کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۳۳۸
تاریخ خبر:

عروسان خارجی داعش به‌دنبال راهی برای بازگشت

روزنامه هفت صبح | یک: شمیمه بیگم زن جوانی که به عروس داعش مشهور است با عکسی در لباس غربی در اردوگاه داعشی‌ها همه را غافلگیر کرد. خبرنگار تلگراف که به اردوگاه «روژ» رفته بود هر چند نتوانست با شمیمه مصاحبه کند اما تصویر عجیبی از مشهورترین زن غربی که به داعش پیوسته بود ثبت کرد که در آن او با لباسی غربی و عینک آفتابی مارک دار جلو دوربین ژست گرفته است.

* دو: شمیمه بیگم، متولد بریتانیا از پدر و مادری بنگلادشی در پانزده سالگی به دام داعش افتاد، او به همراه دو دختر نوجوان دیگر یعنی امیرا عباس و کادیزا سلطانه شش سال پیش راهی ترکیه و سپس سوریه شد تا در آنجا به شوهر اروپایی‌اش بپیوندد. داعش با به اشتراک گذاشتن کاتالوگ‌هایی در اینترنت این دختران را ترغیب به ازدواج با اعضای غربی خود کرده بود. کادیزا که قصد داشت پزشک شود به خواهرش گفته بود که همسر کانادایی‌اش گفته در«رقه» دانشکده پزشکی بسیار خوبی وجود دارد که او می‌تواند در آن درس بخواند.

* سه: هرچند کادیزا سلطانه در حملات هوایی به سوریه کشته شد اما شمیمه بیگم زنده ماند تا تبدیل به مهمترین زن متولد اروپا شود که راهی سوریه شده. او بعد از سقوط داعش خواهان بازگشت به لندن بود. کودکش را به خاطر شرایط بد کمپ از دست داده و همسرش هم در زندان به سر می‌برد. اما دادگاهی در بریتانیا تابعیت شمیمه را در سال ۲۰۱۹ لغو کرد. این اقدام نه تنها صدای این زن جوان را در آورد که باعث شد بسیاری انگلیس را متهم به عدم حمایت از شهروندان خود و حتی نژاد پرستی کنند. در سال ۲۰۲۰ دادگاه دیگری پذیرفت که شمیمه به انگلیس برگردد اما امسال بار دیگر او منع تابعیت شده و از بازگشت به کشورش منع شد.

* چهار: کمپل مک درمید، عکاس انگلیسی به تازگی با شمیمه بیگم در اردوگاه پناهندگان روژ در شمال شرق سوریه دیدار کرده است. او دیگر روبنده و حجاب ندارد و با شکل و شمایلی غربی در اردوگاهی که پر از زنان داعشی است پرسه می‌زند.روزنامه تلگراف در مورد شمیمه نوشته که او حالا با این لباس‌ها بیشتر مناسب گشت و گذار در خیابان‌های آکسفورد است.

اما حتی این تصویر شمیمه که او را مانند روزهایی که در لندن زندگی می‌کرد نشان می‌دهد باعث همدردی با او نشده. این زن جوان تا پیش از این هرگز از اقداماتش اظهار پشیمانی نکرده و همسرش که در زندانی در عراق به سر می‌برد در موردش گفته است که او دو برابر دیگر داعشی‌ها دستمزد و مواجب دریافت کرده و به بهای عذاب و سختی دیگران خوشگذرانی می‌کرده.

علاقه این زن بریتانیایی چنان به داعش زیاد بود که حتی پس از سقوط این گروه نام فرزندش که در اردوگاه متولد شد را به اسم یکی از فرماندهان بی‌رحم داعش، جراح گذاشته بود. گفته می‌شود که او نه تنها از پشت اینترنت دیگر دختران غربی را به ازدواج با داعشی‌ها تشویق می‌کرد بلکه عضوی از پلیس اخلاق داعش هم بود. شمیمه در گفت‌وگویی با روزنامه تایم گفته بود از این که سرهای بریده را در زباله دانی می‌دیده، پریشان نمی‌شده است.

* پنج: با اینکه شمیمه بیگم مهمترین چهره خارجی در بین زنان داعشی است اما هزاران زن مانند او در سوریه و عراق در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند و امکانی برای بازگشت به کشورهایشان ندارند.این تنها زنانی از خانواده‌‌های مسلمان نیستند که راهی سوریه شده‌اند. در میان آنها زنانی از کشورهایی مثل کوبا دیده می‌‌شود که حتی هنوز در میان داعشی‌های آزاد زندگی می‌کند. در گزارشی که سال ۱۳۹۷ منتشر شد، آمده بود که چهارده هزار زن و کودک خارجی در اردوگاه‌ها هستند. آنها از آسیای مرکزی، روسیه، عراق و اروپا برای پیوستن به تروریست‌ها به سوریه رفته و اغلب آنها با مردانی از داعش ازدواج کرده بودند. آنها در اردوگاه‌هایی در موصل و شمال شرق سوریه نگه داری می‌شوند.

*شش: نگهداری زنان داعشی خارجی برای سوریه و عراق هزینه بردار است و از طرفی هم کشورهایی که این زنان از آنها آمده‌اند آمادگی پذیرش آنها را ندارند. هنوز کسی نتوانسته راه حلی برای حضور این زنان داشته باشد و برخی هم معتقدند ماندن این زنان و کودکانشان در کنار یکدیگر در اردوگاه‌ها به معنای پرورش داعشی‌های آینده است.

* هفت: زنانی مانند شمیمه بیگم ترجیح می‌دهند که به کشورهایشان برگردند چرا که جرائم مرتبط با تروریسم در این کشورها با حبس‌های کمتر از ۱۰سال رو به روست. اما اردوگاه‌هایی که این زنان در آن زندگی می‌کنند احتمالا راه فراری برای آنها نخواهد گذاشت.
زنان داعش که در زمان قدرت داشتن تروریست‌ها در سوریه و عراق به عنوان پلیس اخلاق و همدستان داعش فعالیت می‌کردند حالا مانند شمیمه بیگم می‌خواهند هر طور که شده به خانه برگردند. حتی اگر قرار باشد با لباس غربی و عینک آفتابی مارک دار جلو دوربین خبرنگاران خارجی ژست بگیرند.

کدخبر: ۳۷۹۳۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر