کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۰۴۴
تاریخ خبر:

عرضه قطعی سهام‌ پرسپولیس و استقلال تا پایان سال

روزنامه هفت صبح | حاشیه‌های تمام نشدنی یک ماجرای طولانی و دنباله‌دار که گفته می‌شود آخر امسال به پایان خواهد رسید.داستان عرضه سهام استقلال و پرسپولیس موضوع تازه‌ای نیست؛ سال‌هاست که در این زمینه شاهد انتشار خبرهایی هستیم اما تا حالا خبری نشده است.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی بر واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان سال ۹۷ تاکید و اعلام کرده بود که واگذاری این دو باشگاه دوباره به جریان افتاده و عزم دولت برای واگذاری این دو باشگاه جدی به نظر می‌رسد، اکنون منتظر روش‌های جدید واگذاری هستیم تا براساس آن واگذاری این دو باشگاه انجام شود.

پس از طرح دیدگاه‌های وزیر اقتصاد، جلساتی در مجلس برگزار شد که براساس آن وزارت ورزش و جوانان مکلف شد تا با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی سازی شرایط پذیرش دو شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس و استقلال را در بازار پایه فرابورس فراهم کند که پس از پذیرش در بازار پایه فرابورس و عرضه ۵ درصد سهام هر یک از دو شرکت جهت کشف قیمت ۵۱ درصد سهام آنها به صورت بلوکی و باقی سهام به صورت خُرد عرضه ‌شود. اکنون پس از یک سال از مذاکرات صورت گرفته درخصوص عرضه سهام این دو باشگاه به فرابورس و نزدیک شدن به پایان شهریور، همچنان عرضه حتمی آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

*** در حد رایزنی است
چندی پیش در این زمینه امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا به آخرین وضعیت عرضه سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه اشاره و بیان کرد: تا پنج سال گذشته درخواست رسمی عرضه سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بورس ارائه و جلسه‌ها به صورت رسمی برگزار می‌شد اما اکنون تشکیل این جلسات غیررسمی شده است. او با تاکید بر اینکه مذاکراتی که در خصوص این دو باشگاه انجام می‌شود تنها در حد رایزنی است، گفت: در سال ٩٧ و ٩٨ هیچ درخواست رسمی مبنی بر عرضه سهام این دو باشگاه به فرابورس ارائه نشده و همین امر موجب عدم پیگیری ما برای انجام مراحل لازم شد.

*** توجه ویژه به بازار سرمایه
هامونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خصوصی سازی این دو باشگاه تا پایان سال ٩٨ انجام می‌شود؟ گفت: در صورت ارائه درخواست رسمی به شرکت فرابورس با تمام انرژی به این موضوع ورود خواهیم کرد اما عرضه سهام این دو باشگاه به بورس دارای یک سری ملاحظات خاص است که باید توجه ویژه‌ای به آنها شود.

به گفته او، دوره قبل که این اقدام به سرانجام نرسید به دلیل جلوگیری از حاشیه‌ها بود اما نباید این نکته را فراموش کرد که خصوصی سازی کمکی در جهت توسعه بنگاه‌ها است. در ابتدا باید بررسی شود که صورت مالی این باشگاه‌ها شفاف است یا خیر؟ سودده هستند یا زیان ده و بعد در مورد ورود آنها به بازار سرمایه تصمیم گیری کرد. در صورتی که این باشگاه‌ها زیان ده هم باشند ما راهکار بازار سوم را به آنها ارائه می‌دهیم که عرضه به صورت عمده و یکجا انجام می‌شود. این موضوع بستگی به همت مسئولان دارد؛ در این مسیر اقدامات زیاد و زمان‌بری وجود دارد اما در صورت انجام پیگیری‌های لازم می‌توان امیدوار به خصوصی سازی این باشگاه‌ها در کوتاهترین زمان ممکن بود.

*** بورس، آماده واگذاری سهام
همچنین در چند وقت گذشته حسن امیری، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در این خصوص گفت: این سازمان آماده واگذاری سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در بازار سرمایه است، اما با توجه به زمان بر بودن مراحل ابتدایی برای عرضه سهام این دو باشگاه و روندی که تاکنون طی شده است، بعید به نظر می‌رسد سهام آنها تا پایان شهریور وارد بازار سرمایه شود.

زیرساخت بازار فرابورس در زمینه عرضه سهام این دو باشگاه آماده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.طبق قانون، شرکت‌ها باید ابتدا در بازار سرمایه پذیرش شوند که این اقدام نیازمند مراحلی است، در ابتدا باید به این موضوع توجه کرد که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس فاقد صورت مالی حسابرسی شده هستند و این موضوع باعث ایجاد موانع برای حضور سهام آنها در بازار سرمایه خواهد شد.

طبق قانون، وزارت ورزش مکلف است با همکاری سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس مقدمات تبدیل شدن این شرکت‌ها به سهامی عام را فراهم کند. در ابتدا باید بحث افزایش سرمایه این دو باشگاه و قیمت گذاری برند آنها انجام شود که در صورت اجرای چنین اقداماتی می‌توان امیدوار به عرضه سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فرابورس بود.

*** عرضه قطعی سهام تا پایان سال؟
وزیر ورزش و جوانان روز گذشته بر اساس جلسه‌ای که با نمایندگان اصل ۴۴، مدیران بورس و فرابورس داشت از عرضه قطعی سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال تا پایان سال خبر داد او در این جلسه اعلام کرده است که زمان بندی برای واگذاری تا پایان سال است که گزارش سازمان‌ها و دستگاه‌های دست اندرکار برای طی مسیر خصوصی سازی بسیار مثبت و امیدوار کننده است.

*** شاید تا آخر سال…
در ادامه سید جعفر سبحانی، معاون سازمان خصوصی سازی گفت: ورود سهام به بورس مستلزم شرایطی است که اگر این شرایط محقق نشود تا پایان سال خصوصی‌سازی آنها امکان پذیر نیست. در ابتدا باید میزان افزایش سرمایه این دو باشگاه وضعیت سود و بدهی آنها، سهامداران و درصد سهام آنها مشخص شود.

به گفته سبحانی، اگر این الزامات محقق نشود بعید به نظر می‌رسد که با زمان تعیین شده سهام این دو باشگاه وارد بازار سرمایه شود. بر اساس مصوبه مجلس اعلام شده بود که این دو باشگاه تا پایان شهریور ماه کشف قیمت و در فرابورس عرضه خواهند شد، حال با وجود رو به پایان بودن شهریور ماه همچنان زمینه‌های لازم برای ورود هیچ یک از این دو باشگاه به بورس فراهم نشده است.

کدخبر: ۲۸۱۰۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر