کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۵۸۷۹
تاریخ خبر:

علت بازداشت مدیرعامل ایران‌خودرو چیست؟

روزنامه هفت صبح، کوشیار قدوسی | ‌هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در ساعت ۵ عصر دوشنبه ۲۸ مردادماه یعنی همان روزی که علی ربیعی سخنگوی دولت خبر برکناری او را اعلام کرده بود، در دفتر کارش بازداشت شد. ربیعی علت برکناری او را افزایش غیرقانونی قیمت خودروها اعلام کرده بود و هنوز اعلام نشده که بازداشت او هم دقیقا به همین علت است یا نه.

قبل از او هم خبرگزاری فارس از بازداشت دو تن از مدیران ایران خودرو خبر داده بود. در جزئیات این خبر آمده بود از روز یکشنبه یک تیم بازرسی در بخش مالی ایران خودرو مستقر شده‌اند. باز قبل‌تر هم اخباری از ممنوع الخروجی و مسدود شدن حساب مدیران سایپا و ایران خودرو داشتیم. ماجرای مسدود شدن حساب سلیمانی و یکه زارع در پی نامه بانک مرکزی به بانک‌ها و با حکم قضایی دادسرای عمومی و انقلاب تهران انجام شده بود.

‌علت بازداشت یکه زارع چیست؟ طبق اطلاعاتی که تا الان منتشر شده و چیزی که از اظهارات سخنگوی دولت دستگیرمان شده ماجرا بر می‌گردد به صدور دعوتنامه تسویه حساب تعدادی از خریداران با قیمت‌های بالاتر. این اتفاق با اعتراض مشتریان مواجه شد و ایران خودرو توضیح داد که افزایش قیمتی در کار نبوده و این اتفاق به علت مشکل نرم افزاری در سیستم فروش رخ داده. در توضیح ایران خودرو آمده بود:

«با توجه به مکانیزه بودن صدور دعوتنامه در ایران خودرو، به علت به وجود آمدن ایراد نرم‌افزاری، تعداد اندکی از دعوت‌نامه‌های ارسال شده با بهایی مغایر با قیمت مصوب شرکت صادر شده که این تعداد دعوت‌نامه نیز در اسرع وقت اصلاح و مجددا ارسال خواهد شد.» حالا در مورد اینکه علت بازداشت مدیر ایران خودرو صرفا همین مسئله بوده تردید داریم چون قبلا هم چند مرتبه همین اتفاق افتاده بود و بعد از اعتراض مشتریان قیمت‌ها برگشته بود.

در روزهای اخیر بهرام پارسایی، سخنگوی اصل نود در چند نوبت از فساد در صنعت خودروسازی صحبت کرده بود. این نماینده مجلس روز ۲۶ مرداد ماه در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا گفت: «برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶ حدود ۲۵۰ میلیون دلار هزینه شده که با این مبلغ می‌توان یک خط تولید خودروی جدید طراحی کرد.»

او از زیان انباشته دو خودروسازی بزرگ ایران هم خبر داد و گفت: «دو خودروساز ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها و ٢۵ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکارند و ۳۰ هزار میلیارد تومان هم زیان انباشته دارند. این شرکت‌ها ۲۵ هزار میلیارد تومان خودرو پیش‌فروش کرده‌اند.» پیش از این سخنگوی قوه قضائیه هم درباره بازداشت مدیران ارشد سایپا گفته بود. این پرونده ۲۵ متهم دارد که ۶ نفرشان در بازداشت هستند.

‌غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه هم در گفت‌وگو با یک بخش خبری تلویزیون خبر بازداشت مدیرعامل ایران خودرو را تایید کرد و گفت: «مدیر‌عامل سابق ایران خودرو براساس گزارش‌هایی که ضابطین به مرجع قضایی داده بودند تحت تعقیب قرار گرفت و اقدامات اولیه یکشنبه شب انجام شد و تحت نظر بوده و دو نفر دیگر از این مجموعه هم بازداشت هستند؛ ولی به لحاظ اینکه شب عید بود تحقیقات ناقص است‌.

ریاست قوه قضائیه دستوری را به سازمان بازرسی کل کشور درباره نقش و جایگاه نظارتی که این سازمان دارد، دادند، برای اینکه در حوزه مسائل خودروسازان و اجحافی که در حق مردم و تاخیر و تعویض‌هایی که شده و خودروهای ناقص و افزایش قیمت و… وارد شوند و سازمان بازرسی هم به جد ورود کرده است. ان‌شاءالله بعد از ارائه گزارش سازمان بازرسی اگر لازم شد برای پرونده در کنار همین پرونده‌هایی که برای خودروسازان تشکیل شده رسیدگی می‌شود؛ والا به صورت مستقل حتما از ناحیه مرجع قضایی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.»

‌بعد از برکناری هاشم یکه زارع که از سال ۱۳۹۲ مدیرعامل ایران خودرو بود، عباس علی آبادی توسط سخنگوی دولت به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت خودروسازی معرفی شد. علی آبادی متولد ۱۳۳۰ در تهران است و از سال ۱۳۸۸ مدیریت گروه مپنا را برعهده دارد. او فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل است.

وی مدرس دروس مختلف مهندسی مکانیک و مباحث مرتبط با موتور‌های احتراق داخلی (توربین‌های گازی) در دانشگاه‌های مختلف کشور نیز است. از جمله سوابق کاری و مدیریتی علی‌آبادی نیز می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، مدیریت‌عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران و معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی اشاره کرد.

کدخبر: ۲۷۵۸۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر