کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۵۳۳۶
تاریخ خبر:

علاقه عجیب آمریکا به خودروهای برقی !

هفت صبح| علیرغم کاهش حمایت‌های یارانه‌ای دولت از خرید خودروهای برقی و پلاگین هیبرید در آمریکا، فروش این محصولات همچنان با رشدی شتابان صعودی است.

در حالی که آمار فروش خودروهای برقی و مدل‌های پلاگین هیبرید در بازار آمریکا طی دو سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ترتیب حدود ۴۱ و ۵۳ هزار دستگاه بوده، در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ علیرغم افت فروش خودرو در آمریکا، تقاضا برای خودروهای سبز بالا رفته و تا بیش از ۶۱ هزار دستگاه رشد کرده است. وضعیتی که اگر کماکان ادامه یابد احتمالا فروش تسلا را از مرز ۲۵۰ هزار دستگاه در بازار آمریکا عبور می‌دهد و ابعاد بازار را نیز تا بیش از ۴۵۰ هزار دستگاه افزایش می‌دهد. بازار خودروهای سبز آمریکا که شامل دو سری از خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبرید است، در دو سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ رشد چشمگیری را تجربه کرده و با فروش ۱۹۹ و ۳۶۱ هزار دستگاه بعد از چین دومین میزبان بزرگ محصولات برقی در جهان بوده است.
مرور آمار ماه مارچ و نیز فصل بهار نشان می‌دهد مثل همیشه این تسلا مدل۳ است که به عنوان سرلیست مدل‌های محبوب بازار توانسته در ماه مارچ ۲۰۱۹ فروش خود را نسبت به ماه مشابه سال قبل سه برابر کرده و از ۱۰هزار دستگاه فراتر رود. پشت سر این اعجوبه الکتریکی، شورولت بولت قرار دارد که نسبت به مارچ ۲۰۱۸ حدود ۴۰درصد افزایش فروش داشته و با سه پله صعود، در این ماه ضمن کسب رتبه دوم بازار ۲۱۶۶ دستگاه فروش داشته است. البته اوضاع برای خودروهای پلاگین هیبرید خوب نبوده و مثلا تویوتا پریوس پرایم حدود ۴۰ درصد کاهش فروش داشته گرچه همچنان سومین خودرو پرتقاضا در بازار آمریکا است. پریوس پلاگین هیبرید گرچه از ابتدای سال آهنگ فروشش صعودی بوده ولی با مجموع فروش ۴۱۴۸ دستگاه همچنان ۴۰درصد با آمارهای بهار ۲۰۱۸ فاصله دارد.
این در حالی است که تسلا مدل X بسیاری از رقبا را پشت سرگذشته و با سه برابر کردن فروش خود نسبت به ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹، مجموع فروش امثال خود را به مرز ۳۸۵۰ دستگاه رسانده است. عددی که در مقایسه با فروش ۴۵۰۰ دستگاهی بهار ۲۰۱۸ این خودرو افتی ۱۵درصدی را نشان می‌دهد.
بعد از این چهار خودرو، هوندا کلاریتی قرار دارد که رشد شتابان خود را به عنوان محصولی پلاگین هیبرید ادامه داده تا به رده‌ای بالاتر از تسلا مدل S برسد. با وجود فروش ۱۳۱۱ دستگاه کلاریتی در مارچ ۲۰۱۹، مجموع فروش خودرو برقی هوندا ۳۷۶۰ دستگاه است که نسبت به مدت مشابه سال، از قبل رشدی ۴۲ درصدی حکایت دارد.
تسلا مدل ‌S، نیسان لیف، شورولت ولت، فورد فیوژن انرژی، کریسلر پاسیفیکا پلاگین هیبرید، ب.ام.و ۵۳۰ پلاگین هیبرید، کیا نیرو، ب.ام.و I3، فولکس‌واگن گلف برقی، میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید و جگوار آی-پیس از دیگر خودروهایی هستند که با قرار گرفتن پشت پنج مدل پرفروش بازار به ترتیب بین ۲۲۰۰ تا ۲۰۰ دستگاه در ماه مارچ فروش داشته‌اند.
البته در کل بازار آمریکا حدود ۴۳ مدل مختلف خودرو برقی و پلاگین هیبرید وجود دارد که کمترین میزان فروش ماهانه به محصولات مرسدس بنز، کیا و کلادیلاک متعلق است. البته بدترین رتبه بازار به نظر متعلق به سدان برقی هیوندای با نام یونیک است که تا اینجای سال تنها ۹۴ دستگاه فروش داشته و در ماه مارچ نیز فروش به زحمت به ۲۸ دستگاه می‌رسد. این خودرو سال قبل هم کلا ۳۴۵ عدد فروش داشت که به معنی یک شکست تمام عیار برای خودروساز کره‌ای است.

کدخبر: ۲۵۵۳۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • javadfayaz

    دقیقا عین ایران