کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۸۸۶۰
تاریخ خبر:

عمران خان به نواز شریف و ‌علی زرداری بدل زد

روزنامه هفت صبح | یک: انتهای هفته پیش بود که خبر آمد اپوزیسیون پاکستان موفق به جمع‌آوری آرای لازم برای پس گرفتن رای اعتماد از عمران‌خان نخست‌وزیر کشور شده است. بنا به این گزارش، اپوزیسیون به رهبری آصف علی زرداری رئیس‌جمهور سابق و نواز شریف نخست‌وزیر سابق تا شامگاه چهارشنبه (۳۰ مارس) موفق به جمع‌آوری ۱۹۶ رای برای عدم رای اعتماد به خان شدند.

دو: دیروز جلسه رای‌گیری برای این موضوع در مجلس پاکستان برگزار شد. قاسم خان سوری (که از حزب خود عمران خان است) با محکومیت مداخله خارجی در امور داخلی این کشور رسما هرگونه عدم اعتماد علیه «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان بر پایه مداخله خارجی را مردود اعلام کرد. او طرح ارائه شده از اپوزیسیون برای عدم اعتماد علیه عمران‌ خان را مغایر با قانون اساسی کشور (اصل ۵ قانون اساسی) و استقلال و حاکمیت کشور دانست‌ و اساسا مانع از آن شد که این طرح در مجلس مطرح شود.

سه: «عمران‌‌خان» روز یکشنبه و ساعاتی پس از پایان جلسه پارلمان طی گفت‌وگو زنده تلویزیونی، از مردم پاکستان خواست تا خود را برای انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور آماده کنند. وی به طور تلویحی خطاب به عناصر پشت پرده مداخله خارجی در امور داخلی پاکستان گفت باید مردم پاکستان تصمیم بگیرند که چه دولتی قدرت را در کشور به دست داشته باشد.

چهار: وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان در این جلسه که البته بدون حضور عمران‌خان نخست‌وزیر این کشور برگزار شد، اعلام کرد: اوایل ماه گذشته سفیر پاکستان در یک کشور خارجی متوجه رفتار غیردیپلماتیک کشور میزبان شده و نامه‌ای مبنی بر حمایت از طرح عدم اعتماد علیه نخست‌وزیر پاکستان دریافت می‌کند. وی تاکید کرد: مردم پاکستان هرگز مداخله خارجی را نپذیرفته و مقابل تهدیدات علیه استقلال و حاکمیت کشورشان تسلیم نمی‌شوند.

پنج: عمده این اشارات مربوط به دولت آمریکاست. عمران خان پیش‌تر اعلام کرده بود که از سوی آمریکا تهدید شده و این کشور در پی توطئه علیه یک دولت منتخب در پاکستان است. عمران‌خان همچنین اپوزیسیون را به همدستی با توطئه خارجی از جمله آمریکا برای از بین بردن نظام دموکراتیک متهم کرده است.

شش: «عارف علوی» رئیس‌جمهوری پاکستان پس از پیشنهاد نخست‌وزیر برای انحلال پارلمان، آن را پذیرفت و به این ترتیب پاکستان خود را برای انتخابات زودهنگام آماده می‌کند.

هفت: در همین حال اپوزیسیون پاکستان مردود اعلام شدن طرح عدم اعتماد علیه نخست‌وزیر توسط ریاست مجلس را یک اقدام غیرقانونی خواند و اعلام کرد: جناح مخالف علیه دستورالعمل امروز ریاست مجلس به دیوان عالی پاکستان شکایت خواهد کرد.

هشت: حالا قرار است انتخابات پارلمانی این کشور ظرف ۹۰ روز آینده برگزار شود البته اگر قوه قضائیه پاکستان در این زمینه علیه عمران‌خان موضع نگیرد.

۹ : رای عدم اعتماد پارلمان پاکستان به برکناری خان درحالی رخ داد که روز گذشته نخست‌وزیر از هواداران خود خواسته بود به خیابان‌ها بیایند (مانند تصویری که می‌بینید)، موضوعی که به حضور گسترده‌ نیروهای پلیس در مناطق مختلف اسلام‌آباد، به‌ویژه در اطراف ساختمان پارلمان منجر شده بود.

۱۰: نکته جالب توجه در مورد تحولات پاکستان اینکه ارتش پاکستان در این کشمش‌‍‌ها نقش بی‌طرف را گرفت. سازمان اطلاعات ارتش پاکستان برای اولین‌بار در طول حیات خود ادعا کرده که هیچ نقشی در تحولات سیاسی این کشور ایفا نکرده و ژنرال بابار افتخار، مدیر کل روابط عمومی ارتش پاکستان در پاسخ به این سوال که آیا این ارتش در رخدادهای منتهی به انحلال مجلس ملی پاکستان نقش ایفا کرده است، بیان داشت: مطلقا خیر.

کدخبر: ۴۴۸۸۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر