کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۹۱۵۶
تاریخ خبر:

عصر جدید مغلوب کرونا می‌شود؟

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | ‌بعد از ضبط قسمت‌های اول تا چهارم از مرحله دوم مسابقه «عصرجدید»، شنبه ۲۲تیرماه اعلام شد که ضبط برنامه متوقف شده و استودیوی «عصرجدید» فعلا تا اطلاع ثانوی تعطیل است. این تعطیلی به‌دلایل مختلفی صورت گرفته اما آنطور که شنیده می‌شود، طولانی‌مدت نیست و به احتمال زیاد از یکشنبه هفته آینده برای شرایط جدید آن برنامه‌ریزی می‌شود. حالا باید دید برای ادامه تولید این برنامه، چه تمهیداتی اندیشیده خواهد شد.

*** پروتکل‌های بهداشتی جدید
با گسترش بیماری کرونا و بالارفتن مجدد تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیرها در کشور، وزارت بهداشت، علاوه بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و حفظ بهداشت فردی و اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم حضور در اجتماعات را برای مقابله با کرونا ضروری دانسته است. با پروتکل جدید، طبیعتا امکان حضور جمعیت زیاد در سالن «عصرجدید» وجود نخواهد داشت و تماشاچیان هم ضمن انجام تست کرونا، موظف می‌شوند تمام مدت ماسک به‌ صورت داشته باشند. بنابراین ادامه پیدا کردن برنامه به شیوه فعلی امکان‌پذیر نخواهد بود.

*** نگرانی علیخانی و داوران
اوج‌گیری شیوع بیماری کرونا، موج جدیدی از نگرانی را میان عوامل عصرجدید به‌وجود آورده است. داوران برنامه به‌خصوص آریا عظیمی‌نژاد و رویا نونهالی، نسبت به وضعیت جدید ابراز نگرانی کرده‌اند و خود احسان علیخانی هم از جمع‌شدن شرکت‌کنندگان و تماشاچی‌ها کنار هم در این شرایط، نگران است. گویا این نگرانی باعث شده است که فعلا یک‌هفته‌ای از ضبط برنامه دست بکشند تا ببینند اوضاع چطور خواهد شد.

*** تست‌های هزینه‌بر
از زمان شیوع ویروس کرونا، در ابتدای هر قسمت از برنامه «عصرجدید»، پشت‌صحنه‌ای روی آنتن می‌رفت که نشان می‌داد ماموران وزارت بهداشت در برنامه حضور دارند و تب شرکت‌کنندگان و تماشاچی‌ها را پیش از ورود به استودیو، اندازه می‌گیرند. شرایط که بحرانی‌تر شد تماشاچی‌ها به‌طور کلی حذف شدند. البته برنامه بدون حضور آنها جذابیتی نداشت و موقتا تعطیل شد.

هنگامی‌ که قرار شد برنامه مجددا با حضور تماشاچی‌ها ضبط شود بازهم ماموران وزارت بهداشت در پشت‌صحنه حضور پیدا کردند. حالا اما وضعیت تغییر کرده است و اگر دقت کرده باشید، در ابتدای قسمت اول از مرحله دوم که شنبه‌شب روی آنتن رفت، علاوه بر ضدعفونی تمام بخش‌ها، از شرکت‌کنندگان و تماشاچی‌ها هم تست کرونا گرفته می‌شد. طبیعتا در صورت ادامه پیدا‌کردن ضبط برنامه، این تست‌ها باید مدام تکرار شود و هزینه زیادی برای برنامه در پی خواهد داشت. آیا حاضر می‌شوند این هزینه‌ را بپردازند؟

*** تغییر وضعیت تماشاچی‌ها
در شرایط فعلی یا برنامه باید بدون حضور تماشاچی‌ها ضبط شود یا در صورتی که قرار بر حضور آنها باشد، باید تمام پروتکل‌های جدید وزارت بهداشت رعایت شود. همانطور که ذکر شد احتمالا تعداد تماشاچی‌ها باید به نصف ظرفیت کنونی تقلیل پیدا کند و تست کرونا و استفاده از ماسک ضروری شود. در این صورت حتما ضبط برنامه بدون حضور تماشاچی، انتخاب کم‌دردسرتری خواهد بود اما خود احسان علیخانی ترجیح می‌دهد، برنامه در سالن خالی اجرا نشود.

البته دلیل قانع‌کننده‌ای هم دارد و معتقد است در این صورت، خالی‌بودن سالن روی روحیه شرکت‌کننده‌ها اثر منفی می‌گذارد و آنها نمی‌توانند در شرایطی طبیعی برنامه‌هایشان را اجرا کنند. البته این تغییرات فقط به حضور تماشاچی‌ها محدود نمی‌شود و احتمالا در شرایط جدید، وضعیت حضور همراهان شرکت‌کنندگان هم در پشت صحنه تغییر خواهد کرد. درحال حاضر هنگام ضبط هر قسمت، به‌واسطه حضور همراهان، در پشت صحنه هم ازدحام جمعیت وجود دارد که خطر شیوع بیماری کرونا را افزایش می‌دهد.

*** یکشنبه مشخص می‌شود
درحال حاضر چهارقسمت از مرحله دوم مسابقه «عصرجدید» ضبط شده است. قسمت اول و دوم آن این هفته روی آنتن رفته و قسمت سوم و چهارم، شنبه و یکشنبه هفته آینده پخش خواهد شد. طبق روال همیشه، این برنامه روزهای یکشنبه و چهارشنبه هر هفته ضبط می‌شود. این هفته ضبط برنامه تعطیل شده و عوامل قرار است تا یکشنبه هفته آینده برای مشخص شدن وضعیت منتظر بمانند. آن زمان اگر ببینند که اوضاع تغییری نکرده است، مجبورند تصمیم جدیدی بگیرند.

به‌هرحال آنچه مسلم است، این است که «عصرجدید» تعطیل نمی‌شود و فقط شرایط ضبط آن تغییر خواهد کرد که آن‌هم به‌زودی مشخص خواهد شد. به‌هرحال درحال حاضر «عصرجدید» یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون است. با تعطیلی آن در شرایط فعلی که تلویزیون عملا برنامه جذابی برای ارائه به مخاطبان ندارد، این رسانه بخش مهمی‌ از مخاطبانش را از دست خواهد داد. باید منتظر باشیم و ببینیم تصمیم‌گیری درباره ضبط برنامه به کجا خواهد رسید.

کدخبر: ۳۳۹۱۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر