کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۲۸۹۹
تاریخ خبر:

عاقبت پولدارهایی که فوتبال بلای جانشان شد

روزنامه هفت صبح | محمدرضا زنوزی قصد ندارد به تراکتور و فوتبال برگردد. او حتی اگر بپذیرد که تمرینات تراکتور برای بازی با النصر آغاز شود، در آینده‌ای نزدیک از فوتبال جدا خواهد شد. این پشیمانی، شبیه اتفاقی است که قبلا برای امثال زنوزی رخ داده است. او البته فقط می‌خواهد راهش را از فوتبال جدا کند اما افراد دیگری بودند که با ثروتی عجیب و غریب وارد فوتبال شدند و کارشان به اعدام و زندان و … هم کشید. مهم‌ترین این نام‌ها و سرنوشت‌شان را مرور می‌کنیم.

بهمن مداح (تیم بهمن)
پس از انقلاب، باشگاه بهمن یکی از جنجالی‌ترین باشگاه‌های نوظهور در فوتبال ایران بود. این باشگاه در سال ۱۳۷۲ توسط بهمن مداح و اکبر مقیم تاسیس شد. مداح نماینده انحصاری کمپانی اپل در ایران بود. باشگاه بهمن، سال ۱۳۷۳ را در لیگ دسته دو آزادگان بازی کرد و با کسب عنوان قهرمانی یکی از سه تیم صعود کننده به لیگ دسته یک آزادگان سال بعد بود. با توجه به پشتوانه مالی خوب، بهمن به سرعت شروع به جذب بهترین بازیکنان کرد و در مقطعی پرستاره‌ترین تیم فوتبال ایران هم بود.

این تیم در یک بازه زمانی چندساله، دو نایب‌قهرمانی در لیگ آزادگان و دو نایب‌قهرمانی درجام حذفی را کسب کرد اما بعد از چند سال، به دلیل اختلاف با اداره مالیات، بهمن مداح قید فعالیت در فوتبال را زد و باشگاه بهمن هم در سال ۱۳۷۹ پس از واگذاری امتیاز به باشگاه فوتبال پیکان تهران منحل شد. اکبر مقیم حدود پنج سال پیش به دلیل بیماری درگذشت اما از وضعیت فعلی بهمن مداح خبر موثقی وجود ندارد. شایعاتی مثل متواری شدن از ایران و البته ماندن و فعالیت در حوزه تخصصی درباره بهمن مداح در رسانه‌ها وجود دارد.

مهدی زمان (ابومسلم)
او قطعا یکی از عجیب‌ترین افرادی است که وارد حوزه فوتبال شد. وقتی از او درباره میزان تحصیلاتش پرسیدند گفت: «من سواد ندارم اما پول دارم و این همان چیزی است که ابومسلم می‌خواهد.» زمان کارش را با وعده‌هایی باورنکردنی شروع کرد. جذب مربیان معروف جهان و ایستادن ابومسلم در رده‌های اول تا چهارم لیگ برتر از وعده‌های جذاب آقای مدیرعامل است که مدعی بود مالک باشگاه هم هست. اما زمان حضور زمان در ابومسلم، یکی از بدترین ادوارتاریخ این باشگاه بود و این تیم با مدیریت همین فرد راهی لیگ یک شد. از همه جالب‌تر اما سرنوشت مهدی زمان بود.

او سال ۸۸ به اتهام رمالی و دکترای قلابی محاکمه شد! یک روزنامه ورزشی درباره دادگاه او نوشت: « قاضی دادگاه از زمان پرسید: «شما مکرر خودتان را دکتر معرفی می‌کنید و مدعی شده‌اید که دکترای اقتصاد دارید! دراین‌باره توضیح بدهید.» زمان که این سؤال برایش تازگی نداشت، گفت: «من دراین‌باره صحبتی ندارم… من دکترای اقتصاد ندارم!» سؤال بعدی درباره تخصص زمان در «انرژی‌درمانی» بود. زمان دراین‌باره توضیح داد: «این یک علم غریبه‌ای است که در من وجود دارد… اینها به من الهام می‌شود و فکر می‌کنم این قدرت از طرف خداست که مثل نعمتی در وجود من قرار گرفته و نمی‌توانم منکر آن شوم.»

امیر منصور آریا (داماش)
باشگاه فوتبال داماش در سال ۱۳۸۷ و با خرید سهام باشگاه پگاه گیلان راه‌اندازی شد. پگاهی‌ها خودشان چند سال پیش، سهام استقلال رشت را خریده بودند و سرانجام در آغاز فصل ۱۳۸۷-۸۸ باشگاه را منحل اعلام کردند و استانداری گیلان در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد، سهام این باشگاه را به شرکت آب‌معدنی داماش انتقال داد؛ شرکتی که یکی از چندین و چند زیرمجموعه هلدینگ بزرگ توسعه سرمایه‌گذاری امیر منصور آریا بود.

در آن زمان امیر عابدینی سهامدار و امین اموال باشگاه بود و هیأت مدیره داماش وعده‌های جالبی نظیر ساخت ورزشگاه اختصاصی، ایجاد دانشگاه تخصصی ورزش، قرار گرفتن در رده بالای جدول و حتی قهرمانی لیگ بر‌تر را در یک برنامه سه تا پنج ساله ارائه می‌کردند؛ اما سرانجام برنامه‌هایشان سقوط به لیگ یک فوتبال ایران شد. امیرمنصور آریا هم در سال ۱۳۹۳ به اتهام فساد مالی و اختلاسی که تا آن زمان بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران بود، اعدام شد.

بابک زنجانی (راه‌آهن)
در سال ۱۳۹۱ باشگاه راه‌آهن را خرید اما در آن زمان کاملا گمنام بود. ورود به فوتبال باعث شد تا نامش بیشتر در رسانه‌ها مطرح شود. تصاویرش در کنار علی دایی منتشر شد و کم‌کم به یک چهره معروف اما مرموز تبدیل شد. با محمد رویانیان هم مذاکراتی داشت و حتی می‌خواست باشگاه پرسپولیس را هم بخرد. اما در سال ۹۲ نامش در یک پرونده بزرگ نفتی به میان آمد و خیلی زود دستگیر شد. او هم‌ اکنون در زندان اوین منتظر اجرای حکم اعدامش است. پس از دستگیری زنجانی، باشگاه راه‌آهن هم که از اموال زنجانی بود، توقیف شد. راه‌آهن هم در سال ۱۳۹۴ از لیگ برتر سقوط کرد.

حسین هدایتی (استیل‌آذین)
او با تاسیس باشگاه استیل‌آذین در فوتبال ایران نامی برای خودش دست و پا کرد. در تیم‌های گهر درود، ملوان و پرسپولیس هم فعالیت‌هایی کرد. او در مقطعی قصد خرید امتیاز باشگاه پرسپولیس و مالکیت بر این تیم را داشت اما اهلیتش تایید نشد و در حالی که مدعی بود هزینه‌های زیادی در پرسپولیس انجام داده و بخشی از حقوق کارلوس کی‌روش را هم شخصا پرداخت کرده است، در سال ۱۳۹۷ با اتهامات اختلاس و اخلال در نظام اقتصادی کشور، با حکمی از سوی قوه قضائیه، بازداشت و روانه زندان شد. او هنوز هم در حال گذراندن دوران محکومیتش است. او به ۲۰ سال حبس، محرومیت دائم از به‌کارگیری در خدمات دولتی و … محکوم شده است.

و دیگران
اسماعیل خلیل‌‎زاده که مدتی مدیرعامل استقلال بود، از متمولان شهر رشت بود. او کارش را با سپیدرود رشت شروع کرد و سال گذشته به استقلال رسید. در مدت حضورش در این باشگاه جنجال‌های زیادی ایجاد شد و سرانجام چند ماه پیش به عنوان متهم اصلی پرونده شرکت ابریشم گیلان، مجرم شناخته و روانه زندان شد! حمیدرضا سیاسی هم پس از یک جنجال باورنکردنی مدیرعامل پرسپولیس شد، بلافاصله علی دایی را برکنار و حمید درخشان را جایگزین او کرد. او هم یکی از پولدارهای گمنامی بود که در فوتبال به شهرت رسید و همین شهرت بلای جانش شد. در سال ۱۳۹۳ به دلایلی که هنوز هم کاملا مشخص نیست بازداشت و خیلی زود به زندان اوین منتقل و مدتی بعد هم آزاد شد.

کدخبر: ۴۱۲۸۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر