کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۴۱۰۷
تاریخ خبر:

عامل نوسانات قیمت سکه چیست؟

بازار طلا در زمان شیوع کرونا، وضعیت پیچیده‌ای پیدا کرده؛ از یک طرف با رکود دست و پنجه نرم می‌کند و از طرف دیگر با عواملی مثل نوسان‌های شدید اونس در بازارهای جهانی و افزایش تقاضای فروش به‌دلیل نیاز مالی روبه‌رو است اما ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا اوضاع این بازار را آرام و باثبات توصیف می‌کند و این مسئله را به شیوع ویروس کرونا مرتبط می‌داند. به‌گفته او واحدهای صنف طلا و جواهر هنوز به‌طور کامل فعالیت خود را از سر نگرفته‌اند، اگرچه شرایط به‌تدریج در حال بهبود است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعیت معاملات بازار طلا به‌خبرگزاری ایرنا گفته بررسی معاملات روزهای اخیر نشان می‌دهد حجم معاملات اکنون معادل حدود ۵۰ تا ۶۰درصد میزان معاملات دوران پیش از کرونا است. همچنین میزان مراجعه مردم برای فروش طلا بسیار بیشتر از خرید است، طوری که بیشتر مردم خواهان فروش طلا هستند.

محمدولی می‌گوید تجربه نشان داده بیشتر مردم به طلا به‌عنوان ابزاری برای پس‌انداز و برای روز مبادا نگاه می‌کنند و از نظر آنها اکنون آن روز مبادا فرا رسیده است چون به‌دلیل شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی رخ داده، بخشی از مردم برای دستیابی به‌پول نقد و رفع مشکلات مالی خود اقدام می‌خواهند طلاهایشان را بفروشند.

این مسئله باید به‌طور اتوماتیک باعث کاهش قیمت طلا در بازار می‌شد. اتفاقی که حداقل تا الان رخ نداده است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران عامل تاثیرگذار خارجی را در این مورد مقصر می‌داند. او درباره وضعیت نوسان اونس جهانی طلا و تاثیر آن بر بازارهای داخلی می‌گوید اونس جهانی طلا در فروردین‌ماه سیر صعودی به خود گرفته بود.

اما در روزهای اخیر تقریبا به ثبات رسیده و نوسان‌های اندکی داشته است. در حال حاضر آنچه به‌عنوان نوسان اونس طلا رخ می‌دهد به‌دلیل مسائل مرتبط با شیوع ویروس کرونا، تحولات بازار نفت و سایر مسائل اقتصادی بوده و به همین دلیل تا زمانی که شیوع ویروس کرونا تداوم داشته باشد شاهد این بی‌ثباتی‌ها در نرخ اونس خواهیم بود.

به تبع رشد نرخ اونس و نوسانات آن، در بازار داخلی نیز شاهد افت و خیز قیمت طلا و سکه خواهیم بود. در صورتی که نوسان‌های زیاد اونس طلا در بازارهای جهانی همانند فروردین ماه در روزهای آتی ادامه داشته باشد باید منتظر رشد قیمت طلا بود. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره چشم‌انداز بازار طلا در ماه مبارک رمضان می‌گوید تقاضای خرید طلا کاهش پیدا می‌کند و به‌همین دلیل پیش‌بینی می‌شود شاهد بازاری آرام در این بخش باشیم.

بررسی بازار در سه‌چهار روز اخیر نشان می‌دهد حداقل نگاهی به‌بازار طلا و سکه هم نشان می‌دهد با اینکه مشتری زیادی برای خرید طلا وجود ندارد اما در یکی دو روز گذشته نوسان قیمت انواع سکه در جهت افزایشی ادامه داشته است. هرچند این نوسانات بیشتر در حد اضافه شدن ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان بوده.

کدخبر: ۳۲۴۱۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر