کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۸۰۱۵
تاریخ خبر:

ظهور نشانه‌های سقوط در‌ بازار طلا ‌و‌ ار‌ز

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌دلار منت سر ما گذاشت و دیروز بعد از یک ماه و نیم از محدوده مقاومت ۲۵هزار و ۷۰۰تومان عقب نشست. در این مدت دلار دائما در تلاش برای عبور از ۲۶هزار تومان و بازگشت به روند صعودی بود. حتی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته دلار همه تلاش خود را به کار گرفت تا با توجه به اتفاقات سیاسی به بالای ۲۶هزار تومان صعود کند.

اما در این راه موفق نبود و بعد از لمس نقطه ۲۶هزار و ۱۵۰تومان در روز چهارشنبه، خیلی سریع به عقب برگشت. اتفاقی که دیروز شنبه و پس از بازگشایی بازار شدت بیشتری پیدا کرد. دیروز دلار در بازار آزاد حدود هزار و ۲۰۰تومان ارزان شد و تا ۲۴هزار و ۹۰۰تومان عقب‌نشینی کرد. طلا و سکه هم همراه دلار عقب‌نشینی کردند.

ولی با سرعت بیشتر! چراکه علاوه بر ارزان شدن دلار، اونس جهانی طلا هم در سراشیبی قیمت افتاده است. تا جایی که هر گرم طلا نسبت به هفته گذشته حدود ۱۱۰هزار تومان ارزان شده و به یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان رسیده و همزمان با آن سکه با کاهش یک میلیون و ۲۰۰هزار تومانی، حباب خود را کنار گذاشته و با قیمت ۱۱میلیون و ۱۰۰هزار تومان در بازار فروخته می‌شود.

*** کاهش هزار و ۲۰۰ تومانی قیمت دلار در شروع سراشیبی
بازار ارز حدود یک ماه و نیم است روز خوش به خود ندیده. هر بار که دلار تلاش می‌کند با عبور از کانال ۲۶هزار تومانی به روزهای اوج خود برگردد، تلاشش با شکست مواجه می‌شود. ۲۴ آبان‌ماه بود که دلار بعد از رسیدن به مرز ۳۰هزار تومان روند نزولی به خود گرفت و شروع به نوسان در محدوده ۲۶هزار تومان کرد.

آذرماه حکم کابوس دلالان بازار ارز را داشت. چراکه بعد از یک هفته نوسان در بازه ۲۶هزار تومانی، شاهد کاهش قیمت دلار تا حدود ۲۴هزار و ۶۰۰تومان بودند. آنها تمام تلاش‌شان را کردند که مانع کاهش قیمت دلار شوند و برای همین ارز دوباره به محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰تومان برگشت.دلار در مدت یک ماه و نیم که از هفته اول آذرماه می‌گذرد، مدام در تلاش برای عبور از مرز ۲۶هزار تومان بوده.

چند مرتبه این اتفاق افتاد اما به سرعت بعد از دو روز دلار دوباره به ۲۵هزار و ۷۰۰ تا ۲۵هزار و ۸۰۰تومان برگشت. این محدوده نقش مقاومت سنگینی را ایفا می‌کرد و دلار را اسیر خود کرده بود. فعالان بازار ارز برای یک جرقه ساده لحظه‌شماری می‌کردند. مدت‌ها بود کسانی که می‌خواستند دلار بخرند، چشم انتظار ارزانی نشسته بودند.

پول‌ها مدام از بورس خارج می‌شد و منتظر یک نشانه از سوی بازار ارز بود. تا اینکه دوشنبه هفته گذشته دلالان دست به کار شدند. آنها قیمت دلار را از محدوده ۲۵هزار و ۸۰۰تومان کندند و به ۲۶هزار و ۱۵۰تومان رساندند. اتفاقات سیاسی هم با آنها همراه بود ولی این تلاش باز هم بدون نتیجه ماند. این بار شرایط متفاوت بود.

بعد از ناامیدی فعالان بازار ارز از افزایش قیمت دلار و نبود خریدار برای دلار ۲۶هزار تومانی، مقاومت ۲۵هزار و ۷۰۰تومان شکست و دلار دیروز نسبت به نقطه اوج هفته گذشته بیش از هزار تومان ارزان شد. قاعده افزایش قیمت دلار در تعطیلات آخر هفته، این بار نتیجه معکوس داشت و اتفاقات روند نزولی دلار از روز پنجشنبه آغاز شد.

در لحظه نگارش این متن قیمت دلار وارد کانال ۲۴هزار تومانی شده و در محدوده ۲۴هزار و ۹۰۰تومان قرار دارد. کانالی که آخرین بار دلار در هفته اول آذرماه آن را ترک کرده بود. شسکت مقاومت بلندمدت همیشه برای دلار گران تمام شده. آنهایی که اهل تحلیل تکنیکال هستند، با الگوها و رسم خط روند و مقاومت می‌گویند دلار از گوشه رینگ خارج شده و از آنجایی که قبل از ورود به محدوده ۲۶هزار تومان روند نزولی داشت، حالا که از این محدوده خارج شده دوباره روند نزولی پیدا خواهد کرد.

ریزش قبلی قیمت دلار باعث شده بود هر دلار آمریکا از قله ۳۲هزار و ۵۰۰تومان تا ۲۶هزار و ۶۰۰تومان کاهش پیدا کند. در مرحله دوم، دلار بعد از صعود به ۲۹هزار و ۲۰۰ دوباره به ۲۳هزار و ۷۰۰تومان رسید. موردی که نشان می‌دهد هر مرحله ریزش قیمت حدود شش هزار تومان قیمت دلار را کاهش داده است. اگر کاهش هزار تومانی قیمت دلار در روز گذشته آغاز مرحله سوم ریزش در بازار باشد، در حالت خوش‌بینانه می‌توانیم انتظار کاهش دوباره پنج تا شش هزار تومانی قیمت دلار را داشته باشیم.

هرچند این مورد شاید خیلی دور از ذهن به نظر برسد اما برخی کارشناسان معتقدند با توجه به نرخ ۱۷هزار و ۵۰۰تومانی در نظر گرفته شده برای ارز در بودجه سال ۱۴۰۰، در بلندمدت دلار به محدوده ۲۰ تا ۲۱هزار تومان خواهد رسید و رقم منطقی برای آن در همین حدود خواهد بود.

*** افت ۱۱۰هزار تومانی قیمت طلا بعد از عقب‌نشینی اونس
کاهش قیمت دلار دست به دست روند نزولی اونس جهانی طلا داد و باعث شد قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار تا لحظه نگارش این متن حدود ۹۰هزار تومان کاهش پیدا کند. طلا هم مثل دلار مدت زیادی را آرام گرفته بود. تقریبا در یک ماه و نیم گذشته، قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در محدوده یک میلیون و ۱۲۰ تا یک میلیون و ۱۵۰هزار تومان در نوسان بود.

هر بار که اونس جهانی بالا می‌رفت، طلا برای گران شدن خیز برمی‌داشت اما با همراهی نکردن دلار و سکه، طلا هم سر جایش متوقف می‌شد. هفته گذشته با کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی، قیمت هر اونس طلا صعودی شد و تا محدوده هزار و ۹۶۰دلار پیشروی کرد. دو ماه بود که اونس طلا تا این حد گران نشده بود.

همین موضوع باعث شد طلا در بازار ایران هم بعد از یک ماه و نیم از محدوده یک میلیون و ۱۲۰ تا ۱۵۰هزار تومان عبور کند و برای ساعاتی به یک میلیون و ۲۱۰هزار تومان برسد. این اتفاق سه‌شنبه هفته گذشته افتاد و با افزایش قیمت دلار تا ۲۶هزار و ۱۵۰تومان همزمان شد. اونس جهانی طلا در سه روز گذشته دو مرحله کاهش قیمت را پشت سر گذاشت.

در ابتدا اونس طلا از هزار و ۹۶۰دلار به محدوده هزار و ۹۲۰دلار کاهش پیدا کرد و بعد از یک روز استراحت، روز گذشته تا هزار و ۸۴۰دلار عقب نشست. کاهش ۱۲۰دلاری اونس جهانی طلا در کنار عقب‌نشینی هزار و ۱۰۰تومانی دلار باعث شد قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار از محدوده یک میلیون و ۲۱۰هزار به یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان کاهش پیدا کند.

در حال حاضر اگر اونس را با دلار ۲۴هزار و ۹۵۰تومانی به طلای ۱۸عیار تبدیل کنیم، به همین رقم یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان می‌رسیم و این موضوع نشان می‌دهد قیمت هر گرم طلا در بازار ایران کاملا منطبق با بازارهای جهانی است.پنج ماه است قیمت طلا در محدوده بالاتر از یک میلیون تومان قرار دارد. دو ماه پیش با سقوط قیمت دلار تا حدود ۲۳هزار تومان، طلا هم در تلاش بود تا خودش را به مرز یک میلیون تومان برساند.

اما موفق نشد. این بار با توجه به اینکه طلا بعد از مدت‌ها سد مقاومت در برابر کاهش قیمت را شکسته، احتمال بازگشت قیمت آن به کمتر یک میلیون تومان وجود دارد. به خصوص که این بار طلای جهانی هم در روند نزولی قرار گرفته است.

*** ترکیدن حباب سکه با ریزش ۱٫۲میلیونی
کاهش چهار درصدی قیمت دلار در برابر ریزش ۱۰درصدی قیمت سکه رقم چندانی نیست. سکه بزرگ‌ترین بازنده نوسانات بازارها از هفته گذشته تا حالا است. هفته پیش زمانی که قیمت طلا به یک میلیون و ۲۱۰ و قیمت دلار به ۲۶هزار و ۱۵۰تومان رسیده بود، قیمت هر سکه تمام بهار آزادی تا ۱۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان افزایش پیدا کرد.

در لحظه نگارش این متن، سکه حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان ارزش خود را از دست داده و تا ۱۱میلیون و ۱۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرده است. قیمت خرید سکه خیلی کمتر از این رقم و حدود ۱۰میلیون و ۹۰۰هزار تومان است. اختلاف قیمت خرید و فروش سکه عموما ۱۰۰هزار تومان بود و حالا که این اختلاف به ۲۰۰هزار تومان رسیده، می‌توان گفت خریداران سکه در بازار با احتیاط بیشتری دست به معامله می‌زنند.

سکه در یک ماه و نیم گذشته شرایطی مشابه طلا و ارز را پشت سر گذاشته. بازار سکه هم در این مدت بامقاومت سنگینی در محدوده ۱۱میلیون و ۷۰۰هزار تومان روبه‌رو بود و در همین محدوده نوسان داشت‌ تا اینکه مقاومت سکه هم در برابر کاهش قیمت شکست و روند نزولی به خود گرفت. حالا که قیمت سکه به ۱۱میلیون و ۱۰۰هزار تومان کاهش پیدا کرده، حباب آن کاملا از بین رفته است.

اگر بخواهیم ارزش واقعی سکه تمام را بر اساس قیمت طلا، اونس جهانی و قیمت دلار در بازار آزاد حساب کنیم، می‌بینیم ارزش یک سکه تمام بهار آزادی در حال حاضر حدود ۱۱میلیون و ۲۰۰هزار تومان است. موضوعی که نشان می‌دهد قیمت ۱۱میلیون و ۱۰۰هزار تومانی سکه نه تنها حباب ندارد، بلکه منطبق با ارزش واقعی سکه است. با کاهش قیمت سکه تمام، نیم‌سکه و ربع سکه هم عقب‌نشینی کرده‌اند.

کدخبر: ۳۶۸۰۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر