کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۷۰۰
تاریخ خبر:

عملیات ‌احیای‌ بورس در ‌سه ‌مرحله

روزنامه هفت صبح | شاخص بورس در این هفته ۱۲۴هزار واحد رشد کرد؛ اتفاقی که باعث شده امیدها دوباره به بورس برگردد و بعد از مدت‌ها در دو، سه روز گذشته شاهد ورود پول جدید به بورس بودیم. تا جایی که بازار سرمایه دیروز و در آخرین روز کاری هفته حال‌وهوای اردیبهشت به خود گرفت؛ روزهایی که شاخص کل هر روز رکورد جدیدی را ثبت می‌کرد و کلی سود نصیب سهامداران شد.

چهارشنبه اغلب نمادها صف خرید داشتند و کمتر نماد ارزنده‌ای پیدا می‌شد که به راحتی بتوان سهام آن را خرید. شاخص بورس یک‌روزه ۴۸هزار واحد رشد کرد. حالا سه شرطی که روز شنبه در صفحه بورس برای بازگشت روند صعودی مطرح شد، همگی محقق شده‌اند. ارزش معاملات افزایش چشمگیری پیدا کرده، شاخص هم‌وزن روند صعودی به خود گرفته و شرکت‌های کوچک هم شرایط خوبی دارند و از همه مهمتر، ترس بازگشایی شستا به طور کامل از بین رفته است تا دیگر خطر چندانی بازار را تهدید نکند.

* یک: ‌افزایش چشمگیر رونق معاملات: ارزش معاملات روزانه بورس در این هفته افزایش قابل‌توجهی نسبت به هفته گذشته داشته. هفته پیش معاملات روزانه تا سه هزار میلیارد تومان در روز کاهش پیدا کرده بود که کمترین رقم در سال ۹۹ به حساب می‌آید، ولی با شروع هفته رونق به بازار برگشته. تا جایی که چهارشنبه حدود ۲۳هزار میلیارد تومان پول در بورس جابه‌جا شد که نسبت به هفته گذشته تقریبا هشت‌برابر شده است و می‌تواند نشانه روشنی برای تایید آغاز روند صعودی در بورس باشد.

* دو: ‌همراهی شرکت‌های کوچک در رشد بورس: شاخص هم‌وزن که همه نمادهای بورسی به یک اندازه در تغییر آن تاثیرگذار هستند، در هفته گذشته روند صعودی خوبی داشت؛ موردی که نشان می‌دهد در کنار رشد قیمت سهام شرکت‌های بزرگی مثل فولاد مبارکه و شرکت ملی مس، حتی شرکت‌های کوچک هم با افزایش قیمت سهام روبه‌رو شده‌اند.

نقشه بازار در سه روز گذشته سراسر سبزپوش بوده و نشان از یک رشد هماهنگ در بین نمادهای مختلف دارد. هرچند در هفته‌ای که شاخص کل ۱۰درصد افزایش داشته، شاخص هم‌وزن حدود ۴٫۴درصد رشد کرده است. طبیعی است با تغییر روند بازار، ارزش سهام شرکت‌های بزرگ با سرعت بیشتری افزایش پیدا کند.

* سه: ‌بازگشایی امیدوارکننده غولی به نام شستا: سایه ترسناک بازگشایی شستا بعد از دو ماه از سر بازار کم شد. یکی از بزرگ‌ترین خطرهایی که بورس را تهدید می‌کرد، بازگشایی این نماد بود، چراکه با توقف دوماهه، شستا باید ضررهای این مدت را جبران می‌کرد.

این اتفاق روز سه‌شنبه افتاد و نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با کاهش ۱۹درصدی قیمت بازگشایی شد. هرچند بعد از بازگشایی، تقاضا برای خرید سهام شستا افزایش پیدا کرد و شاهد رشد قیمت سهام آن در روز چهارشنبه بودیم. بازگشایی شستا به تنهایی شاخص کل را ۱۳هزار واحد کاهش داد، اما تاثیری روی روند صعودی بازار نداشت.

کدخبر: ۳۵۹۷۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر