کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۴۴۰۷
تاریخ خبر:

عکس خواهرم را در اینترنت پخش‌ کردند؛ چه‌ کنم؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| این هفته به یک سوال مطرح شده توسط خوانندگان و سه سوال مطرح شده در سایت دادراه، پاسخ خواهیم داد.
سوال یک: منزل مادر من یک ساختمان سه طبقه تک واحدی است. طبقه اول خودم و طبقه سوم پسرم مستقر هستیم. طبقه دوم شخص دیگری سکونت دارد اما موضوع این است که خودم و پسرم همه ساله عوارض شهرداری را مرتب پرداخت می‌کنیم و شامل جایزه خوش‌حسابی هم هستیم ولی با مشاهده قبوض متوجه می‌شویم که واحد طبقه دوم در پرداخت عوارض کم کاری می‌کند و با داشتن جریمه دیرکرد و معوقات، اما باز هم مشمول جایزه خوش حسابی شده است. شهرداری برای این عمل چه توجیهی دارد؟

پاسخ: اطلاعات ما برای این موضوع کافی نیست و ممکن است آنچه شما دیدید جایزه خوش حسابی نباشد بلکه نوعی تشویق این فرد باشد تا اگر در مهلت مقرر، عوارض خود را پرداخت کرد؛ مشمول خوش حسابی بشود. توجه کنید که در این شرایط نیز فردی که در پرداخت عوارض تاخیر داشته متضرر خواهد شد چرا که در نهایت مجموع مبلغ پرداختی او به شهرداری شامل عوارض به اضافه جریمه‌ تاخیر پرداخت خواهد بود. با این حال ناعادلانه بودن موضوع را درک می‌کنیم و تلاش می‌کنیم موضوع را پیگیری کنیم.

سوال دو: خواهر من از طریق فضای مجازی با کسی دوست بوده و او عکس شخصی خواهرم را پخش کرده است. باید چه کنم؟

پاسخ: طبق ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای «هر کس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.» برای اعمال این ماده خواهر شما باید به پلیس فتا مراجعه کند.

سوال سه: آیا در حال حاضر، دادگاه‌ها به موضوع فحاشی رکیک و حمله فیزیکی یک مرد به خانم در ملأعام (که فیلم آن موجود است) رسیدگی می‌کنند یا اتلاف وقت است؟

پاسخ : بله. به هرگونه شکایتی بایستی رسیدگی شود و مسایلی که شما گفتید مشمول عناوین مجرمانه توهین و احتمالا ضرب و شتم یا تهدید است.

سوال چهار: من ۳ سال است به تمکین محکوم شدم و در این مدت بارها اظهارنامه فرستادم و برای تمکین اعلام آمادگی کردم و حتی پرونده من به اجرای احکام رفته ولی شوهرم منزلی تهیه نکرده است. در این شرایط برای نفقه اقدام کردم ولی در تجدیدنظر رای که به نفع من صادر شده بود را نقض کردند. باید چه کنم؟

پاسخ: مجددا اظهارنامه را ارسال کنید و دادخواست نفقه را ارایه کنید.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید . همچنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۴۴۴۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر