کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۴۲۴۱
تاریخ خبر:

غائله شیشه‌های دودی خودرو؛ ‌به نفع راننده‌ها‌ یا...؟

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| دیوان عدالت دیروز حرف آخر را درباره ماشین‌های شیشه‌دودی زد و قرار شد خودروهایی که شیشه خود را دودی می‌کنند فقط جریمه شوند؛ این در حالی بود که قبلا راننده‌ها به غیر از جریمه شدن مجبور به پاک کردن برچسب از روی شیشه هم بودند. تفاوت دیگری که بخشنامه جدید ایجاد کرده این است که متر و معیار جریمه کردن به اختیار راهور گذاشته شده. قبل از این تغییرات که روز پیش رخ دهد، ماجرای شیشه‌های دودی برای اولین بار از چهار سال قبل به یک مسئله جدی تبدیل شد؛ یعنی دقیقا وقتی که درباره حریم خصوصی بودن یا نبودن داخل خودرو هم بحث و جنجال زیادی پیش آمد.

اولین متر و معیارهای پلیس برای شیشه دودی
نیروی انتظامی یک بار سال ۱۳۹۶ و یک بار سال ۱۳۹۷ معیار دودی کردن شیشه را مشخص کرد. سال اول گفت که باید راننده و سرنشین از فاصله سه متری دیده شوند و یک سال بعد این فاصله به ۵ متر رسید. نه اینکه سال‌های قبل دودی کردن شیشه مجاز باشد ولی آن دو سال به طور مشخص برای جریمه خودروها معیار و شاخص سه و پنج متری تعیین شد.

ریشه این قانون به دهه ۴۰ شمسی برمی‌گشت که نصب پرده و برچسب و هر چیز مشابه آن روی خودرو و شیشه‌های آن ممنوع شد. دو دهه بعد همزمان با مسائلی چون کشف حجاب، آلودگی صوتی و … در خودرو، متر و معیاری برای برخورد با خودروهایی که شیشه دودی داشتند مشخص شد. آن زمان سردار منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی گفته بود «اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‌گیرند از جمله وسایل نقلیه، مشمول حریم خصوصی نباید باشد و طبیعتا رعایت هنجارها و الزامات قانونی می‌بایست درون آن رعایت شود». به غیر از او چهار مرجع تقلید هم همان زمان به سوالی در این رابطه پاسخ دادند.

مثلا آیت‌الله شبیری زنجانی گفته بود که هرگونه تصرف و تفتیش خودروی شخصی بدون اجازه مالک، فی حدنفسه جایز نیست ولی وسیله نقلیه، از لحاظ جواز نظر به داخل آن، نحوه پوشش سرنشینان و… ممکن است در برخی از صور دارای احکام خاصی باشد.» آیت‌الله مکارم شیرازی گفته بود «داخل خودرو جزو حریم شخصی است و دیگری حق ندارد به آن تجاوز کند، ولی جهات شرعی مانند حجاب و امثال آن باید در داخل اتومبیل رعایت شود.» آیت‌الله نوری همدانی هم جوابی مشابه داده بود و مرحوم آیت‌الله موسوی اردبیلی گفته بود که حریم خصوصی از کلمات قرآنی و روایی و فقهی نیست و باید در این باره از قانونگذار سوال شود.

پلیس راهنمایی و رانندگی بر چه اساس آن را ممنوع کرد؟ آنها در مصاحبه‌های خود به قانون آمران معروف و ناهیان منکر اشاره می‌کردند که سال ۹۴ تصویب شده بود. این قانون برخورد با مواردی چون بدحجابی، آلودگی صوتی و … در خودروها را قانونی می‌دانست و به همین خاطر داخل خودرو را از حریم خصوصی برای پلیس خارج می‌کرد. برای همین بود که قرار شد اگر داخل خودرو قابل تشخیص نباشد، راننده مجبور ‌شود که هم جریمه بپردازد هم دوباره شیشه را به حالت قبلی برگرداند. حالا این بخشنامه که گویا هنوز به دست پلیس نرسیده چه تغییراتی در این قانون داده است؟

شایعه ۴۵ درصد دودی کردن از اینجا آمد
با اینکه تصور می‌شد قانون اجازه تا ۴۵ درصد دودی کردن را داده، هیچ درصد مشخصی در هیچ جای این قانون نیامده و از اول فقط روی عدد سه متر تاکید شده بود. یعنی چه؟ یعنی اینکه ملاک فقط این بود که از فاصله ۳ متری راننده و سرنشین داخل خودرو دیده ‌شوند. استدلال قانون حداقل در ظاهر هم این بود که این دودی کردن که چه برای کاهش حرارت و چه برای زیبایی خودرو انجام می‌شود می‌تواند دید راننده را کاهش دهد و منجر به افزایش تعداد تصادف‌ها شود.

حالا بخشنامه جدید منجر به دو تغییر شده. اول اینکه این فاصله سه متری دیگر ملاک تشخیص پلیس‌ها نخواهد بود. به خاطر اینکه بسته به شرایط آب و هوا، ساعات شبانه روز و قدرت تشخیص داخل خودرو متفاوت خواهد شد و قانون‌گذار نمی‌تواند عددی از پیش برای آن تعیین کند باید قید سه متر برداشته شود.

تغییر دیگری که مطرح شده این است که تا پیش از این بعد از احراز تخلف، راننده‌ها هم باید ۵۵ هزار تومان ( و در شهرهای کوچک ۳۰ هزار تومان) جریمه می‌پرداختند و هم برچسب‌های دودی را رفع می‌کردند که دیگر این قانون تغییر خواهد کرد و فقط جریمه مادی باقی می‌ماند. یعنی محدوده اختیارات پلیس‌ها در برخورد با خودروی دودی فقط شامل توقف خودرو و صدور قبض جریمه، جلوگیری از حرکت خودرو و دستور انتقال به توقفگاه، ضبط گواهینامه و جابه‌جایی خودرو به منظور رفع سد معبر خواهد شد و نمی‌توانند دستور پاک کردن برچسب را بدهند. همه این تغییرات به دنبال شکایتی رخ داده که از نیروی انتظامی بابت آن بخشنامه سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ شده و با حذف کردن متر و معیار جریمه، حتی ممکن است برای ماشین‌هایی که شیشه فابریک دودی دارند هم اجرا شود.

کدخبر: ۴۲۴۲۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر