کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۱۵۲
تاریخ خبر:

علت سرعت گرفتن روند بازگشایی مشاغل چیست؟

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | رئیس‌جمهور در جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا یک جمله کلیدی گفت که با توجه به رفع محدودیت‌های کرونایی اخیر معنادار به نظر می‌رسد: «نباید با بیان این که نقطه دوم و سوم اوج بیماری کرونا در کشور ایجاد شده… فضای روانی جامعه را به هم بریزیم.» به نظر می‌رسد رویکرد دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا به طور جدی تغییر کرده و سرعت گرفتن روند بازگشایی مشاغل مختلف هم این فرضیه را تائید می‌کند.

همین اتفاقات چند روز اخیر را که مرور کنیم می‌بینیم عملا تکلیف همه کسب‌وکارها و مراکزی که تا الان بسته بودند روشن شده و می‌توانند روال عادی فعالیت‌های خود را از سر بگیرند. از سینماها گرفته که گفته شده از دو هفته دیگر یعنی اول تیرماه می‌توانند با استفاده از ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها نمایش فیلم‌ها را شروع کنند تا آموزشگاه‌های زبان و مهدکودک‌‌ها و تورهای داخلی که از ۲۴ خرداد مجوز فعالیت مجدد پیدا می‌کنند. علاوه بر این مسجل شده که از ابتدای ماه آینده نماز جمعه در مناطق زرد هم اقامه خواهد شد.

باز قبل‌تر شاهد این بودیم که فعالیت مساجد هم بلامانع اعلام شد و کار کافه‌ها و رستوران‌ها هم به حالت عادی برگشت. از طرفی امتحانات نهایی مدارس هم از دیروز رسما آغاز شد و طرح ترافیک تهران هم بعد چند هفته کشمکش بالاخره به حالت عادی برگشت. همه این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی که در این چند روز اخیر برچیده شده مسائلی بود که قبلا با آن‌ها در ستاد مقابله با کرونا قویا مخالفت می‌شد.

هنوز هم البته مسئولان وزارت بهداشت با خیلی از این بازگشایی‌ها مخالف هستند. به طور مثال دیروز علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران از وزارت آموزش و پرورش خواسته بود امتحانات حضوری پایه نهم را لغو کند و توصیه کرده بود امتحانات به زمان دیگری موکول شود. یا پریروز هم او در مخالفت با رشد سفرها گفته بود ۶۰ درصد موارد بستری مربوط به افرادی است که به استان‌های دیگر سفر کردند.

با این همه به نظر می‌رسد مسئولان وزارت بهداشت مثل سابق قدرت مخالفت با روند بازگشایی‌ها در کشور را ندارند. سعید نمکی که چندی پیش شایعه استعفای او مطرح شده بود حالا هشدارهایش درباره اینکه «کرونا چموش‌تر شده» و «در دقیقه نود از کرونا گل می‌خوریم» خیلی جدی گرفته نمی‌شود. شاید البته چاره دیگری هم جز این نیست و اقتصاد کشور دیگر تاب ‌آوری بیشتری برای تمدید تعطیلی‌ها ندارد. حسن روحانی دیروز گفته بود:‌ «در شرایط کنونی راه دومی نداریم و باید هم کارخانه‌ها و مغازه‌ها باز باشند و مقابله با ویروس هم ادامه داشته باشد.» در مابقی کشور‌ها هم البته شرایط به همین ترتیب است.

ترکیه هم از چند روز پیش مجوز فعالیت هتل‌ها و کافه‌ها و رستوران‌ها را صادر کرده و مرزهایش را روی توریست‌ها‌ باز می‌کند. الان بین کشور‌های توسعه یافته بیشتر این ایده طرفدار پیدا کرده که دلیل موفقیت کشورهایی مثل کره‌جنوبی و جمهوری چک در مهار کرونا استفاده از ماسک بوده و سازمان جهانی بهداشت هم در توصیه‌نامه جدیدی که منتشر کرده به کشورها پیشنهاد داده که استفاده از ماسک در اماکن عمومی را اجباری کنند. برآیند همه این اتفاقات نشان می‌دهد در ایران هم رویکرد جدیدی برای مقابله با کرونا در حال به کارگیری است. قرنطینه تمام شد نوبت ماسک رسید.

کدخبر: ۳۳۲۱۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر