کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۰۵۸۴
تاریخ خبر:

عملیات دیرهنگام برای نجات بورس

روزنامه هفت صبح | طرح فروش فوق‌العاده سایپا و ایران‌خودرو از چهارشنبه هفتم خرداد شروع شده و قرار است مهلت ثبت نام تا هفته آینده یعنی ۱۴خردادماه ادامه داشته باشد. طرحی که در دقایق پایانی قبل از اجرا، کلی تغییر داشته و خیلی از مشتریان را سردرگم کرده است. اولین تغییر حذف چک صیادی از شرایط خرید خودرو بود که براساس آن دیگر لازم نبود مشتری حتما چک صیادی به نام خودش داشته باشد.

دومین تغییر که آخر شب سه‌شنبه اعلام شد، حذف مبلغ پیش‌پرداخت برای شرکت در قرعه‌کشی خودرو است. حسین مدرس خیابانی، سرپرست جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، خودروسازها حق دریافت هیچ‌گونه وجهی را از متقاضیان برای حضور در قرعه‌‌کشی نخواهند داشت. بعد از انجام قرعه‌کشی تحت نظارت دستگاه‌ها و حضور نمایندگان رسانه‌ها، صرفا کسانی که برنده قرعه‌کشی می‌شوند، ملزم به پرداخت هزینه خرید خودرو خواهند بود.

پیش از این کسانی که می‌خواستند در قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده خودرو شرکت کنند، باید نصف مبلغ را در هنگام ثبت‌نام پرداخت می‌کردند. با حذف این بند، حالا ممکن است خیلی‌ها صرفا برای امتحان‌کردن شانس خود برای شرکت در قرعه‌کشی اعلام آمادگی کنند اما این کار عواقب خاص خودش را دارد. آنطور که در اطلاعیه‌های خودروسازان آمده، کسانی که در قرعه‌کشی برنده می‌شوند باید ظرف مدت ۴۸ساعت برای پرداخت هزینه خرید خودرو اقدام کنند.

اگر در این دوروز نتوانید کل هزینه لازم برای خرید خودرو را فراهم کنید، نه‌تنها ثبت‌نام شما غیرفعال می‌شود، بلکه به مدت دوسال از شرکت در طرح‌های فروش فوق‌العاده محروم خواهید شد. با این حساب صرفا در صورتی شانستان را امتحان کنید که مطمئن باشید می‌توانید کل مبلغ خودرو را در عرض دوروز بعد از اعلام برنده‌شدن در قرعه‌کشی فراهم کنید.

تصمیم وزارت صمت بورس را هم تحت تاثیر قرار داد. شاید بتوان یکی از دلایل کاهش شاخص بورس در هفته اخیر را طرح خودروسازها برای فروش فوق‌العاده دانست. چراکه در این بین احتمالا خیلی از سهامداران برای تامین هزینه لازم برای شرکت در قرعه‌کشی خودروها معادل نصف قیمت اعلام شده، سهامشان را فروخته و برای مبلغ پیش‌پرداخت طرح فروش فوق‌العاده کنار گذاشته بودند.

صبح چهارشنبه بعد از اعلام تصمیم جدید مبنی بر حذف مبلغ پیش‌پرداخت برای شرکت در قرعه‌کشی دیگر دلیلی برای جمع کردن پول و شرکت در قرعه‌کشی خودرو وجود نداشت و این مورد می‌تواند یکی از دلایل بازگشت روند صعودی به بورس باشد. حالا سهامداران خیالشان راحت‌تر است. آنها در قرعه‌کشی شرکت می‌کنند و صرفا در حالتی که برنده شدند دست به فروش سهام می‌زنند. فقط ای کاش وزارت صمت از همان اول اعلام می‌کرد که شرکت در قرعه‌کشی نیازی به پرداخت وجه ندارد، تا شاهد فروش سهام برای خرید ۲۵هزار خودرو در طرح فروش فوق‌العاده نباشیم.

کدخبر: ۳۳۰۵۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر