کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۵۵۳
تاریخ خبر:

علی مطهری‌ چطور باید شناسنامه‌اش را عوض کند؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | روزهای ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری پر بود از این عکس‌ها که نامزدها با شناسنامه خود می‌گرفتند. در این میان کم هم نبودند افرادی مثل علی مطهری که این چنین شناسنامه‌های قدیمی خود را به دوربین‌ها نشان می‌دادند. بهمن سال ۱۳۸۸ بود که با صدور نخستین شناسنامه جدید برای رهبر انقلاب، طرح تعویض شناسنامه‌های قدیمی آغاز شد.

با وجود اینکه به صورت شفاهی توسط مدیران سازمان ثبت احوال تاکنون مهلت‌های مختلفی برای تعویض این شناسنامه‌ها اعلام شده اما ظاهرا این مهلت‌ها بیشتر حرف بوده و خبری از یک مهلت قانونی نیست. این در حالی است که طبق ماده ۴۳ قانون ثبت احوال (مصوب ۱۳۵۵)، «سازمان ثبت احوال کشور مکلف است شناسنامه‌های موجود در دست مردم را به‌تدریج تعویض نماید و کلیه افراد نیز مکلفند در مهلت‌های معین که سازمان ثبت احوال کشور طی آگهی و وسایل ارتباط جمعی و به ترتیب گروه سنی تعیین خواهد نمود، به مأموران ثبت احوال محل اقامت خود برای اعلام هویت و وقایع حیاتی خود و ارائه مدارک و دریافت شناسنامه نمونه جدید مراجعه نمایند.»

حتی جالب است بدانید که برای عدم انجام این کار در قانون «تخلفات، جرایم و مجازات‌های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه» (مصوب ۱۳۷۰) ۵۰۰ تا ۳۰ هزار تومان (!) جریمه نیز در نظر گرفته شده است. (قانون‌گذار فکرش را هم نمی‌کرده که کاهش ارزش پول ملی، ۳۰ سال بعد این جریمه را به شوخی تبدیل کند).

حتی اگر چنین الزامی وجود نداشته باشد، تعویض شناسنامه قدیمی به شناسنامه کوچک‌تر و قشنگ‌تر جدید، بد نیست. برای این کار باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و درخواست تعویض شناسنامه خود را بدهید. اصل شناسنامه و دو قطعه عکس هم نیاز است. برای افراد متأهل تصویر شناسنامه فرزندان و همسر و تصویر عقدنامه (صفحات دوم و سوم) نیز لازم است. هزینه این کار هم ۳۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ است.

در جریان باشید که تعویض شناسنامه ارتباطی با گرفتن شناسنامه المثنی ندارد. شناسنامه المثنی در صورتی صادر می‌شود که فردی شناسنامه خود را گم کرده باشد و اصل آن را در اختیار نداشته باشد، در صورتی که در فرض تعویض شناسنامه، باید هنگامی که تقاضای خود را به دفتر پیشخوان می‌دهید شناسنامه قدیمی خود را هم تحویل دهید. شناسنامه جدید ظرف ۱۵ تا ۲۰ روز بعد، توسط پست به شما تحویل داده می‌شود.

* ‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید .

کدخبر: ۳۹۰۵۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر