کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۳۹۹۳
تاریخ خبر:

عادات غذا خوردن‌ چه‌ تاثیری بر‌رفتار ‌ما دارد؟

روزنامه هفت صبح، آرش غفاری | دوستان جان سلام. در عصر سرعت و بی‌وقتی زندگی می‌کنیم؛ عصر تکنولوژی. در جوامعی که دیر پا به این عرصه گذاشته‌اند و هنوز سنت‌ها بر تکنولوژی و بالعکس غلبه نکرده‌اند، یکی از معدود راه‌های ارتباط و تثبیت روابط خانوادگی یا دوستانه سفره غذاست. البته سفره در این مورد به مفهوم فیزیکی آن نیست. جمع شدن و برقراری ارتباط در این دوران به حل بسیاری از مسائل و روابط عاطفی ما کمک خواهد کرد.از دوستانم پرسیدم: به نظر آنها شیوه و عادات غذا خوردن چه تاثیری بر رفتار و روابط ما دارد؟ چند توئیت منتخب را با هم بخوانیم:

* شبنم:‌‏‎درست و سالم غذا خوردن یه جور به خود محبت کردنه از دید من. وقتی غذایی با عشق درست میشه و روش وقت گذاشته میشه، همون محبت و انرژی به بدن می‌رسه. خانواده‌ای که دورهم حداقل یه وعده غذا میخورن، فرصت ارتباط رو بهم میدن که فکر می‌کنم در عصر ارتباطات همه بهش نیاز داریم.
* آفازمید:‌‏‎به‌نظرم وقتی غذا خوردن دسته‌جمعی باشه آداب سفره بیشتر رعایت میشه و حس احترام به‌خود رو تجربه می‌کنیم، کثیف غذا خوردن، صدا دادن دهان و با دهان پر حرف زدن، استفاده از قاشق شخصی برای ظروف مشترک، شروع کردن قبل از دیگران، از نظر من فرهنگ پایین فرد رو نشون ‌میده و عدم ‌احترام به خود و دیگران!

* Rahi_:‌‏‎غذا خوردن با جمع و خونواده برنامه مرتب‌تری داره و در نتیجه روتین مشخص، ولی در عوض در غذا خوردن تنهایی رعایت رژیم غذایی راحت‌تره برای من.
* Sannnaz:‌‏‎به نظرم تاثیر اخلاق و رفتارمون بر انتخاب‌های غذایی‌مون واضح‌تر و قوی‌تره.
* Mahin.barkhordari:‌‏‎من فکر می‌کنم اخلاق و رفتار ما و سبک غذایی‌مون روی هم تاثیر متقابل دارند. یعنی یه آدم آروم ممکنه غذاش را هم آروم بخوره و یه آدم عجول تند تند بخوره. یه آدم تمیز و مرتب در خوردن غذا هم شلختگی و بهم‌ریختگی نداره و بالعکس!

* مولایی:‌‏‎شیوه و عادت غذایی رابطه مستقیم روی اخلاق و رفتار دارند، خوراک و غذاهایی که طبع گرم دارن باعث خونگرمی انسان‌ها در رفتار و روابطشون میشه و همچنین روی انرژی و جنب و جوش و باعث تحرک بیشتر هم میشه و غذاهایی که طبع سرد دارند بر عکس این عمل می‌کنند.

* کارت زن:‌‏‎برای خودم عکسش صادق بوده یعنی هرموقع عصبانی بودم یا استرس داشتم و یا خیلی خوشحال بودم، میزان غذا خوردن و استفاده از شیرینی‌جات و بستنی به شدت افزایش پیدا می‌کنه. اما خب اون زمان حال بهتری پیدا می‌کنم.
* Shakespeare:‌‏‎به نظرم «فست‌فود» تاثیرات عمیقی بر فلسفه و ماهیت طبخ و صرف غذا در صد سال گذشته داشته و این سرعت بخشیدن به این مهم در زندگی روی بقیه مسائل هم تاثیرگذار بوده، همه‌چی فست‌فودی، زود تند سریع شروع بشه، تمام بشه به بقیه کارها برسیم.

* Azin:‌‏‎‎من و دخترم وقتی ایران بودیم اکثر مواقع در یک جمع ده نفره غذا می‌خوردیم و متوجه بودم که دخترم خیلی بیشتر آداب غذا خوردن را رعایت می‌کرد (یا به قول پدرم آداب سفره) اما از وقتی که دو نفری مهاجرت کردیم و تنها شدیم می‌تونم بگم ۹۵درصد اون آداب بوسیده شده و گذاشته شده کنار.
* دلفین:‌‏‎اطراف من اکثر خوش‌خوراک‌ها، خوش‌اخلاق و مهربونن. بدغذاها عصبی و بی‌حوصله. یه گزینه هله‌هوله‌خور هم داریم که زیاد پاچه می‌گیرن که اون‌ منم.

* Lion76:‌‏‎به‌نظرم شیوه غذا خوردن، نشان کامل از وضعیت سلامت، وضعیت اقتصادی، طرز تفکر و روش پرداختن به مسائل رو داره.
* Sogol:‌‏‎چیزی که من اطرافم دیدم؛ کسانی که بد غذا هستن و از غذا ایراد می‌گیرن، به خیلی چیزای زندگی هم گیر میدن و غر می‌زنن.
* Ati:‌‏‎خیلی تاثیر داره. من خودم خیلی بخوام محبت و علاقه‌ام و به کسی نشون بدم غذای خوب می‌پزم، کلا خیلی غذایی عزت میذارم.

* Edward_said:‌‏‎رعایت نظم در کارای روزانه و ساده ما رو نظم‌پذیر و قانونمند می‌کنه. میشه از غذا خوردن به‌عنوان تمرینی برای منضبط بودن استفاده کرد. مثلا خوب بجویم، با غذا آب نخوریم، گردن نزنیم و قاشق را بالا ببریم و… شاید برای برخی خنده‌دار باشه اما برای من چالشه چون رویه درستی ندارم.‏‎ شاید هم بدخوری موجب درد بشه و باعث اعصاب خوردی ما و محیط اطراف بشه.

* A.B:‌‏‎من چندی پیش یک سخنرانی دیدم که در مورد اثرات حجم زیاد کربوهیدرات‌ها در تغذیه‌مون و اینکه ارتباط زیادی با زوال سیستم عصبی در کهنسالی داره دیدم و تصمیم گرفتم به توصیه‌هاش عمل کنم. نتیجه: در کل خیلی خُلق و روحیه‌ام بهتر شده، تا قبلش انگار همیشه یک حالت آزردگی خاصی داشتم در وجودم.

* Jinous_cat:‌‏یک تحقیق روی زندانیان در آمریکا انجام شد؛ یک یکسری گوشت و نوشابه و کلا غذاهای ناسالم با محوریت گوشت و یکسری میوه و سبزی و گوشت کم، خیلی کم. پرخاشگری و حالت‌ها عصبیت و… در گروه اول زیاد بود. این‌بار برعکس کردن و نتیجه گرفتن خوردن میوه سبزی و کمتر گوشت رو خلق اثر میذاره.

* Kaveh:‌‏شکموها پیش‌فرض خوش‌اخلاق و مهربونن مگه اینکه گرسنه باشن.
* یکی مث خودت:‌‏‎به نظرم اینکه از قدیم آدم‌های یه منطقه به خصلتی معروف بودند، مهمترین دلیلش آب و هوا و تغذیشون بوده و اینکه الان نمیشه این موضوع رو عمومیت داد، چون همه‌جا دیگه همه‌چیز وجود داره و آدم‌ها بسته به ژنتیکشون به غذاهایی تمایل بیشتری نشون میدن. مثلا میگن جنوبی‌ها خون‌گرمن، طبع اغلب غذاهاشون گرمه.

* Fatima:‌‏‎اونقدر اثر داره که این بچه مدرسه نمیره پوستش خوب می‌شه، یبوستش خوب می‌شه… کلا خوب می‌شه! پ.ن: غذای مدرسه مدتیه خوب نیست، فلذا مرتب فقط پاستا رو از غذاها می‌تونه بخوره!
* Mahdokht salek:‌‏‎من خیلی حرف دارم، اما به نقل از عموی دانا سعا که بهشون گفته بودن فکر نکن همه مثه ما دور هم جمع میشن و غذا می‌خورن. (تو همین مایه‌ها، که به تنهایی برای نشان دادن رابطه مستقیم غذا خوردن دسته‌جمعی با فرهنگ و اهمیت خانواده و…، کافیه. خانواده همه چیزه یک بشره)

* Leila vakilzadeh:‌‏‎بسیار موثر است از نظر علمی هم ثابت شده به طوری‌که فلور طبیعی باکتری‌های روده هر فرد حتی می‌تواند خلقیات و بیماری‌های فرد را مشخص کند. با خوردن بیش از اندازه فست‌فودها فلور طبیعی روده تغییر می‌کند و یکسری باکتری‌ها حذف می‌شوند. توجه به استفاده از غذاهای فیبردار در سلامتی بسیار موثر است.

* Majidbeiranvand:‌‏‎عادات و شیوه‌های غذا خوردن بیشتر به فرهنگ خانواده ارتباط دارد، مثلا در خانواده‌هایی که پدر و مادر کارمند هستند، بیشتر غذاهای کنسروی و فست‌فودها و سرد سرو می‌شود و در خانواده‌های که مادر خانه‌دار است غذاهای تازه و خانگی. به‌طور تجربی خانواده دوم سالم‌ترند و نسبت به هم با محبت‌تر.
* Nish:‌‏‎وقتی قروقاطی می‌خوری بی‌قرار میشی یا سنگین و چرب می‌خوری بی‌حال میشی. حداقل روی رفتار تا چند ساعت تاثیر داره.

کدخبر: ۳۹۳۹۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر