کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۹۳۳
تاریخ خبر:

عملکرد درخشان قلی‌زاده، محمدی و عابدزاده در اروپا

روزنامه هفت صبح | بد نیست نیمی از توجه‌مان به ریش عجیب رامین رضاییان را به عملکرد درخشان قلی‌زاده، محمدی و عابدزاده در اروپا هم نشان دهیم. در یکی، دو سال اخیر معمولا در میان لژیونرها بیشترین توجهات افکار عمومی معطوف به بازیکنانی مثل سردار آزمون، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش و حتی رامین رضاییان بوده.

البته بخش بزرگی از این توجهات هم به حاشیه‌های آنها مربوط می‌شود، مثل عکس‌هایی که از سردار بیرون می‌آید، اشتباهات خنده‌دار طارمی در توئیت‌هایش و به تازگی ریش عجیب و غریب رامین رضاییان. در این میان یکی، دو لژیونر هم داریم که سرشان به کار خودشان گرم است، در تیم‌های‌شان می‌درخشند و حاشیه‌ای هم ندارند اما رسانه‌ها زیاد به آنها توجه نمی‌کنند. در این مطلب به درخشش دیده نشده مهرداد محمدی، علی قلی‌زاده و امیر عابدزاده پرداخته‌ایم.

*** مهرداد محمدی
یکی از دوقلوهای بامزه فوتبال ایران بعد از پایان فصل گذشته لیگ برتر از سپاهان جدا شد و در انتقالی غیرمنتظره به تیم آوس پرتغال پیوست. او از همان ابتدای فصل با بازی‌های خوب خود، میخش را در ترکیب اصلی این تیم کوبید. مهرداد در اولین بازی فصل یک گل به بواویستا زد اما تیمش این بازی را باخت. در بازی دوم‌ مقابل ماریتیمو، مهرداد یک گل زد و یک پاس گل داد تا بیشترین نقش را در پیروزی ۳بریک تیمش داشته باشد. بعد از این بازی دوران کابوس‌وار آوس آغاز شد.

این تیم در ۱۰ بازی متوالی شکست خورد اما در این ۱۰ بازی هم مهرداد موثرترین بازیکن تیمش بود. او در این دوران سخت، دو گل زد و سه پاس گل داد. سرانجام اولین پیروزی این تیم بعد از ۱۰ باخت با تک گل مهرداد مقابل براگا به دست آمد. محمدی در دو بازی آخر تیمش هم دو گل زد و یک پاس گل داد. او در باخت ۲بریک آوس مقابل بنفیکا زننده تنها گل تیمش بود اما بهترین نمایش او مربوط به بازی اخیر مقابل پورتیموئنزه بود.

او در این بازی با یک حرکت دیدنی و تکنیکی، یک پاس گل عالی را به بانژاک زیدان داد و در دقیقه ۸۰ زننده گل سوم تیمش بود. این بازی را آوس ۳برصفر برد و طبق معمول مهرداد بیشترین نقش را در پیروزی تیمش ایفا کرد. میزان تاثیر مهرداد در گل‌های تیمش باورکردنی نیست. آوس در این فصل ۱۹ گل زده و سهم مهرداد، هشت گل و پنج پاس گل بوده است. یعنی او در بیش از ۶۸ درصد گل‌های تیمش تاثیر مستقیم داشته است!

چنین آماری واقعا شگفت‌انگیز است و این از بدشانسی مهرداد است که نقش بی‌نظیرش در گل‌های آوس، تحت تاثیر نتایج ضعیف این تیم قرار گرفته است. به او در این مدت در تیم ملی هم بی‌مهری شده ولی شاید وقتش رسیده باشد که مربی بعدی تیم ملی ایران به او توجه و اعتماد بیشتری کند. بی‌شک با ادامه این روند، محمدی در فصل بعد، به تیم بهتری در لیگ پرتغال و شاید به تیمی در لیگی معتبرتر منتقل شود و به جایی که استحقاقش را دارد برسد.

*** علی قلی‌زاده
پدیده تکنیکی فوتبال ایران در یکی، دو سال اخیر، این روزها فوتبال بلژیک را متوجه خودش کرده است. قلی‌زاده البته در این فصل ۱۰ هفته ابتدایی را به دلیل مصدومیت از دست داد اما از روزی که مصدومیتش بهبود یافت ‌و به ترکیب اصلی شارلروا راه پیدا کرد، درخشش فوق‌العاده‌ای داشته است. او در هفته یازدهم برای اولین بار فکیس شد و در بازی مقابل سیرکل بروژ دو پاس گل داد و سومین گل شارلروا هم در ادامه حرکت دیدنی او به ثمر رسید.

قلی‌زاده در بازی بعد زننده تک‌گل پیروزی‌بخش تیمش مقابل موسکرون بود. او در برابر سنت‌ترویدن هم یکی از سه گل تیمش را زد و در بازی برگشت مقابل سیرکل بروژ دوباره درخشید و یک گل زد و یک پاس گل داد و موثرترین بازیکن تیمش در پیروزی ۳برصفر بود. اما نمایش قلی‌زاده در بازی آخر شارلروا مقابل یوپن هم فوق‌العاده بود. این بازی با تساوی یک - یک به پایان رسید و قلی‌زاده پاس تک گل تیمش را به ممدو فال داد. آنچه این گل را دیدنی کرد، حرکت تماشایی و تکنیکی قلی‌زاده بود.

او در گوشه سمت چپ زمین و در حالی که دو بازیکن حریف او را احاطه کرده بودند، با زدن یک لایی به یکی از آنها از میان‌شان گریخت و با یک پاس کات‌دار دیدنی، فال را با دروازه‌بان یوپن تک به تک کرد. او هم پس از فریب گلر حریف دروازه خالی را باز کرد. نکته جالب این گل این بود که بیشتر بازیکنان شارلروا به جای اینکه به سمت گلزن تیم‌شان بروند، به سمت قلی‌زاده رفتند و شادی‌شان را با او تقسیم کردند تا به خاطر این حرکت زیبا و تکنیکی از او تشکر کرده باشند.

قلی‌زاده در ۱۴ بازی برای شارلروا سه گل زده و چهار پاس گل داده است. درخشش او و البته کاوه رضایی باعث شده تا از زمان حضور این دو نفر در ترکیب اصلی شارلروا، این تیم از رده‌های پایین جدول به رده سوم صعود کند. قلی‌زاده هم مثل مهرداد محمدی زیاد در تیم ملی بازی نکرده اما ثابت کرده که استحقاق بازی کردن در ترکیب ثابت این تیم را دارد.

*** امیر عابدزاده
عابدزاده در ابتدای فصل دروازه‌بان دوم ماریتیمو بود اما بعد از اینکه چارلز دروازه‌بان اول این تیم در چهار بازی ابتدایی فصل ۹ گل دریافت کرد، امیر به ترکیب اصلی تیمش راه پیدا کرد. امیر از آن روز دروازه‌بان فیکس ماریتیمو شده و هیچ شانسی به چارلز برای بازگشت به ترکیب اصلی نداده است. او در ۱۱ بازی چهار کلین‌شیت داشته و در سه بازی آخر هم هیچ گلی را دریافت نکرده است. نمایش‌های اخیر او حتی تحسین پدرش احمدرضا را هم برانگیخته است.

به ویژه شب درخشان او در برابر ویتوریا گیمارش که باعث شد به عنوان دروازه‌بان تیم منتخب هفته لیگ پرتغال انتخاب شود. امیر در بازی برابر ویتوریا در همان دقیقه ۱۰ بازی یک شوت محکم زمینی را که داشت به گوشه دروازه می‌رفت با دستش تغییر جهت داد و به کرنر فرستاد. اوج کار او در نیمه دوم بازی و بین دقیقه ۷۳ تا ۷۵ رقم خورد. او که در نیمه دوم یکی دو شوت را گرفته بود در این لحظه یک شوت محکم بازیکن ویتوریا را در شش قدم و از فاصله نزدیک به طرز جالبی و در دو ضرب با آن سرعت عمل بالایش گرفت.

دروازه‌بان ایرانی در پایان این بازی به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد و بعد از آن نیز در تیم منتخب هفته شانزدهم لیگ پرتغال قرار گرفت. این اولین بار بود که عابدزاده در تیم منتخب سایت معتبر سوفا اسکور جای گرفت. او از طرف این سایت نمره ۹٫۲ را گرفته بود. براساس آمار منتشر شده از سوی سوفا اسکور امیر در این بازی هشت عملیات نجات داشت که شامل هفت ضربه در محوطه جریمه و یک توپی بود که مشت کرد.

بعد از این بازی احمدرضا عابدزاده با انتشار فیلم سیوهای پسرش نوشت: «تبریک به امیر بابت بهترین بازیکن زمین شدن. خوشحالم که در این روزای سخت برای چند لحظه هم که‌ شده دل مردم‌رو شاد کردی و باعث افتخار کشورت شدی.» ادامه نمایش‌های خوب امیر در بازی‌های بعدی قطعا باعث انتقال او به تیم‌ها و لیگ‌های بهتری خواهد شد. او هم مثل محمدی و قلی‌زاده امیدوار است با درخشش و دیده شدن در تیم باشگاهی‌اش، در تیم ملی هم مورد توجه قرار بگیرد.

کدخبر: ۳۰۴۹۳۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر