کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۰۱۵۳
تاریخ خبر:

عملیات نجات سرمایه به دست صندوق‌های ETF

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | ریزش بازار برای همه ما تلخ بود. خیلی از سهامداران حدود ۳۰ تا ۴۰درصد از سرمایه خود را در یک ماه اخیر از دست داده‌اند. حالا که زمزمه‌های بازگشت روزهای خوب بورس به گوش می‌رسد، باید از ضرری که کردیم درس بگیریم. یکی از مهمترین درس‌های روزهای ریزش بورس برای سهامداران، مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری بود.

به این معنا که صرفا به فکر سود بیشتر نباشیم و همیشه حواسمان را به ضررهایی که در کمینمان نشسته‌‌اند جمع کنیم. یکی از راه‌های مدیریت ریسک، خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. هرچقدر به خودتان اعتماد داشته باشید و مطمئن باشید می‌توانید در بازار سود چشمگیری به جیب بزنید، باز هم باید بخشی از سرمایه‌تان را به صندوق‌ها بسپارید تا ریسک معاملات شما کمتر شود. به‌خصوص صندوق‌هایی که کارنامه خوبی در ریزش بازار از خود به‌جا گذاشته‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در یک ماه گذشته شاخص بورس از محدوده یک میلیون و ۸۲۵هزار واحد به یک میلیون و ۷۰۴هزار واحد در روز چهارشنبه رسیده و در این مدت حدود ۶٫۷درصد کاهش داشته است. بااین‌وجود صندوق‌های سرمایه‌گذاری تقریبا نصف ضرر مشتریانشان را جبران کرده‌اند و قیمت واحدهای آنها به طور میانگین حدود سه درصد کاهش پیدا کرده است. توجه داشته باشید که در این گزارش صرفا صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF بررسی شده‌اند که می‌توان واحدهای آنها را در بورس خریدوفروش کرد.

*** کم‌ریسک‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF
صندوق سرمایه‌گذاری آوای معیار با نماد آوا بهترین عملکرد را در روزهای ریزش بازار از خود نشان داده است، طوری که با وجود کاهش ۶٫۷درصدی شاخص کل بورس، شاهد بازدهی مثبت ۴٫۶درصدی صندوق آوا بوده‌ایم. صندوق آگاس با بازدهی مثبت ۱٫۹۶درصدی در رتبه دوم و صندوق ارزش با بازدهی مثبت ۱٫۹۱درصدی در رتبه سوم کم‌ریسک‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار دارند. این صندوق‌ها از سرمایه شما در دوران ریزش بازار محافظت می‌کنند.

*** پرسودترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری ETF
همه‌چیز در ریسک کم خلاصه نمی‌شود. اگر کسی در یک ماه گذشته پول نقد در حساب بانکی‌ نگه می‌داشت، سود بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاران بورس نصیبش می‌شد و سرمایه‌گذاری کم‌ریسکی را تجربه کرده بود، اما نمی‌توان همه‌چیز را با ریسک مقایسه کرد. بالاخره هر سرمایه‌گذار در انتظار بازدهی بالاتر و سود بیشتر است.

بررسی بازدهی یک‌ساله صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد در دورانی که شاخص بورس از محدوده ۳۰۰هزار واحد به یک میلیون و ۷۰۰هزار واحد رسیده و ۴۶۴درصد رشد داشته، صندوق‌های سرمایه‌گذاری چندان از بازار عقب نیفتاده‌اند و به طور میانگین ۴۴۶درصد بازدهی نصیب سرمایه‌گذاران کرده‌اند.

بیشترین بازدهی یک سال اخیر متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری هستی‌بخش آگاه با نماد آگاس است که توانسته حدود ۵۰۰درصد رشد داشته باشد و حتی از شاخص بورس هم پیشی بگیرد. از آنجا که نام این صندوق در فهرست کم‌ریسک‌ترین صندوق‌ها هم جای گرفته، می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری باشد.

رتبه دوم بیشترین بازدهی در بین صندوق‌های ETF متعلق به صندوق سرو سودمند مدبران با نماد سرو و بازدهی ۴۹۰درصدی و رتبه سوم به صندوق سپهر کاریزما با نماد کاریس و بازدهی ۴۶۱درصدی اختصاص دارد. توجه داشته باشید که صندوق‌های آوا، ارزش و بذر عمر کمتر از یک سال دارند و نمی‌توان درباره سود بلندمدت آنها نظر داد.

*** صندوق‌های سرمایه‌گذاری با حداقل ریسک
انواع درآمد ثابت در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری کمترین ریسک را دارند. آنها حتی در روزهای ریزش بازار توانسته‌اند سود قابل‌قبولی نصیب مشتریانشان کنند. تا حدودی می‌توان گفت آنها تاثیری از افت‌وخیز شاخص بورس نمی‌گیرند و حتی در یک ماه گذشته که شاخص کل منفی ۶٫۷درصد بوده و صندوق‌های سهامی به طور میانگین سه درصد کاهش قیمت داشتند، صندوق‌های درآمد ثابت توانسته‌اند تا مثبت ۳٫۷درصد بازدهی داشته باشند. این مورد مربوط به صندوق پارند پایدار سپهر است. صندوق درآمد ثابت دارا الگوریتم با بازدهی ۲٫۷درصدی در رتبه دوم و صندوق درآمد ثابت اعتماد داریک با بازدهی ۲٫۳درصدی در رتبه سوم قرار دارند.

کدخبر: ۳۵۰۱۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر