کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۸۱۴
تاریخ خبر:

علت حذف سکانس پخش نشده سریال «در پناه تو»

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | یکی، دو روز پیش، حمید لبخنده، کارگردان سریال «در پناه تو»، یکی از سکانس‌های سانسوری این سریال را در صفحه‌ اینستاگرامی‌اش منتشر کرد. این سکانس خیلی زود در اینستاگرام منتشر شده و با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو بود. خود سکانس، ظاهرا مشکلی به لحاظ اخلاقی نداشت و به همین دلیل هم بسیاری از مخاطبان از سانسور آن تعجب کرده بودند. دلیل حذف این سکانس اما به مسئله‌ای مهمتر برمی‌گردد و آن هم حذف داستان مرتبط با شخصیت پارساست؛ شخصیتی که مانند محمد و رامین به مریم علاقه‌مند بوده و تلویزیون صلاح دانسته است این علاقه را حذف کند.

*** ماجرای سکانس چه بود؟
ماجرای سکانس منتشرشده از این قرار است که پارسا با ماشینی که ظاهرا متعلق به عروس و داماد است محمد و مریم و رامین و دایی و زن‌دایی‌اش را سوار می‌کند تا آنها را برساند. اول از همه محمد پیاده می‌شود و وقتی آنها می‌روند، می‌ایستد و رفتنشان را با لبخند نگاه می‌کند. رامین توی ماشین به پارسا می‌گوید که کاش اول خانم افشار را می‌رساندند، اما پارسا مخالفت می‌کند و اول رامین را پیاده می‌کند. بعد از دور شدن ماشین، رامین هم می‌ایستد و با نگاهش آنها را دنبال می‌کند. نهایتا در پایان مسیر مریم و دایی و زن‌دایی هم پیاده می‌شوند و از پارسا خداحافظی می‌کنند و می‌روند.

*** ایراد سکانس چیست؟
اولین واکنشی که درباره‌ سکانس منتشرشده وجود داشت این بود که خب مگر چه اتفاقی افتاده که کارگردان مجبور به حذف این سکانس شده؟ اینکه چند نفر داخل ماشین بنشینند و یکی‌یکی پیاده شوند چه ایرادی دارد که باید از سریال بیرون بیاید؟ اما واقعیت اینجاست که مسئله فراتر از اینهاست. اوایل دهه ۸۰، حمید لبخنده، کارگردان سریال، مصاحبه‌ای با روزنامه‌ شرق انجام داد و در آن، به سانسور فراوان سریال و حذف یکی از قصه‌های اصلی اشاره کرد. در مصاحبه‌ مذکور، به این مسئله اشاره شده بود که شخصیت پارسا، در سریال بسیار پررنگ بوده و بعد از اعمال اصلاحات و حذف این صحنه‌ها به شخصیتی بی‌اثر تبدیل شده است.

*** کنار کشیدن محمد به‌خاطر پارسا
حمید لبخنده در آن مصاحبه و مصاحبه‌های بعدی توضیح داده که علاوه‌بر رامین و محمد، پارسا هم به مریم افشار علاقه‌مند بوده، اما گویا تلویزیون با علاقه‌ همزمان سه پسر به یک دختر مخالفت کرده و از آنها خواسته تا قصه‌ پارسا را به طور کامل حذف کنند.

لبخنده گفته: «قصه به این شکل بود که پارسا هم مانند محمد منصوری به مریم افشار علاقه‌مند است، منتها پس از ازدواج مریم با رامین و مشکلاتی که در زندگی پارسا به وجود می‌آید، او را به سمت دیگری سوق می‌دهد.» در نسخه‌ای که از تلویزیون پخش شد اینطور به نظر می‌رسد که محمد به خاطر علاقه‌ رامین به مریم کنار می‌کشد، اما اصل ماجرا از این قرار بوده که محمد بعد از اینکه متوجه‌ علاقه‌ پارسا به مریم می‌شود پا روی علاقه‌‌اش می‌گذارد، اما قبل از اینکه پارسا به مریم پیشنهاد دهد، پای رامین به میان می‌آید.

*** اهمیت حضور پارسا در سریال
از آنجایی که قرار می‌شود قصه‌ عاشقانه‌ پارسا از داستان بیرون بیاید، کارگردان مجبور می‌شود ماجرای خانوادگی او را هم از سریال حذف کند. او در مصاحبه‌اش گفته: «با توجه به اینکه ما بخش‌های خانوادگی زندگی پارسا را حذف کردیم، مدیران پخش تا آنجا که صلاح می‌دانستند بخش‌های مربوط به او را به طور کامل درمی‌آورند.

هما روستا نقش مادر و داوود رشیدی نقش پدر پارسا را داشتند و نگین صدق‌گویا هم نقش خواهر او را برعهده داشت و در کنار این خانواده نقش افراد دیگری چون حمیده خیرآبادی، سعید داخ و… هم حذف شد.» او بااین‌حال کاراکتر پارسا را در سریال نگه داشته و خودش معتقد بوده که این شخصیت با وجود ناقص شدن قصه‌اش کماکان اهمیت داشته: «اتفاقا حضور پارسا موثر بود، از این جهت که ارتباطش با محمد منصوری موجب می‌شد تا مخاطب به شناخت بیشتری از محمد دست پیدا کند.»

*** ادامه‌ پخش سکانس‌های سانسوری
نکته قابل‌توجه اینجاست که حمید لبخنده، تمام بخش‌های مرتبط با پارسا و زندگی خصوصی‌اش را ضبط کرده بوده. او گفته: «این قسمت‌ها کاملا گرفته شده بود و حتی تدوین هم شده بود، اما در بازبینی‌های پخش حذف شدند.» بنابراین الان سکانس‌های زیادی از این سریال در آرشیو حمید لبخنده وجود دارد.

گویا این کارگردان، ۲۵ سال بعد از پخش «در پناه تو» تصمیم گرفته است آرشیوش را زیرورو کند و این سکانس‌های حذف‌شده را یکی‌یکی در اختیار مخاطبانش قرار دهد. این دومین سکانس ممنوعه‌ای است که در این مدت از «در پناه تو» منتشر می‌شود. سکانس اول مربوط به زمانی بوده که رامین سر از تیمارستان درمی‌آورد که آن هم اجازه پخش پیدا نکرده است.

کدخبر: ۳۵۴۸۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر