کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۵۸۶۳
تاریخ خبر:

عرضه کوییک در آفریقا با قیمت ۱۳۵۰۰ دلار

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | کوییک به زودی با قیمت ۱۳۵۰۰ دلار در زیمباوه عرضه می‌شود . خودروی کوییک محصول سایپا قرار است در زیمباوه تولید شود. حدس بزنید با چه قیمتی؟ ۱۳۵۰۰ دلار! البته این خبر هنوز اینجا و از سوی منابع داخلی تائید نشده اما خبرگزاری ایرنا به نقل از روزنامه «نیوز دی» زیمباوه نوشته قراردادی بین سایپا با شرکت خودروسازی «مورزا» از آفریقای جنوبی منعقد شده که این خودروی ایرانی در کارخانه زیرمجموعه این شرکت در زیمباوه مونتاژ و به بازار عرضه شود.

زمان آغاز تولید این خودرو از ۱۰ دی ماه گزارش شده و نام پرایم ۸ یا پرایمیت هم برای آن انتخاب شده. همین حالا البته واردات قطعات این خودرو از ایران و آفریقای جنوبی شروع شده و فعلا با تیراژ ۱۰۰ دستگاه در ماه به بازار این کشور عرضه می‌شود.

* یک: کارخانه تولید کوییک در زیمباوه راه‌اندازی شده ویلوویو نام دارد و از زیرمجموعه‌های خودروسازی مورزا است. مدیر روابط عمومی این شرکت گفته: «زیمبابوه برای ساخت این خودروی جدید تا اطلاع ثانوی به شرکت مادر آن در ایران متکی است اما ویلوویو قصد دارد در چرخه تولید خود این خورو را به گونه‌ای طراحی کند که با فرهنگ و شرایط اقلیمی و زیست محیطی آفریقا متناسب باشد.» او امکانات این خودرو را برای هموطنانش اینطور توصیف کرده: «بدون سوئیچ، دارای یک صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی، به همراه دوربین عقب، با هدایت کننده ماهواره‌ای، حسگرهای پارک خودرو و دستگاه تهویه مطبوع.»

خبر همکاری سایپا با این شرکت یک ماه پیش از سوی این خودروساز آفریقای جنوبی در یک بیانیه رسانه‌ای شد و در جزئیات آن آمده بود مورزا قصد دارد با کمک سرمایه گذاران اماراتی چند خودروی ایرانی از شرکت سایپا را مونتاژ و وارد بازار کشورهای آفریقایی کند. مدیر اجرایی این شرکت توضیح داده بود که چون الان خودروهای دست دوم با مالیات‌های سنگین وارد کشورهای آفریقایی می‌شود قصد دارند خودروهای ارزان قیمت ایرانی را جایگزین آن‌ها کنند و حتی از خودروهای تیبا و ساینا و پراید وانت هم به عنوان فازهای بعدی این پروژه اسم برده بود.

* دو: نکته جالب همان قیمت تعیین شده برای کوییک است که ابتدا به آن اشاره کردیم. ۱۳۵۰۰ دلار الان با قیمت دلار ۱۱۴۰۰ تومانی اگر محاسبه کنیم می شود تقریبا معادل ۱۵۴ میلیون تومان. این در حالی است که کوییک اتوماتیک الان در بازار آزاد خودمان ۹۰ میلیون و در کارخانه ۶۹ میلیون تومان قیمت دارد. البته قرار است این خودرو در زیمباوه با آپشن‌های بیشتر و حتی موتور متفاوتی عرضه شود. نمونه‌ای از کوییک که در حال حاضر در ایران سراغ داریم مجهز به یک موتور ۱٫۵ لیتری است که روی ساینا و تیبا هم استفاده می‌شود و می‌تواند ۸۷ اسب بخار قدرت تولید کند.

مصرف سوخت پایینی دارد و عملا یک خودروی شهری و اقتصادی محسوب می‌شود. وجه تمایز آن با سایر محصولات مشابه اما آپشن‌هایش است. مثل کروز کنترل، سنسور دنده عقب، دوربین دید عقب، مانیتور ۷ اینچی، چراغ دیلایت و آینه‌های برقی. در نمونه‌ای که قرار است در آفریقا عرضه شود دست کم می‌دانیم که آپشنی مثل سیستم کی لس هم به آن اضافه می‌شود و شنیده شده که قرار است روی آن از موتور برلیانس استفاده شود.

همه این مواردی که گفتیم البته در مورد نمونه هاچ‌بک این خودرو است. چون چند روز پیش تصاویری غیررسمی از شکل و شمایل جدید کوییک کراس منتشر شد که ظاهر آن را خیلی به سیتروئن c3 نزدیک کرده‌اند اما از جزئیات فنی آن اطلاعی نداریم. سیترون c3 محصولی بود که به طور خیلی محدود اینجا عرضه شد و بعد از بازگشت تحریم‌ها ادامه تولید آن به بن بست خورد. خود مسئولان خودروساز آفریقایی گفتند هر دو مدل هاچ‌بک و کراس کوییک را برای عرضه در بازارهای این قاره در نظر دارند.

* سه: آیا با وجود قیمت ۱۳۵۰۰ دلاری در زیمباوه از کوییک استقبال خواهد شد؟ این قیمت شاید برای ما زیاد به نظر برسد و گفتیم یک علت این فاصله قیمت نسبت به بازار داخلی، مشخصات فنی موتور و آپشن‌های اضافه‌تر است اما در کل این قیمت برای آفریقایی‌ها خیلی هم گران نیست. چون برای سوار شدن خودروهای روز دنیا باید هزینه بالاتری متقبل شوند. به طور مثال قیمت خودروی تویوتا یاریس که به عنوان یک خودرو ارزان قیمت و اقتصادی در دنیا مشهور است، در بازارهای بین‌المللی از ۱۷۷۵۰ دلار شروع می‌شود.

یا نیسان ورسا را مثال بزنیم که با موتور ۱۰۹ اسب بخاری‌اش ۱۶۵۴۵ دلار قیمت دارد. کیا ریو ۲۰۱۹ از ۱۶۱۹۵ دلار در بازا‌رهای بین‌المللی قیمت می‌خورد و هیوندای اکسنت ۲۰۱۸ هم ارزان‌تر از ۱۵۸۸۰ دلار پیدا نمی‌شود. بنابراین اگر در بازارهای آفریقایی از کوییک ایرانی حتی با قیمت ۱۳۵۰۰ دلار استقبال کنند تعجبی ندارد.

کدخبر: ۲۸۵۸۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Msina

    بیچاره ها، نمی دونند چه لگنی رو باید با 13 هزار دلار سوار بشوند.