳۰ هزار نفر فقط وارد جزیره کیش شده‌اند، بلکه سفرهایی به شمال کشور هم وجود داشته است. او گفته که همین حالا هم چندین شهر در گیلان و مازندران وضعیت قرمز دارند و سفرهایی که طی این چند روز به این شهرها شده، احتمالا وضعیت آنها را وخیم‌تر خواهد کرد.

آن هم درحالی‌که کادر درمان این شهرها به دلیل وضعیت بدی که در تمام هفته‌های گذشته داشته‌اند، دیگر توان رسیدگی به بیماران بیشتر و حادتر شدن اوضاع را ندارند. از طرفی گویا برخی تجمعات عزاداری در شهر قم صدای کادر درمان این شهر را درآورده است. همه اینها در حالی است که در بهمن و اسفندماه هم تعطیلات مشابهی وجود دارد و شاید دوباره مردم خسته از کرونا، آلودگی و محدودیت تردد، راهی شهرهای توریستی شوند.

کدخبر: ۳۶۹۱۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر