کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۲۲۰
تاریخ خبر:

عزم راسخ مکرون برای آتشی ایران و آمریکا

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | امانوئل مکرون این‌روزها در تیررس انتقادات دونالد ترامپ برای روابطش با تهران قرار دارد. تلاش‌های او که تقریبا از یک‌ماه قبل و برای تامین رضایت ایران و بازگشتش به سطح تعهدات قبلی آغاز شده، از چشم رئیس‌جمهور آمریکا دور نماند و او را در آخر هفته گذشته وادار به واکنش تند و تیز کرده بود.

این‌روزها فرانسه خود را بیشتر از هر زمانی موظف به سروسامان‌دادن به وضعیت توافق هسته‌ای می‌داند. در شرایطی که وضعیت میان تهران و لندن خوب نیست، آلمان عزم راسخی از خودش نشان نمی‌دهد و آمریکا از برجام خارج شده، فرانسه ابتکار عمل را از سمت اروپایی‌ها به‌دست گرفته تا راهی برای بن‌بست موجود پیدا کند. از روزی که کشورمان کاهش تعهدات خودش را اعلام کرد، پاریس تلاش خود را برای متقاعدکردن تهران به بازگشت به سطح اولیه تعهدات آغاز کرد. این تلاش‌ها با تماس‌های تلفنی طولانی‌مدت میان روسای‌ جمهور دوکشور و سفر دستیار ویژه مکرون به ایران همراه شد.

رئیس‌جمهور آمریکا سه‌روز پیش در توئیتی گفت که «ایران دچار مشکل مالی جدی است»، و با اشاره به مذاکرات امانوئل مکرون، همتای فرانسوی‌اش، با ایران نوشت: «می‌دانم که نیت امانوئل خیر است، همان‌طور که دیگران نیز چنین هستند، ولی هیچ‌کسی نمی‌تواند به نمایندگی از ایالات متحده حرف بزند مگر خود ایالات متحده.»

پاسخ فرانسه به این توئیت جمعه‌شب منتشر شد. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه تاکید کرد که کشورش برای پرداختن به موضوعات مرتبط با ایران و اظهار نظر درباره این کشور نیاز به هیچ مجوزی ندارد. رئیس دستگاه دیپلماسی فرانسه درادامه گفت: «فرانسه با لحاظ حق حاکمیت درباره ایران سخن می‌گوید. فرانسه به‌شدت در جهت صلح و امنیت در منطقه متعهد است و تلاش می‌کند. فرانسه همچنین تلاش دارد تا زمینه کاستن از تنش‌ها را فراهم کند و برای این کار به هیچ مجوزی نیاز ندارد.»

علاوه بر همه اینها فرانسه دست به همفکری با متحدان ایران هم زده است. وزیرخارجه چین اعلام کرده که با مکرون در مورد ایران گفت‌و‌گوی تلفنی داشته است. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز جمعه در تماسی تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بر تمایل چین مبنی بر همکاری با فرانسه برای کاهش تنش‌های ایجادشده پیرامون مسائل هسته‌ای ایران تاکید کره است.

در این تماس تلفنی، وانگ یی از میانجیگری فرانسه درخصوص مسائل هسته‌ای ایران حمایت و گفت که چین نیز تلاش‌های عمده‌ای برای حفظ برجام انجام داده است. وزیر امور خارجه چین اظهار داشت که پایبندی به توافق هسته‌ای به‌منزله حفاظت از چندجانبه‌گرایی، انصاف، عدالت و صلح و ثبات منطقه محسوب می‌شود. وانگ یی همچنین عنوان کرد که چین با همکاری فرانسه از اعتبار و درستی توافق هسته‌ای اطمینان حاصل می‌کند، سایر طرفین را به خودداری دعوت می‌کند و از تشدید تنش‌ها جلوگیری می‌کند.

به اعتقاد بسیاری این‌روزها مکرون قاطع‌تر از کشورهای دیگر درحال دفاع از برجام در مقابل ترامپ است. با وجود اینکه در داخل کشورش با مشکلاتی روبه‌روست اما به‌نظر می‌رسد، نمی‌خواهد سیاست خارجی را به بی‌منطقی ترامپ و بی‌عملی اتحادیه اروپا در قبال ایران ببازد. او به یک رایزنی همه‌جانبه رو آورده تا هم در مقابل ایالات متحده بر استقلال اتحادیه اروپا تاکید کند، هم ایران را از کاهش تعهداتش بازدارد و هم اسم خود را به‌عنوان کسی که بیشترین تلاش را برای حفظ برجام کرده(در مقایسه با بقیه اروپایی‌ها) ثبت کند.

کدخبر: ۲۷۴۲۲۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر