کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۹۸۳۱۴
تاریخ خبر:

عمده‌ترین دلایل سقوط هواپیما

سقوط هواپیمای مصری توجه بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان را به خود جلب کرده و هنوز تردیدها بر سر دلایل سقوط آن هواپیما زیاد است. اما دلایل عمده سقوط هواپیماها از نگاه کارشناسان چیست؟

به گزارش فرادید به نقل از دیلی میل، سایمون اشلی بنت، مدیر واحد امنیت و ایمنی مدنیِ دانشگاه لستر، می‌گوید که بسیاری حمله تروریستی را موجب سقوط هواپیمای مصری می‌دانند، اما واقعیت این است که خرابکاری تنها در یک مورد از هر ۱۰ مورد سقوط هواپیماها دخیل است.

وی در یادداشتی برای «کانورسیشن» به پنج عامل عمده سقوط هواپیماها اشاره می‌کند. البته علت سقوط هر هواپیما باید پس از بررسی‌های کامل مشخص شود، اما آن پنج دلیل چه مواردی هستند.

۱٫ اشتباه خلبان هواپیما
با پیشرفته‌تر شدن هواپیماها از احتمال سقوط آن‌ها توسط عوامل فنی کاسته شده است. به همین دلیل، خطای خلبان به تنهایی در نیمی از موارد سقوط دخیل است.

سیستم داخلی هواپیماها بسیار پیچیده‌تر شده‌اند و به مدیریت بیشتری نیاز دارند. اما از آنجایی که خلبان‌ها در تمام مراحل باید با این سیستم‌های پیچیده کار کنند، احتمال اشتباه آن‌ها وجود دارد. بنابراین زمانی که خلبان هواپیما اشتباه فاحشی را انجام دهد، دیگر جای جبران برای آن وجود ندارد.

مثلا در سال ۲۰۰۹، یک فروند هواپیما ایرباس A320 با دسته‌ای از غازها در هوا برخورد کرد و جهت پرواز هواپیما تحت تاثیر آن قرار گرفت، اما خلبان به کمک تجربه خود موفق شد آن را داخل رودخانه هادسون به زمین بنشاند. تمامی ۱۵۰ سرنشین آن هواپیما توسط دو خلبان آن هواپیما نجات داده شدند و نه سیستم‌‎های کامپیوتری.

۲٫ اشکال فنی
اشکال فنی عامل ۲۰ درصد از سقوط هواپیماها است. این در حالی است که فناوری‌های پرواز نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری را به خود دیده است. موتورهای هواپیماها نسبت به چند دهه پیش قابل اعتمادترند.

در سال ۱۹۸۹ میلادی، اشکال فنی وارد شده به فنِ موتور شماره یک هواپیما (سمت چپ) باعث شد تا خلبان‌ها ندانند کدام موتور از کار افتاده است. آن‌ها سپس تصمیم گرفتند تا موتور شماره دو (دست راستی) را خاموش کنند. به همین دلیل، هواپیما سقوط کرد و ۲۷ نفر نیز کشته شدند. در آن حادثه، خلبان و کمکش آسیب دیدند.

افزایش فناوری‌های پرواز البته به معنای اشکالات فنی جدید نیز هست. مثلا در دهه ۵۰ میلادی و با معرفی پرواز در ارتفاع بسیار بالا، بروز مشکلاتی در بدنه هواپیما گزارش شد. در موارد مشابه، مشکل اصلاح طراحی و کارایی برطرف گردید.

۳٫ شرایط جوی
شرایط جوی عامل ۱۰ درصد از سقوط‌ها است. گرچه هواپیماهای امروزی به قطب‌نمای ژیروسکوپی، جهت‌یابی ماهواره‌ای و دریافت اطلاعات مربوط به شرایط جوی از زمین مجهز شده‌اند، اما آن‌ها همچنان هنگام طوفان، برف و مه با لغزش مواجه هستند.

خلبان پرواز ایرلانیز فلایت در دسامبر ۲۰۰۵ تصمیم گرفت در شرایط کولاک فرود بیاید. هواپیما هنگام فرود در باند سر خورد و با چند خودرو برخورد کرد که موجب کشته شدن یک کودک شد. یکی از فجایع در سال ۱۹۵۸ رخ داد. در آن اتفاق، هواپیمایی به علت شرایط بد جوی نتوانست از فرودگاه مونیخ بلند شود. ۲۳ نفر در آن حادثه جان خود را از دست دادند.

۴٫ خرابکاری در هواپیما
خرابکاری در هواپیما تنها عامل ۱۰ درصد سقوط‌ها است. خرابکاری از نظر عامل سقوط در کنار رعد و برق قرار می‌گیرد. اما مشکل اینجا است که خرابکارها کار خودشان را خوب بلدند و اقدام آن‌ها به سرعت در رسانه‌ها منتشر می‌شوند. هواپیما ربایی که در سال ۱۹۷۰ در اردن رخ داد، باعث شد تا در مبحث ایمنی پرواز کاملا تجدید نظر صورت گیرد. در آن حادثه، سه فروند هواپیما همزمان در جلوی چشم رسانه‌ها منفجر شدند. گرچه اقدامات امنیتی زیاد شده اما هنوز هم شاهد ورود خرابکارها در هواپیما هستیم.

۵٫ انواع دیگر خطاهای انسانی
درصد کم باقیمانده نیز به انواع دیگر خطاهای انسانی مربوط می‌شود. مثلا افراد دخیل در فرآیند پرواز از سوخت زنی گرفته تا باربری می‌توانند عامل بروز یک خطای انسانی باشند. گاهی اوقات کارکنان فرودگاه به خاطر کار کردن در شیفت‌های طولانی یا حتی شیفت شب سهوا مرتکب اشتباهاتی می‌شوند. مثلا کنده شدن برف‌پاک‌کن هواپیما در سال ۱۹۹۰ میلادی به دلیل شل شدن پیچ آن حادثه‌ای جزئی را در پی داشت.

کدخبر: ۹۸۳۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • zigma

    بی حجابی و بد حجابی رو از قلم انداختید ع امل عمده سوانح هواییه.