کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۲۰۸۰
تاریخ خبر:

عطاران‌ زیر‌‌نظر ‌را‌ نجات‌ نداد

روزنامه هفت صبح، گروه سینما | با وجود اینکه انتظار می‌رفت فیلم «زیرنظر» با حضور رضا عطاران بتواند رقیب پروپاقرصی برای «مطرب» باشد اما حضور این بازیگر هم نتوانست ضعف فیلم را بپوشاند و در فروش فیلم موثر باشد. هفت صبح این مسئله را بررسی می‌کند. یکی از مسائلی که در میان حواشی اخیر مورد توجه و تحلیل قرار نگرفت، استقبال پایین از فیلم رضا عطاران بود. زمانی که فیلم «زیرنظر» اکران شد همه منتظر بودند تا به رقیبی پروپاقرص برای فیلم «مطرب» تبدیل شود و بخش مهمی از فروش آن را تحت تاثیر قرار دهد.

آن زمان سایت‌های خبری مختلف تیتر زدند «زیرنظر قرار است معادلات اکران را عوض کند و عنوان پرفروش‌ترین فیلم را به خود اختصاص دهد» و … همه انتظار داشتند اولین فیلم مجید صالحی با حضور رضا عطاران و امیر جعفری، رقابت پرشوری را آغاز کند و دست کم به فروش «مطرب» نزدیک شود اما عملا چنین اتفاقی نیفتاد. «زیرنظر» بعد از گذشت هشت هفته به فروشی معادل ۸میلیارد تومان رسید. آیا رضا عطاران، آنطور که باید در فروش یک فیلم اثری ندارد؟

*** رقیب نماند
فیلم «زیرنظر» روز ۴ دی اکران شد و در هفته اول، ۲میلیارد تومان فروخت. این درحالی است که درست در همان هفته «مطرب» ۲ میلیارد و ۳۹۷ میلیون تومان فروش داشت. نکته قابل توجه اینجاست که مطرب در هفته اول اکرانش در پنجم آبان ۴میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان (حدود ۵ میلیارد) فروش داشت و رکورددار فروش هفته اول شد.

یعنی فیلم «زیرنظر» با حضور رضا عطاران، فقط کمتر از نیمی از مخاطبانی را که در هفته اول اکران«مطرب» برای تماشای فیلم رفتند به سینماها جذب کرد. نکته جالب‌تر اینکه فروش« زیرنظر» در هفته گذشته بعد از گذشته هشت هفته ۴۵۳میلیون تومان بود اما درست در همان هفته گذشته «مطرب»، بعد از گذشت ۱۵ هفته، ۵۸۶میلیون فروش کرد یعنی حتی طولانی شدن دوره اکران نه تنها باعث نشد که «مطرب» نسبت به «زیرنظر» فروش کمتری داشته باشد که حتی از آن هم بالاتر رفت.

*** جا مانده از جهان با من برقص
مسئله جالب دیگر پیشی گرفتن فروش فیلم «جهان با من برقص» از «زیرنظر» بود. در هفته آخر اکران سینماها یعنی تا پیش از تعطیلی اخیر، فروش هفتگی «جهان با من برقص» به ۶۳۳میلیون تومان رسید و این درحالی است که فروش هفتگی «زیرنظر» در همان هفته ۴۵۳میلیون تومان بود.

البته نباید این مسئله را فراموش کنیم که «زیرنظر» در کل فروش بیشتری نسبت به «جهان با من برقص» داشته است و در جدول رتبه بندی فروش فیلم‌ها با حدود دو میلیارد فروش بیشتر بالاتر از فیلم سروش صحت قرار دارد اما نکته مهم اینجاست که با گذشت زمان، میزان مخاطبان آن ریزش پیدا کرده و به میزان مخاطبان «جهان با من برقص» رسیده است. این مسئله نشان می‌دهد که با وجود اهمیتی که عطاران نزد مخاطبان دارد اما از یک جایی به بعد، محتوای فیلم در فروش اهمیت بیشتری دارد.

*** مقایسه با هزارپا
برای دریافت بیشتر موضوع بیایید میزان فروش فیلم «هزارپا» را با حضور رضا عطاران با «زیرنظر» مقایسه کنیم. فیلم «هزارپا» تیر سال ۱۳۹۷ اکران شد و در هفته اول فروشی معادل ۲میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان داشت و در هفته دوم، میزان فروش آن افزایش پیدا کرد و به ۴میلیارد و ۳۱۳میلیون تومان رسید و صدرنشین جدول فروش هفتگی شد. با این میزان فروش، رکورد بیشترین فروش هفتگی را که در اختیار «نهنگ عنبر۲» بود شکست. این فیلم در هفته سوم اکرانش باز هم رکورد زد و حدود ۵میلیارد فروش کرد. از همان زمان خیلی‌ها پیش‌بینی کردند که رکورد پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران را به خود اختصاص می‌دهد.

*** عرصه را باخت
درست است که «هزارپا» علاوه بر عطاران، جواد عزتی را هم در فهرست بازیگران داشت اما هنوز هم اکثر مخاطبان آن را فیلم رضا عطاران می‌دانند و معتقدند بخش مهمی از موفقیت فیلم به حضور او بستگی دارد. با این حال با یک مقایسه اما می‌توان دریافت که «زیرنظر» به لحاظ محتوایی و جنس کمدی اثری قابل قبول نیست. شاید اگر رضا عطاران را در فهرست بازیگران نداشت، همین ۸میلیون را هم نمی‌فروخت. درواقع می‌توان گفت در حال حاضر هم بخش مهمی از میزان فروشش را مدیون حضور عطاران است اما عطاران نمی‌تواند به تنهایی فروش بالای یک فیلم را تضمین کند. به همین دلیل هم هیچ وقت نتوانست رقیب پروپاقرصی برای «مطرب» باشد.

کدخبر: ۳۱۲۰۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر