کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۹۶۱
تاریخ خبر:

عید ‌۱۴۰۰ به شادی و خوشی بی‌حرف پیش‌!

روزنامه هفت صبح‌| یک: ‌ساخت واکسن کرونا در کشورهای مختلف به مراحل پایانی نزدیک شده و از گوشه و کنار خبرهایی به گوش می‌رسد که نتایج امیدوارکننده‌ای به دست آمده. همزمان با شروع واکسیناسیون کووید ۱۹ در مسکو، گزارش امیدوارکننده‌ای از عملکرد واکسن ساخت روسیه در نشریه معتبر پزشکی لنست منتشر شده و حالا خیلی از تردیدهای قبلی درباره موثر بودن واکسن روسیه کنار رفته. از طرفی از آمریکا هم دو روز پیش خبر رسید که توزیع واکسن در این کشور ۱۱ آبان ماه آغاز می‌شود.

دانشگاه آکسفورد هم اعلام کرده از آبان یا آذر امسال واکسنش را عرضه می‌کند. در کشورهای دیگر از جمله چین و آلمان و هند هم پیشرفت‌های مطلوبی حاصل شده اما این فرضیه بین عموم مردم ما وجود دارد که بین این کشورها به دلیل مسائل سیاسی احتمال اینکه واکسن روسیه سریع‌تر به دستمان برسد بیشتر است. نشانه‌هایی هم برای این فرضیه خوشبینانه سراغ داریم که شاید در زمستان امسال واکسن در ایران توزیع یا حتی تولید شود و عید نوروز ۱۴۰۰ از کابوس کرونا خلاص شده باشیم.

* دو: اول ببینیم چه اتفاق جدیدی افتاده که حتی رسانه‌های غربی که پیش‌تر دیدگاه بدبینانه‌ای نسبت‌به واکسن روسیه داشتند حالا به آن امیدوار شدند؟ این هفته مقاله‌ای در نشریه معتبر پزشکی لنست انگلیس به چاپ رسیده که در خبرگزاری‌هایی مثل سی ان‌ان و بی بی سی هم انعکاس پیدا کرده. در این مقاله توضیح داده شده که روی هر ۷۶دریافت‌کننده این واکسن پس از ۴۲ روز هنوز هیچ عارضه جانبی دیده نشده و بعد از ۲۱ روز آنتی بادی در تمام داوطلبان به وجود آمده.

نتایج ثانویه این آزمایش بالینی هم نشان می‌دهد که پس از ۲۸ روز از تزریق واکسن سلول‌های تی در بدن به وجود آمده. مابقی اطلاعات منتشر شده در این مقاله بیشتر اصطلاحات علمی و تخصصی است که نقل آن‌ها در اینجا شاید جذابیتی نداشته باشد. تا اینجا این نکته را داشته باشید که واکسن اسپوتنیک‌۵ نتایج امیدوارکننده‌ای داشته و همانطور که پیش‌تر وعده داده شده بود تزریق این واکسن در سطح گسترده هم در مسکو آغاز شده. گفته شده در مرحله اول معلم‌ها و بازنشسته‌ها می‌توانند به صورت داوطلبانه این واکسن را تزریق کنند. دیروز وزیر دفاع روسیه و شهردار مسکو هم اعلام کردند که این واکسن به آن‌ها تزریق شده است.

* سه: حالا چرا ما امیدواریم که واکسن کرونا در زمستان امسال به دست ما برسد؟ دیروز مصاحبه‌ای منتشر شد از دکتر مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا که از احتمال توزیع واکسن کرونا از اوایل سال آینده میلادی خبر می‌داد. اوایل سال آینده میلادی هم یعنی همین ابتدای زمستان امسال. او توضیح داده که ممکن است در زمستان واکسن کرونا وارد بازار بعضی کشورها شود.

البته ناگفته نماند که سازمان بهداشت جهانی دو روز پیش زمان دسترسی عمومی به واکسن کرونا را اواسط سال آینده میلادی تخمین زده بود. یعنی بر این اساس توزیع واکسن کرونا می‌رود برای بعد از عید سال ۱۴۰۰٫ یک نکته را اما باید مورد توجه قرار داد که سازمان بهداشت جهانی ملاحظاتی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارد و وقتی از دسترسی عمومی حرف می زند منظور رساندن واکسن به همه کشورهاست وگرنه این را می‌دانیم که چند روز پیش ۷۶ کشور ثروتمند جهانی متعهد شدند که در خرید و توزیع عادلانه واکسن کرونا در تمام کشورهای جهان مشارکت کنند.

از طرفی اینجا در ایران هم هفته پیش رئیس جمهور دستور داد که به سرعت برای خرید واکسن کرونا اقدام شود. ضمن اینکه کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه هم دو روز پیش با مقامات روسیه برای تولید مشترک واکسن کرونا وارد مذاکره شد. چند روز پیش وزیر بهداشت روسیه هم گفته بود که فعلا امکان فروش واکسن به کشورهای دیگر را نداریم اما تکنولوژی آن را صادر می‌کنیم. خلاصه برآیند همه این خبرها این است که فعلا می‌توانیم امیدوار باشیم که تا قبل از پایان امسال واکسن کرونا در ایران هم در دسترس خواهد بود.

کدخبر: ۳۴۷۹۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر