کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۴۳۲
تاریخ خبر:

عملیات ۱۵هزار میلیاردی برای نجات بورس

‌روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | نایب رئیس مجلس گفته به زودی با یک راه‌حل عملی خسارتی را که در بورس به مردم وارد شده است جبران می‌کنیم. مدت زیادی است که از این دست خبرهای کلی می‌شنویم و مجلسی‌ها، دولتی‌ها و مسئولان سازمان بورس برای حمایت از بازار سرمایه طرح می‌دهند و می‌گویند قرار است روند ریزش بازار به پایان برسد اما این بار خود شرکت‌های بورسی دست به کار شدند و اوراق بیمه سهام منتشر کرده‌اند.

امروز شنبه ۱۸اردیبهشت، قرار است معاملات اوراق اختیار فروش تبعی در ۱۳نماد بورسی آغاز شود و می‌تواند ۱۵هزار میلیارد تومان سرمایه صندوق‌ها را به خود جذب کند. این بار چشم امید شرکت‌ها به سهامداران عادی نیست و قرار است تنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از اوراق اختیار فروش تبعی برای بیمه کردن سهامشان استفاده کنند. این ماجرا می‌تواند نکات مهمی برای کل بازار داشته باشد؛ اول اینکه قرار است ۱۵هزار میلیارد تومان سرمایه صندوق‌های درآمد ثابت جذب ۱۳نمادی شود که سهامشان را بیمه کرده‌اند.

از آنجا که این ۱۳نماد یعنی شبندر، فولاد، فملی، شپنا، شتران، وبملت، وتجارت، خودرو، خساپا، فارس، وبصادر، اخابر و همراه عموما نمادهای شاخص‌ساز بازار سرمایه هستند، چنین اقدامی می‌تواند روی کل بازار تاثیر مثبت بگذارد. دوم اینکه شرکت‌های بورسی تضمین داده‌اند تا یک سال و نیم بعد قیمت سهامشان تا ۴۸درصد بالاتر از قیمت فعلی باشد. آنها بدون پشتوانه چنین تضمینی نمی‌دهند و تا حد زیادی می‌توان روی ضمانت این شرکت‌ها حساب باز کرد.

پیش از این در شهریورماه نمادهای مختلف اقدام به انتشار اوراق اختیار فروش تبعی کردند که در آن سهامداران زیادی توانستند ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهند و سود حداقلی تا بهمن و اسفندماه نصیبشان شود. در راند دوم قرار است ریسک سرمایه‌گذاری برای صندوق‌های درآمد ثابت کاهش پیدا کند. با این کار صندوق‌های درآمد ثابت احتمالا خرید سهام ۱۳نماد بیمه شده را ترجیح خواهند داد.

*** رقابت شرکت‌های بورسی برای جذب ۱۵هزار میلیارد تومان سرمایه
اوایل اسفندماه سازمان بورس در مصوبه‌ای صندوق‌های درآمد ثابت را مجبور کرد تا بخشی از دارایی‌ها خود را به جای خرید اوراق، به خرید سهام اختصاص دهند. آنها باید تا پایان اسفند ۱۴۰۰ حداقل ۱۵درصد دارایی خود را وارد بازار سهام کنند و برای تحقق این هدف، صندوق‌ها باید در هر فصل سه درصد از دارایی‌هایشان را سهام بخرند. بررسی‌ها نشان می‌دهد مجموع دارایی صندوق‌های درآمد ثابت رقمی حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان است و ۱۵درصد این رقم به ۴۵هزار میلیارد تومان می‌رسد. رقم بزرگی که باید تا پایان سال ۱۴۰۰ به خرید سهام اختصاص پیدا کند.

نوسانات قیمت‌ها به‌قدری برای صندوق‌های درآمد ثابت اهمیت دارد که حتی یک روز صف فروش سهام می‌تواند عملکرد یک ماه اوراق خریداری شده را زیر سوال ببرد. این صندوق‌ها عموما در ماه بین ۱٫۵ تا ۲٫۵درصد بازدهی دارند و دلشان نمی‌خواهد با ورود به بازار پرریسک و خرید سهام شرکت‌ها کل عملکرد یک ماهشان در یک روز از بین برود. شاید به همین خاطر باشد که شرکت‌ها به فکر بیمه کردن سهامشان برای صندوق‌های درآمد ثابت افتاده‌اند.

آنها با این کار به صندوق‌ها پیشنهاد می‌کنند تا با خرید سهام آنها بتوانند سرمایه‌گذاری بدون ریسک داشته باشند. با این کار هم ۱۵هزار میلیارد تومان از منابع صندوق‌های درآمد ثابت به خرید سهام اختصاص پیدا می‌کند و هم صندوق‌ها زیر بار ریسک نخواهند رفت. ۱۳شرکتی که اوراق اختیار فروش تبعی منتشر کرده‌اند، با این کار منابع صندوق‌های درآمد ثابت را به سهام خودشان جذب می‌کنند.

*** حمایت سنگین از نمادهای شاخص‌ساز
شما اگر جای صندوق‌های درآمد ثابت باشید و مجبورتان کنند ۱۵هزار میلیارد تومان سهام بخرید، سراغ خرید سهام کدام شرکت‌ها خواهید رفت؟ با طرحی که ۱۳شرکت بورسی در نظر گرفته‌اند، به احتمال زیادی ۱۵هزار میلیارد تومان سرمایه برای خرید سهام این شرکت‌ها اختصاص پیدا خواهد کرد. با این کار شاهد حمایت سنگین از سهام نمادهای شاخص‌ساز خواهیم بود و این اتفاق می‌تواند تاثیر زیادی روی قیمت سهام این شرکت‌ها بگذارد.

شبندر، فولاد، فملی، شپنا، شتران، وبملت، وتجارت، خودرو، خساپا، فارس، وبصادر، اخابر و همراه همگی جزو شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه هستند و طبیعتا حمایت از آنها به معنای حمایت از کل بازار سرمایه خواهد بود. با رشد شاخص کل حتی ممکن است شرکت‌های کوچک هم به روند صعودی برگردند. تقریبا مشابه اتفاقی که در آبان و آذر ۹۹ افتاد و سهام شرکت‌های کوچک تحت تاثیر رشد شاخص کل، روند صعودی در پیش گرفتند. اینجاست که خبر انتشار اوراق اختیار فروش تبعی اهمیت پیدا می‌کند.

به خصوص که در جزئیات اطلاعیه‌های انتشار اوراق بیمه سهام آمده، صندوق‌های درآمد ثابت برای اینکه بتوانند از این اوراق استفاده کنند، باید در همان روز سهام اصلی شرکت‌ها و اوراق اختیار فروش تبعی را بخرند. به این معنا که شرکت‌ها سهامی را که پیش از این خریداری شده بیمه نمی‌کنند و صندوق‌های درآمد ثابت باید از اول دست به خرید سهام بزنند.

*** ۴۰درصد سود تضمین شده برای ۱۳نماد
جزئیات اوراق اختیار فروش تبعی منتشر شده نشان می‌دهد ۱۳ نماد شبندر، فولاد، فملی، شپنا، شتران، وبملت، وتجارت، خودرو، خساپا، فارس، وبصادر، اخابر و همراه تضمین داده‌‌اند تا قیمت سهامشان در یک سال‌ونیم آینده یعنی آبان‌ماه ۱۴۰۱، بین ۲۵ تا ۴۸درصد بالاتر از قیمت فعلی باشد.

سود تضمینی اوراق منتشر شده به طور میانگین ۴۰درصد است که ظرف یک سال و نیم محقق می‌شود و معادل سود سالانه ۲۷درصد خواهد بود. این مورد نشان می‌دهد افق بلندمدت بازارسرمایه نه‌تنها نزولی نیست، بلکه می‌تواند سودی بالاتر از انواع سرمایه‌گذاری‌ها داشته باشد. به خصوص که این روزها دلار، سکه و طلا ثابت کرده‌اند بعید است آینده چندان روشنی داشته باشند و روز به روز ارزش خود را از دست می‌دهند.

هرچند تنها صندوق‌های درآمد ثابت می‌توانند از اوراق بیمه سهام استفاده کنند و مطمئن باشند که در یک سال و نیم آینده حداقل ۴۰درصد سود می‌کنند اما این پیش‌بینی می‌تواند دل سهامداران عادی را هم نسبت به سود حداقل ۴۰درصدی امیدوار کند چراکه شرکت‌ها با بررسی جوانب مختلف قیمت موردنظرشان را برای تاریخ سررسید اوراق اختیار فروش تبعی اعلام کرده‌اند و پشت این پیش‌بینی کلی بررسی کارشناسانه قرار دارد. برای مثال قیمت سهام شبندر در آخرین معاملات بورس به دو هزار و ۳۰تومان رسیده اما مدیران این شرکت تضمین داده‌اند که در آبان‌ماه ۱۴۰۰ قیمت سهامشان حداقل دو هزار و ۹۵۰تومان باشد. یعنی ۴۵درصد بالاتر از رقم فعلی


***‌ مزایای اوراق اختیار فروش تبعی برای سهامداران
سرمایه‌گذاری در بازار سهام همیشه پرریسک نیست و ابزارهایی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری وجود دارد که اوراق اختیار فروش تبعی یکی از آنهاست. خریداران اوراق اختیار فروش تبعی، عملا سهام خود را بیمه می‌کنند.به این صورت که شرکت تضمین می‌کند تا تاریخ سررسید سود قابل قبولی نصیب خریدار سهام شود.

برای این کار در اوراق منتشر شده، قیمت اعمال در نظر گرفته می‌شود. به این معنا که شرکت تضمین می‌کند تا در تاریخ سررسید یا تاریخ اعمال، سهامی که بیمه شده را به قیمت موردنظر خریداری کند. اگر در آن تاریخ قیمت سهام کمتر از قیمت اعمال بیمه بود، سهامدار می‌تواند سهام خود را به شرکت بفروشد و ضررهای خود را جبران کند. در غیر این صورت اگر قیمت سهام بالاتر از قیمت اعمال بود، سهامدار اختیار دارد تا سهام خود را با قیمت بالاتر در بازار بفروشد.

با این کار سود حداقلی برای خریدار سهام تضمین خواهد شد و عملا ریسک سرمایه‌گذاری از بین می‌رود. در کنار این موضوع، انتشار اوراق بیمه سهام به تنهایی می‌تواند حکم سیگنال خرید داشته باشد چراکه مدیران مالی شرکت با بررسی‌هایشان پیش‌بینی کرده‌اند قیمت سهام در تاریخ مشخص از یک رقم خاص بالاتر خواهد بود. تا حد زیادی می‌توان روی این بررسی‌ها حساب باز کرد و احتمال رسیدن قیمت سهام در تاریخ مشخص به قیمت موردنظر بسیار بالاست.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۸۸۴۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر