کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۱۴۱۸
تاریخ خبر:

عرضه اولیه‌های کوچک اما ارزشمند

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی |‌ عرضه اولیه دیگر آن شگفتی سابق را برای سهامداران ندارد. سه شرکتی که اخیرا سهام آنها برای اولین بار در بازار عرضه شده است، خیلی‌ها را از شرکت در عرضه‌های اولیه ناامید کرده. در عرضه اولیه ولپارس هر نفر صرفا توانست ۲۴هزار تومان سهام بخرد. عرضه اولیه ۱۵هزار تومانی رافزا حکم نمک روی زخم سرمایه‌گذارهای بورس را داشت و عرضه اولیه ۷۴هزار تومانی آبادا که چهارشنبه گذشته انجام شد، طبق معمول سهامداران را ناامید کرد.

آنها می‌گویند این عرضه‌های کوچک حتی اگر بازدهی سه برابری هم داشته باشند، نهایتا چیزی عاید سهامداران نمی‌شود. خواندن این گزارش شاید بتواند نظرتان را تغییر دهد چراکه همین عرضه اولیه‌های کوچک گوی رقابت را از شرکت‌های بزرگ ربوده‌اند. نتایج این گزارش نشان می‌دهد کسانی که از ابتدای سال ۹۸ تا حالا تمام عرضه‌های اولیه را خریده‌اند، حدود ۱۲میلیون تومان پول خرج کرده‌اند و حالا صاحب سرمایه ۵۴میلیون تومانی هستند.

*** ‌چرا عرضه‌های اولیه کوچک شده‌اند؟
پنج میلیون و ۲۰۰هزار نفر در عرضه اولیه روز چهارشنبه شرکت کردند. در حالی که پارسال همین موقع، میزان مشارکت در عرضه اولیه شرکت پتروشیمی نوری که در زمان خودش به نوعی رکورد محسوب می‌شد، تنها ۵۸۰هزار نفر بود. نوری بزرگ‌ترین عرضه اولیه سال ۹۸ با ارزش یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان به حساب می‌آید .

اما اگر همین شرکت این روزها در بازار عرضه می‌شد، سهم هر نفر از سهام آن تنها ۱۶۰هزار تومان بود و این یعنی شرکت‌هایی که این روزها در بازار عرضه می‌شوند و خیلی‌ها آنها را بی‌ارزش می‌دانند، اگر سال‌های گذشته به بورس آمده بودند می‌توانست در بین با ارزش‌ترین شرکت‌ها جای بگیرند.برابر شدن تعداد مشارکت‌کنندگان عرضه اولیه در یک سال گذشته باعث شده موقع تقسیم سهام به هر کد تعداد کمی از سهام شرکت تخصیص داده شود اما همین تعداد کم می‌تواند بازدهی قابل توجهی داشته باشد.

*** جایزه ۵۴میلیونی برای مشارکت‌کنندگان عرضه اولیه
بررسی وضعیت تمام شرکت‌هایی که از ابتدای سال ۹۸ وارد بورس شده‌اند نشان می‌دهد اگر کسی از آن زمان تا حالا در همه عرضه‌های اولیه شرکت کرده باشد و سهام هیچکدام را نفروخته باشد، حالا صاحب سرمایه ۵۴میلیون تومانی است. درحالی که تنها ۱۲میلیون تومان برای خرید عرضه اولیه پول کنار گذاشته است.

اگر کسی صرفا عرضه اولیه شرکت‌های بزرگ مثل شستا را خریده باشد، الان تنها ۱۵میلیون تومان سرمایه دارد و حدود ۴۰میلیون تومان سهام شرکت‌های کوچک را از دست داده است. اگر یک سال دیگر به عقب برگردیم، نتایج شگفت‌انگیزتر می‌شود. کسانی که از ابتدای سال ۹۷ تا حالا در تمام عرضه‌های اولیه شرکت کرده‌اند، حدود ۲۳میلیون تومان سهام خریده‌اند و حالا صاحب حداقل ۱۳۵میلیون تومان سرمایه هستند.

این یعنی می‌توان روی عرضه اولیه به عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت هم حساب باز کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازدهی شرکت در عرضه‌های اولیه از ابتدای سال ۹۷ تا حالا به طور میانگین ۵٫۹برابر است. این بازدهی برای عرضه‌های اولیه ۹۸ و ۹۹ به طور میانگین ۴٫۵برابر محاسبه می‌شود.

*** سهام شرکت‌های کوچک، برنده اصلی رقابت
بررسی بازدهی عرضه‌های اولیه نشان می‌دهد آنهایی که در زمان عرضه ارزش پایین‌تری داشتند، بازدهی بیشتری نصیب سهامداران کرده‌اند. برای مثال بیشترین بازدهی در بین عرضه‌های اولیه سال ۹۸ و ۹۹ مربوط به نماد درهآور متعلق به شرکت دارویی ره‌آورد تامین است. این شرکت پارسال در تیرماه ۹۸ عرضه اولیه شد و به هر نفر تنها ۲۹هزار تومان از سهام درهآور تعلق گرفت.

اما همین رقم حالا به ۵۳۰هزار تومان تبدیل شده و بازدهی ۱۸برابری داشته است. عرضه اولیه ۵۸هزار تومانی زشریف با بازدهی ۱۰برابری در رتبه دوم و عرضه اولیه ۶۰هزار تومانی دکپسول با بازدهی ۹برابری در رتبه سوم قرار دارند. در این رتبه‌بندی خبری از عرضه اولیه‌های بزرگ مثل تاصیکو، جم‌پیلن، نوری، صبا و شستا نیست.

کدخبر: ۳۴۱۴۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر