کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۶۹۱۷
تاریخ خبر:

عمارت شگفت‌انگیز پزشک ایرانی‌تبار در بل‌ایر لس‌آنجلس

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | هیچوقت معلوم نشد که چه رابطه‌ای بین پزشکی و ساختمان‌سازی است اما پزشکان در سراسر دنیا کشش و علاقه عجیبی به گچ و سیمان و تیرآهن و تبدیل این مصالح به محلی برای زندگی دارند. دکتر الکس خدوی، پزشک سرشناس ایرانی‌تبار و جراح نامی ساکن لس‌آنجلس است. او مبدع روش‌های نوین در تولید دارو و نیز جراحی‌های زیبایی برای جلوگیری از ریزش مو و مقابله با پیری است. داروهای جلوگیری از ریزش موی سری که خدوی ساخته است در سراسر جهان مجوز فروش گرفته‌اند و همچنین تولیدات دارویی او که کاربرد ضد پیری دارند نیز با استقبال ویژه‌ای در اقصی نقاط دنیا مواجه شدند.

خانواده کارداشیان یکی از مشتری‌های محصولات خدوی هستند و کلوئی کارداشیان نیز بارها به طور اختصاصی برای کرم‌های ساخت خدوی، به ویژه کرم‌های مراقبت از پوست دست و صورت او تبلیغ کرده است. بسیاری از بازیگران، خواننده‌ها، مدل‌ها و افراد مشهور دیگر نیز برای زیباتر شدن و مقابله با گذران عمر و پیری، زیر تیغ جراحی خدوی رفته‌اند. همه این‌ها یعنی خدوی ۴۹ ساله پزشکی موفق در سطح آمریکاست و از نظر منطقی باید فرد ثروتمندی نیز باشد.

خدوی نیز همچون بخش قابل توجهی از همکاران خود علاقه‌ وافری به ساختمان‌سازی داشت. از این رو در سال ۲۰۱۳ عمارتی بزرگ و مجلل در بل‌ایر، بخش کوهستانی و مرتفع لس‌آنجلس که تنها افراد ثروتمند توان و استطاعت سکونت در آن منطقه را دارند خریداری کرد. در سال ۲۰۱۳ قیمت این عمارت که زیر بنایی ۲۱۰۰ متری دارد ۱۶ میلیون دلار بوده است. ویژگی بارز این عمارت که توجه خدوی را به خود جلب کرد موقعیت مکانی بی‌نظیرش بود.

این عمارت بدون هیچ زائده و مزاحمتی از سمت شمال مشرف به کوه‌ها و تپه‌های سن گابریل بود و از سمت جنوب نیز دید کاملی به شهر لس‌آنجلس داشت و عدم وجود خانه‌ای در اطراف این عمارت سبب شده بود که نقطه دید ۳۶۰ درجه آن به معنای واقعی کلمه ابدی باشد. خدوی پس از خرید این عمارت ۱۶ میلیون دلاری تصمیم گرفت از بانک وام بگیرد و این خانه را آن‌طور که دلش می‌خواست بازسازی کند. شاید بتوان این بازسازی را گرانترین بازسازی یک خانه در آمریکا نامید.

خدوی برای بازسازی این خانه ۱۶ میلیون دلاری، ۳۰ میلیون دلار هزینه کرد که ۲۷ میلیون دلار از این مبلغ را از بانک آکسوس وام گرفت و به شهادت خودش این اقدام بزرگترین اشتباه زندگی او بود. تغییراتی که خدوی در این عمارت به وجود آورد، آن را به چهارمین خانه گران‌قیمت آمریکا تبدیل کرد. برای مثال هزینه پوشش کف خانه‌هایی در این ابعاد و مختصات، چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار برای هر متر مربع است. این در حالی است که خدوی تصمیم گرفت برای پوشش کف عمارت خود از خاک طلای ۲۴ عیار کلکته هند استفاده کند و این اقدام هزینه کف‌کاری این عمارت را تا ۱۶۰۰ دلار برای هر متر مربع بالا برد.

بخشی از سرمایه او نیز به خاطر اشتباهات فنی در خلال بازسازی از دست رفت. برای مثال تیم فنی بازسازی این عمارت نتوانسته بود کف سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها را به درستی عایق‌بندی کند. به همین‌ دلیل تیم سازنده مجبور شدند با کلنگ به جان سنگ‌های مرمری که برای پوشش کف‌ سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها کار شده بود بیافتند و آن‌ها را بشکافند و دوباره از نو کار عایق‌کاری را انجام دهند. از بین رفتن سنگ‌های مرمر در همین قضیه بیش از یک‌میلیون دلار خرج اضافه روی دست خدوی گذاشت.

همچنین از میان برداشتن یک دیوار که دید کامل به شهر را مخدوش کرده بود یکی دیگر از اقدامات گران‌قیمت و پر هزینه خدوی بود. این دیوار که حذف کردنش یک کار فنی پیچیده و پرخطر بود نیز یک میلیون دلار دیگر برای خدوی هزینه در بر داشت اما سبب شد از اتاق نشیمن در طبقه اول عمارت و نیز وان حمام اصلی در طبقه دوم، دید کاملی به شهر لس‌آنجلس وجود داشته باشد.

گفتتی است عمارت بل‌ایر ۷ اتاق خواب دارد که هر کدام از این اتاق‌ها طوری طراحی شدند که امکانات کاملی برای زندگی مستقل را دارند. راه‌های ارتباطی بین این اتاق‌ها را که در طبقه دوم این عمارت واقع شده‌اند، پل‌های شیشه‌ای شکل داده‌اند و هر فرد ضمن عبور از آن‌ها دید کاملی نیز به طبقه پایین دارد. سالن سینمای اختصاصی عمارت بل‌ایر از یک پرده نسبتا بزرگ و ۳ ردیف مبل ۳ نفره تشکیل شده است و ظرفیت نمایش فیلم برای ۹ نفر را دارد.

در کنار این سالن سینما، یک سالن ماساژ با ۴ تخت نیز طراحی شده است که فضای داخلی، چیدمان و رنگ‌های به کار گرفته شده در آن یادآور سالن‌های ماساژ شرق آسیاست. بخشی از این عمارت نیز به مکانی برای نمایش مجموعه و کلکسیون خودروهای خدوی اختصاص داده شده است. خدوی خود را صاحب یک موزه کم نظیر از خودروها می‌داند. از بنزهای عتیقه و تاریخی گرفته تا آخرین محصول کمپانی فراری در این موزه شخصی به چشم می‌خورند.

به علاوه لابه‌لای خودروها نیز با ربات‌ها و اکشن‌فیگورهای غول پیکر جانمایی شده است. در کنار موزه خودروهای خدوی، یک گالری از آثار و NFTهای هنری خریداری شده توسط خدوی نیز قرار دارد که برخی از این اقلام بسیار گرانقیمت هستند. محوطه بیرونی این عمارت پوشیده از درخت‌ها و گیاه‌هاست و در قسمت داخلی محوطه نیز یک استخر بزرگ قرار دارد. لیزرهای سه بعدی بزرگ و خاصی که بر روی سقف بیرونی عمارت قرار گرفته است فضای روی استخر و اطراف آن را نورآرایی می‌کند و همگام و هم‌ریتم با این نورآرایی، موسیقی نیز پخش می‌کند.

شاید خدوی پزشک حاذق و صاحب‌نامی باشد اما باید گفت از آن دسته از پزشکانی است که ریاضی‌اش چندان تعریفی ندارد، چرا که عدم توان بازپرداخت وام ۲۷ میلیون دلاری از یک سو و عدم تخمین مناسب برای هزینه تعمیر و نگهداری این عمارت از سوی دیگر او را ورشکست کرد و سبب شد به دستور قاضی این عمارت را به منظور پرداخت بدهی‌های خود برای فروش به مزایده بگذارد. به گفته خدوی امروز قیمت این عمارت بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است اما قیمت منصفانه‌ای که او را برای فروش راضی خواهد کرد مبلغ ۸۷ میلیون دلار است.

قاضی پرونده حداقل قیمت برای انجام این مزایده را ۵۰ میلیون دلار تعیین کرده است. جالب است بدانید تا‌کنون بیشترین قیمت پیشنهادی ۴۸ میلیون دلار بوده است و باید گفت استقبال چندانی برای خرید این خانه نشد. اگر این روند ادامه داشته باشد خدوی در مخمصه‌ بدی می‌افتد.

برخی از افراد سرشناس در حوزه خرید و فروش ملک‌های گرانقیمت در آمریکا حدس می‌زنند دلیل اصلی عدم استقبال از خرید عمارت بل‌ایر، تنبیه خدوی است. خدوی در سال‌های گذشته پرونده‌های عدیده‌ای مبنی بر تحقیر همجنس‌گرایان، تحقیر و نفرت از یهودیان و تهدید به مرگ کارگران و کارمندان خود، به ویژه کارمندان یهودی‌اش با اسلحه داشته است و گویا حالا وقت انتقام گرفتن از اوست.

کدخبر: ۴۵۶۹۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر