کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۷۸۰۰
تاریخ خبر:

عکس | ابعاد ماهواره ایلان ماسک که اینترنت بدون فیلتر را تسهیل می‌کند

موشک شرکت فضایی اسپیس‌ایکس بزرگ‌ترین آرایه تجاری مخابراتی تاکنون به نام بلوواکر ۳(BlueWalker ۳) را به مدار فرستاد و بدین ترتیب چهاردهمین فرود موفق موشک فالکون ۹ خود را رقم زد.

اسپیس ایکس اواخر روز شنبه یک ماهواره مخابراتی جدید و عظیم را به مدار زمین پرتاب کرد و در همان زمان رکورد پرتاب جدیدی را برای موشک فالکون ۹ خود ثبت کرد.

موشک فالکون ۹ از سکوی پرتاب ۳۹A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا در ساعت ۲۱:۲۰ روز شنبه به وقت منطقه زمانی شرقی(۰۵:۵۰ بامداد دوشنبه به وقت تهران) به مدار پرتاب شد و همراه با خود ۳۴ ماهواره اینترنتی استارلینک و ماهواره بلوواکر ۳ که یک نمونه اولیه ساخته شده توسط شرکت "AST SpaceMobile" است را به مدار برد. این بزرگ‌ترین ماهواره‌ مخابراتی تجاری است که تاکنون به فضا پرتاب شده است. پیشران اسپیس‌ایکس پس از قرار دادن این محموله در مدار برای چهاردهمین بار با فرودی موفقیت‌آمیز رکوردشکنی کرد.

این ماموریت‌ چندین رکورد دیگر نیز ثبت کرد. برای مثال این اولین باری بود که موشک اسپیس‌ایکس با پنج موتور محموله‌ها را به فضا می‌برد و علاوه بر آن، این ماهواره سنگین‌ترین محموله ارسال شده توسط این شرکت به مدار بود. آرایه بلوواکر ۳ به تنهایی ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد.

این ماهواره در صورتی که به طور کامل باز شود، ۶۴ متر مربع فضا اشغال خواهد کرد. بلوواکر ۳ بزرگترین آرایه تجاری است که تاکنون به فضا پرتاب شده و ماموریت آن آزمایش فناوری‌های جدید برای ارائه خدمات جهانی از فضا به کاربران تلفن‌های همراه به طور مستقیم و همچنین پوشش کامل مناطق مختلف و ارائه خدمات تلفنی و داده با سرعت بالا به مناطق محروم است.

In

اسکات ویسنیوسکی(Scott Wisniewski) مدیر ارشد "AST SpaceMobile" می‌گوید: علت اینکه ماهواره ما ابعاد بزرگی دارد این است که برای برقراری ارتباط با یک تلفن کم مصرف با قدرت داخلی کم، به یک آنتن بزرگ با قدرت زیاد نیاز دارید و بنابراین این بخش مهمی از زیرساخت ما است. ما فکر می‌کنیم که این موضوع برای برقراری ارتباط مستقیم با تلفن‌های همراه معمولی، بدون ایجاد تغییر در آن‌ها، اهمیت دارد. چندین هفته طول می‌کشد تا "AST SpaceMobile" به بلوواکر ۳ دستور دهد تا آنتن فنری خود را مستقر و راه‌اندازی کند. در این مدت، این شرکت به انجام مجموعه‌ای از بررسی‌ها برای اطمینان از سلامت ماهواره خواهد پرداخت.

این شرکت قصد دارد تا به دنبال بلوواکر ۳، پنج ماهواره عملیاتی دیگر در سال ۲۰۲۳ به فضا بفرستد. و در نهایت مجموعه‌ای متشکل از دستکم ۱۰۰ ماهواره غول پیکر پرتاب کند تا پوششی کاملی در سراسر جهان ارائه دهد.

براساس گزارش نیوساینتیست، ماهواره‌های شرکت "AST SpaceMobile" به دلیل ابعاد بزرگی که دارند، ممکن است از زمین قابل رویت باشند و برخی از ستاره‌شناسان از این طرح به دلیل تأثیر بالقوه آن بر رصدهای تلسکوپی از زمین انتقاد کرده‌اند. این شکایت‌ها آشنا به نظر می‌رسد، زیرا زمانی که شرکت اسپیس‌ایکس شروع به پرتاب ده‌ها مورد از ماهواره‌های استارلینک به مدار کرد، انتقادات مشابهی به آن وارد بود.

منبع: ایسنا

کدخبر: ۴۷۷۸۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ali20h

    چهار روز باید پارازیت روی اینترنت رو تحم ل کنیم که چی چهار تا آقازاده میخوان وی پ ی ان بفروشن