کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۴۷۰
تاریخ خبر:

علاج ‌رخوت تماشا‌: سریال‌های خارجی

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | شبکه تماشا قرار بود با پخش سریال‌های جدید یا خاطره‌انگیز خارجی، رقیب پروپا قرص شبکه آی‌فیلم باشد اما مدت‌هاست از این هدف فاصله گرفته و حال و حوصله تغییر هم ندارد.از زمان تاسیس شبکه تماشا، بارها در این صفحه به تهدیدها و فرصت‌های پیش‌روی این شبکه اشاره کرده‌ایم.

بارها نوشته‌ایم تماشا روی مرز باریکی حرکت می‌کند که یک سمت آن جذابیت است و سمت دیگر افتادن در ورطه تکرار و پیروی از سبک و سیاق شبکه‌ آی‌فیلم و سایر شبکه‌های مشابه! این تهدید، همیشه برای شبکه تماشا وجود داشته و متاسفانه مدیران خیلی کم به آن توجه نشان داده‌اند. شاید به همین دلیل هم هست که درحال حاضر شبکه تماشا به شبکه‌ای بی‌هویت تبدیل شده که اثر خاصی روی مخاطبانش ندارد. بیایید وضعیت این شبکه را بررسی کنیم.

*** یک استارت شگفت‌انگیز
مدیران سیما زمانی به فکر تاسیس شبکه تماشا افتادند که شبکه ‌برون‌مرزی آی‌فیلم از مدت‌ها قبل فعالیتش را شروع کرده و به عنوان اولین شبکه برای پخش سریال‌های ایرانی، کاملا میان مخاطبان جا باز کرده بود. مخاطبان می‌دانستند اگر هیچکدام از شبکه‌های تلویزیون برنامه جذابی نداشته باشد، می‌توانند به آی‌فیلم مراجعه کنند و دست خالی برنگردند چون بالاخره سریالی قدیمی و خاطره‌انگیز برای تماشا پیدا می‌کنند.

درست در اوج محبوبیت آی‌فیلم، شبکه تماشا تاسیس شد و با پخش چند سریال خاطره‌انگیز خارجی از جمله «جنگجویان کوهستان»، «سال‌های دور از خانه»، «داستان زندگی»، «سرزمین‌های شمالی» و … خودی نشان داد و در مرکز توجه‌ها قرار گرفت. حالا دیگر خیال مخاطبان راحت شده بود که اگر آی‌فیلم محلی برای تماشای سریال‌های خاطره‌انگیز و جدید ایرانی است، شبکه تماشایی هم وجود دارد که می‌خواهد برایشان سریال‌های جدید و خاطره‌انگیز خارجی روی آنتن بفرستد.

*** وضعیت سریال‌های ایرانی
شبکه تماشا با هدف ایجاد یک تفاوت به میدان آمد و در نقطه شروع هم موفق ظاهر شد اما کم‌کم به ورطه تکرار افتاد و به جایی رسید که خیلی سخت می‌شد آن را از شبکه آی‌فیلم تفکیک کرد. تماشا از یک جایی به بعد روی دور پخش سریال‌های نخ‌نماشده یا درجه چندم ایرانی افتاد و دیگر موفق نشد خودش را از این وضعیت نجات دهد. درست مثل همین حالا. این شبکه در حال حاضر چهار سریال ایرانی روی آنتن دارد؛ یکی «ترور خاموش» که همین حالا درحال پخش از شبکه یک است و هر روز، دوبار هم بازپخش آن از همان شبکه روی آنتن می‌رود و واقعا نیازی به پخش مجدد آن در شبکه تماشا نیست.

دیگری «پدر» است که همین چند ماه پیش از شبکه آی‌فیلم پخش شد و سومین سریال هم «مینو» است که حتی در زمان پخش از شبکه یک هم اثر قابل قبولی نبود و مخاطبان چندانی برای خودش دست و پا نکرد. تنها سریال ایرانی قابل قبولی که در کنداکتور فعلی تماشا دیده می‌شود «پرده‌نشین» است که آن هم بارها و بارها پخش شده و بعید است کسی تا به حال ندیده باشد! آیا هدف شبکه تماشا چنین چیزی بود؟

*** وضعیت سریال‌های خارجی
همانطور که ذکر شد شبکه تماشا درمقایسه با آی‌فیلم، این پتانسیل را داشت که سریال‌های خارجی روی آنتن بفرستد و از این جهت توجه مخاطبان را به سمت خودش جلب کند. فکر می‌کنید در این راستا موفق عمل کرده؟ این شبکه چند وقتی است سریال «پرستاران» را روی آنتن دارد.

اگر قرار باشد تعداد دفعات پخش آن را از تلویزیون بشماریم، حتی اگر از پایمان هم کمک بگیریم باز هم انگشت کم می‌آوریم. از وقتی به یاد می‌آوریم، شبکه پنج، به صورت مداوم، فصل‌های مختلف «هشدار برای کبری ۱۱» را پخش می‌کند و در مواقعی که فصل جدید روی آنتن ندارد هم تکرار همان قبلی‌ها را روی آنتن می‌فرستد. پس بازپخش چندین و چندباره آن از شبکه تماشا، هیچ موفقیتی برای این شبکه به حساب نمی‌آید. می‌ماند دو سریال «ریو مادن» و «یوهان فالک»؛ تنها سریال‌های خارجی و نسبتا جدید شبکه تماشا!

*** جای خالی سریال‌های روز خارجی
پخش دو سریال خارجی نسبتا جدید تنها دستاورد یک شبکه است! شبکه‌ای که می‌تواند با پخش سریال‌های خارجی درجه یک قدیمی و جدید حسابی سر و صدا کند و مخاطبان را به سمت خودش جلب کند. در ۱۰ سال اخیر، در کل جهان سریال‌های درجه یکی ساخته شده که خیلی‌هایشان قابلیت پخش از تلویزیون را دارند. همین الان کافی است سری به تلویزیون‌های اینترنتی بزنید تا ببینید چقدر سریال قابل پخش وجود دارد اما شبکه تماشا سراغ هیچکدام از آنها نرفته است.

در دوره‌ای شبکه نمایش، پخش سریال‌های جدید خارجی را با نمایش «خانه پوشالی» و «فرار از زندان» کلید زد؛ حرکتی که انتظار می‌رفت شبکه تماشا شروع‌کننده آن باشد اما هیچ‌وقت در این راستا قدمی بر نداشت و شبکه نمایش هم دیگر آن را ادامه نداد. تلویزیون پر از شبکه‌هایی است که با دلیل و بی‌دلیل سریال‌های ایرانی تکراری را بازپخش می‌کنند. فقط شبکه تماشاست که می‌تواند در پخش سریال‌های خارجی جذاب پیشقدم باشد. امیدواریم خیلی زود از این رخوت فعلی بیرون بیاید و آستینی بالا بزند.

کدخبر: ۲۸۳۴۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر