کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۰۸۵۱۲
تاریخ خبر:

ظریف: برجام تنها گزینه مورد تأیید است/تحلیل

وزیر امور خارجه در گفت و گو با نشریه آمریکایی نیویورکر با رد اعمال شرط و تفسیر جدید بر برجام، مذاکره کشورهای اروپایی با آمریکا برای پایبندی واشنگتن به برجام را تنها سناریوی مورد تائید ایران دانست.

به گزارش خبرآنلاین، در گزارشی که امروز (۳ فروردین) در تارنمای نشریه آمریکایی نیویورکر منتشر شد، با اشاره به راه های پیش روی دولت آمریکا علیه توافق هسته ای ایران و ۱+۵ آمده است: ترامپ می تواند یا توافق هسته ای را با عدم پایبندی آمریکا به تعهدات خود از کار انداخته و به عنوان مثال تحریم ها را تعلیق نکند؛ یا اینکه با وجود حضور پنج طرف دیگر در توافق، کاملاً از آن خارج شود.

به نظر می رسد که بر اساس محاسبات دولت ترامپ، واشنگتن هر اقدامی انجام دهد، ایران به شروط توافق عمل خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نظر دیگری دارد. وی به نیویورکر گفت: تکبر بسیار خطرناک است. وی گفت که ترامپ ۱۵ ماه تلاش کرده تا در مراودت عادی تجاری با ایران اختلال کرده و در توافق کارشکنی کند. برای ایران مهم است که از مزایای توافق بهره مند شود.

به گفته ظریف، در صورت خروج ترامپ از توافق، سه گزینه در اختیار تهران است. به نوشته نیویورکر، گزینه نخست آن است که ایران از توافق خارج شده، پایبندی به آن را خاتمه داده و غنی سازی اورانیوم را از سر گرفته و حتی افزایش دهد. ظریف گفت: آمریکا هرگز نباید واهمه ای از ساخت بمب هسته ای به وسیله ایران داشته باشد. با این وجود به شدت غنی سازی هسته ای را دنبال خواهیم کرد.

در گزینه دوم، ایران می تواند از ظرفیت های برجام برای حل و فصل مناقشات استفاده نماید. ظریف گفت که ایران در سه جلسه، ۱۱ شکایت از تخلفات آمریکا را به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس کمیسیون مشترک تحویل داده است. طبق این روند ۴۵ روز فرصت برای دستیابی به راه حل وجود دارد. ظریف در این مورد گفت: هدف این روند پایبند کردن آمریکا به توافق است.

نیویورکر با اشاره به تلاش های بی سر و صدای انگلیس، آلمان و فرانسه برای حفظ برجام و در عین حال لحاظ کردن مخالفت های دولت ترامپ با توافق هسته ای، خبر داد که تلاش های کشورهای اروپایی به مراحل نهایی رسیده و به جز بند غروب، دولت های اروپایی در بیشتر مسائل با آمریکا به توافق رسیده اند. به نوشته نیویورکر، اروپا می خواهد از آمریکا تضمین بگیرد تا در راه مراودات تجاری با ایران مانع ایجاد نکند. منابع دیپلماتیک به نیویورکر گفتند که در جریان سفرهای آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به آمریکا بر این موضوع تاکید خواهد شد. ترزا می نخست وزیر انگلیس نیز به صورت تلفنی در این مورد با ترامپ گفت و گو خواهد کرد.

به گفته ظریف هر مصالحه ای که شرایط و تفاسیر جدیدی بر توافق هسته ای بیافزاید، شدنی نیست. وی گفت: ما به (چنین مصالحه ای) متعهد نبوده و باور نداریم که مفید یا ثمربخش بوده یا منجر به اجرای بهتر توافق شود. آنها هم می دانند که موضع ما این است. تنها سناریویی که می توانیم مد نظر قرار دهیم آن است که اروپایی ها با دولت ترامپ مذاکره کنند تا یکبار و برای همیشه پایبندی به توافق را آغاز نماید.

نیویورکر نوشت که سومین و شدیدترین گزینه ایران خروج از پیمان عدم اشاعه هسته ای است که ۱۹۱ کشور آن را امضا کرده و هدف آن توقف گسترش تسلیحات هسته ای و حمایت از استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است. در تهران بحث بر سر انتخاب یکی از این سه گزینه به شدت ادامه دارد.

ظریف با ذکر اینکه 'ایران یک جامعه تکصدایی نیست'، افزود که حس و حال عمومی ظرف یک سال گذشته تغییر کرده و بی اعتمادی بیشتر شده است. وی گفت: ایالات متحده نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده بلکه تعهدات بیشتری نیز (از ایران) مطالبه می کند. این پیامی خطرناک برای مردم ایران و جهان است که هرگز نباید با ایالات متحده توافق کرد چرا که در آخر، اصلی که ایالات متحده به آن عمل می کند این است: آنچه که مال من است، مال من و آنچه که مال تو است، قابل مذاکره است.
ظریف در مورد احتمال مذاکره مجدد با آمریکا در صورت شکست توافق گفت: دیپلماسی هرگز نمی میرد اما این بدان معنا نیست که ایالات متحده تنها مسیر دیپلماسی باشد. تصمیم نهایی ایران هر چه که باشد چندان خوشایند ایالات متحده نخواهد بود. اجماع بر این است.

کدخبر: ۲۰۸۵۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • goltapeh

    ???دکتر ظریف هر انچه که میباید را گفت .و اسلام .

  • mahbodhosseinali

    دیگه نمیخنده! ظرافتشو از دست داده.