کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۶۴۴۹
تاریخ خبر:

عملکرد و گریم بازیگران سریال راز ناتمام‌ موفق بوده؟

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| ۱۹ قسمت از سریال «راز ناتمام» روی آنتن شبکه یک رفته است و حالا مخاطب به‌طور کامل با فضای داستان و شخصیت‌ها آشنا شده. این سریال داستان زندگی شهید باهنر را روایت می‌کند و در خلال آن نقبی به دیگر شخصیت‌های موثر در پیروزی انقلاب و نیز شرایط آنها پس از انقلاب می‌زند. سازندگان سریال، با تمهید گریم سعی کرده‌اند، بازیگران را با شخصیت‌های سیاسی شبیه کنند اما آنچه مشخص است، اینکه نتیجه‌ای خوب به‌دست نیاورده‌اند. گزارش هفت‌صبح را بخوانید.

مورد اول| تجربه‌های پیشین
پیش از آنکه راز ناکامی بازیگران «راز ناتمام» واکاوی شود، اشاره‌ای گذرا به چند تجربه پیشین لازم است. این مرور یادمان می‌آورد که چرا سریال در بازنمایی شخصیت‌های معاصر موفق نبوده است. شاخص‌ترین اثر در این زمینه «فرزند صبح» است که بهروز افخمی ابتدا جمشید هاشم‌پور را برای نقش امام خمینی انتخاب کرده بود. کمی بعد اما عبدالرضا اکبری را جایگزین کرد و توضیح داد اگرچه هاشم‌پور شباهت بیشتری با شخصیت دارد اما «حال» چهره اکبری باورپذیرتر است.

(نقل به مضمون) محمد‌حسین مهدویان وقتی در «ماجرای نیمروز» نمایی از آیت‌الله بهشتی را به تصویر کشید، دوربین را به او نزدیک نکرد تا شخصیت اثرگذاری بهتری داشته باشد. حتی سریال «معمای شاه» به‌رغم همه انتقادها در بخش گریم و بازنمایی شخصیت‌ها به گونه‌ای عمل کرد که مخاطب آن را می‌پذیرفت. مثال‌های متعدد دیگری هم می‌توان آورد که همین مقدار برای پی به چرایی شکست «راز ناتمام» کفایت می‌کند.

مورد دوم| فرهاد جم
در سریال «راز ناتمام» فرهاد جم ایفاگر نقش محمدجواد باهنر است. همزمان با آغاز پخش سریال نوشتیم که تصاویر سریال‌، مخاطب را به رقم خوردن یک اتفاق مهم امیدوار کرد. با این حال وقتی «راز ناتمام» روی آنتن رفت‌ و بیننده با شخصیت شهید باهنر مواجه شد، بارزترین مسئله، غالب بودن چهره و صدای فرهاد جم است. به‌نظر می‌رسید این مشکل در قسمت‌های بعد و عادت کردن مخاطب به فضای سریال و شخصیت‌ها حل شود اما این اتفاق رخ نداده است.

مورد سوم| سید‌جواد هاشمی
پیش از «راز ناتمام» سید‌جواد هاشمی بازی در نقش محمد‌علی رجایی در سریال «دولت عشق» را تجربه کرده بود. در آن سریال به لطف گریم سعید ملکان شباهتی تحسین‌آمیز با شخصیت داشت. در قسمت‌های ابتدایی «راز ناتمام» به‌نظر می‌رسید بار دیگر یک اتفاق خوب رقم خورده اما هاشمی نتوانسته از زیر سایه شمایل همیشگی بیرون بیاید. هم چهره بازیگر و هم صدای او به گونه‌ای است که به مخاطب اجازه نمی‌دهد، شخصیت رجایی را ببیند بلکه این هاشمی است که در کانون توجه قرار دارد.

مورد چهارم| رامین راستاد
هنوز فاصله‌ای زیاد از پخش «معمای شاه» نگذشته؛ سریالی که حسین باقریان در آن نقش آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را بازی کرد و عملکردش مورد تحسین قرار گرفت. حالا رامین راستاد در سریال «راز ناتمام» عهده‌دار نقش آیت‌الله است. عجیب آنکه به‌رغم گریم، آنچه در شخصیت بیش از همه به چشم می‌آید خود راستاد است! این بازیگر در صداسازی هم موفق عمل نکرده و تنالیته صدایش، آنطور که باید شبیه هاشمی نشده، بلکه به‌وضوخ صدای خود راستاد را یادآور می‌شود.

مورد پنجم| مسعود رحیم پور
در میان بازیگران «راز ناتمام» مسعود رحیم‌پور وضعیتی متفاوت دارد. گریم او شباهت زیادی به آیت‌الله بهشتی دارد و صدایش هم به این شخصیت نزدیک است. نکته مهمتر اینکه سابقه زیادی از بازیگر در ذهن مخاطب نیست و به همین خاطر راحت‌تر از دیگران با شخصیت او ارتباط برقرار می‌کند. با این حال فراموش نکنیم که پیش‌تر‌، بازیگرانی چون داوود رسولیان عملکردی موفق در نقش شهید بهشتی از خود به‌جا گذاشتند. مسئله اصلی «راز ناتمام» حضور پررنگ شخصیت در موقعیت‌های مختلف است که برعکس فیلمی چون «ماجرای نیمروز» شگفتانه‌ای که باید را رقم نزده.

مورد ششم| بهرام ابراهیمی
مهندس مهدی بازرگان سهمی قابل توجه از داستان سریال «راز ناتمام» دارد. نقش او را بهرام ابراهیمی بازی می‌کند که با کمک گریم تا حدودی به شخصیت شبیه شده است. ایراد اما به صدای او برمی‌گردد که باز هم مخاطب به‌جای ارتباط با شخصیت، با بازیگر مواجه می‌شود! این ضعف درباره دیگر شخصیت‌های تاریخی «راز ناتمام» هم مترتب است. همه ناکامی سریال به شخصیت‌پردازی نیست و داستان و شیوه روایت هم ایراد دارد.

کدخبر: ۴۷۶۴۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر