کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۳۵۶۴
تاریخ خبر:

ظرفیت کویر پر است،‌ بعدا مراجعه کنید

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی| تا همین چند سال پیش مسافرت یعنی زدن به دل جنگل و دریا . اما چند سالی است که کویرگردی به شکل‌های مختلف خیلی باب شده.به‌خصوص در فصل پاییز و زمستان. با این حال استقبالی که طی چند روز گذشته از تورهای سفر به کویر شده است ،‌ خود دست‌اندرکاران برگزاری این تورها را هم متعجب کرده تا جایی که از منطقه مرنجاب خبر می‌رسد که دیگر ظرفیت پذیرش مسافر وجود ندارد.

‌متاسفیم پر شده
تماس با کسانی که در اینستاگرام تبلیغ می‌کنند و تا همین هفته پیش پست‌های دعوت از مسافر برای سفر به کویر مصر و مرنجاب می‌گذاشتند به اینجا ختم می‌شود که فعلا حداقل تا آخر دو هفته دیگر یعنی ۲۳ آبان ظرفیت پذیرش مسافر وجود ندارد و صرفا پیش ثبت‌نام در ازای دریافت مبلغی صورت می‌گیرد تا بعدا به ما خبر بدهند که زمینه سفر به وجود آمده یا نه. کیوان یکی از همین تورلیدرها که ادعا می‌کند تخصصش کویرگردی است می‌گوید: «الان بهترین زمان برای سفر به کویر است و چند موضوع دست‌به‌دست هم داده تا ظرفیتمان پر شود. اول اینکه زمان سفر به کویر محدود است یعنی اگر کسی می‌خواهد سفر کویری داشته باشد حداکثر تا آخر آذر وقت دارد.

از اواسط مهر تا اواخر آذرماه هوا در کویر نه آنقدر سرد است که نشود کمپ کرد و نه آنقدر گرم، مثل نیمه اول سال. بنابراین همین دو ماه و نیم فرصت هست. اغلب تورها هم برای آخر هفته و تعطیلات برنامه‌ریزی می‌شوند که مشتری بیشتری هست. پنجشنبه صبح راه می‌افتیم و جمعه شب بر می‌گردیم تهران. البته بعضی از تورها جمعه صبح بر می‌گردند اما به هر حال تورهای وسط هفته خیلی کم هستند. هرچند با توجه به استقبالی که شده در حال برنامه‌ریزی برای تورهای وسط هفته هستیم.»

او کم شدن محدودیت‌های کرونایی را هم دلیل دیگر استقبال عجیب این روزها می‌داند و می‌گوید:«مردم حدود دو سال است که چنان که باید و شاید سفر نرفته‌اند و حالا که هم واکسیناسیون زیاد شده و هم ممنوعیت تردد مقداری کم شده فرصت جبران پیش آمده، من تورهای دیگری هم برنامه‌ریزی می‌کنم و اینطور نیست که فقط استقبال از تور کویر زیاد باشد اما الان فصل کویر است. اگر همین وضعیت وسط تابستان اتفاق می‌افتاد حتما شاهد هجوم مسافر به مناطق سردسیر مثل اردبیل و غرب کشور بودیم.»

ضوابط سخت
غیر از اینکه مردم می‌خواهند بعد از مدت‌ها سفر بروند و دلی از عزای کرونا در بیاورند باید پای عوامل دیگری هم برای ازدحام مسافر و پر شدن ظرفیت سفر به کویر مرنجاب وجود داشته باشد چون حتی در تعطیلات چند روزه که مردم به شکل میلیونی راهی شهرهای شمالی ایران می‌شوند خبری درباره اینکه ظرفیت سفر به شمال پر شده نمی‌شنویم. تفاوت مرنجاب با بقیه نقاط گردشگری چیست؟ تورلیدرها ضوابط سفر به مرنجاب را دلیل شنیده شدن خبرها درباره پر شدن ظرفیت می‌دانند.

یکی از آنها می‌گوید: «کویرگردی اینطور نیست که شما دست زن و بچه را بگیرید و راه بیفتید سمت کویر. نه تنها باید بلد باشید بلکه باید تجهیزات لازم را هم داشته باشید. اول از همه باید راه را بلد باشید، باید مراقب گم شدن خودتان باشید بنابراین لازم است گروهی سفر کنید. ضمن اینکه برای ساده‌ترین کاری که در کویر می‌توانیم انجام بدهیم یعنی تماشای آسمان کویر باز هم لازم است که تجهیزات حداقلی و مهارت‌های اولیه داشته باشید که خیلی‌ها ندارند برای همین باید با تور یا گروه‌هایی که مهارت و تجربه سفر به کویر را دارند همراه شوید.

از طرفی خیلی از تفریحات کویری تجهیزات و امکانات بیشتری می‌خواهد، کارهایی مثل سافاری و شتر سواری، آفرود، موتورسواری در شنزار، اسکی روی شن و ماسه و… همگی نیاز به امکانات دارند حتی اگر خودتان هم امکانات داشته باشید مثلا خودروها و موتورهای مناسب آفرود و موتورسواری در شن داشته باشید باید برای ورود به منطقه مجوز بگیرید چون یکی دو سال است که برای ساماندهی سفر به مرنجاب و جلوگیری از آسیب دیدن منطقه و جانوران هر خودرو و موتور مخصوصی که می‌خواهد وارد منطقه شود باید از کلوپ سافاری استان اصفهان مجور بگیرد.

خبرهایی که مدتی پیش درباره گم شدن و فوت شدن کویرگردها منتشر شد هم نشان می‌دهد که کویر جای سفر تنها یا با گروه نابلد نیست برای همین شما برای سفر به جایی مثل مرنجاب باید با گروهی که این امکانات را فراهم می‌کند هماهنگ باشید حالا هم فعلا ظرفیت این گروه‌ها تمام شده، هم ظرفیت خودشان هم ظرفیت مجموعه‌های محلی که با آنها کار می‌کنند یعنی مهمان‌پذیرها، خانه‌های
بوم گردی و… تقریبا تا یکی دو هفته آینده جا ندارند.»

نگران چه هستید؟
برای دو دسته شنیدن این خبرها چندان خوشحال‌کننده نیست؛ یک دسته کسانی که هجوم مسافر آن هم در ابعاد زیاد را یک جور تهاجم فرهنگی به منطقه مذهبی، سنتی و اصیل کویر مرنجاب می‌دانند. اگر اهل گشتن در شبکه‌های اجتماعی و مرور خبرها باشید قبل از همه‌گیری کرونا و رفتن رونق از گردشگری، حتما هر چند وقت یک بار خبری درباره نارضایتی‌ها از اقدامات خلاف عرف معدودی از گردشگران در مناطق مرکزی ایران شنیده بودید، نارضایتی‌هایی که بارها منجر به ورود نهادهای قضایی و امنیتی به ماجرا شد.

برای همین هم قرار شد که تورلیدرهایی که گروه‌هایی را برای کمپ در کویر می‌آورند حتما مجوز داشته باشند و تعهد بدهند که موازین شرعی و عرف منطقه را به خوبی رعایت می‌کنند. گروه دیگری که هجوم مسافران به کویر آنها را نگران می‌کند کسانی هستند که می‌گویند مناطق کویری ایران که تا الان نسبتا بکر و سالم مانده‌اند با حضور گروه‌هایی که اصول گردشگری در کویر را نمی‌دانند آسیب جدی می‌بیند. تصاویری که از خودروهای غیراستاندارد برای آفرود منتشر می‌شود در کنار زباله‌های مردم و آزار حیوانات کویری همگی به این نگرانی دامن می‌زند.

حالا که مسافران زیادی راهی مرنجاب شده‌اند هر دو گروه بیشتر نگران هستند و فکر می‌کنند که وقتی تعداد مسافران زیاد شود نظارت هم سخت‌تر خواهد شد، البته در کنار این دو گروه باید آنهایی که از شیوع دوباره کرونا می‌ترسند را هم قرار داد اما بلایی که کرونا بر سر اقتصاد گردشگری و جیب مردم آورده کاری کرده که تلاش برای رونق گردشگری با شدت زیادی ادامه داشته باشد و دولت هم از چرخش پول بیشتر در این حوزه خوشحال است.

مرنجاب کجاست؟
کویر مرنجاب در شمال شهرستان آران و بیدگل از توابع شهرستان کاشان در استان اصفهان قرار دارد. مرنجاب در اصل نام کاروانسرا و قناتی بوده است که در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده و بعد از آن مناطق پیرامونی آن به کویر مرنجاب معروف شده. در اصل منطقه مرنجاب جزئی از بیابان بند ریگ است و در شمال آن قرار دارد.

این کویر از شمال به دریاچه نمک مسیله (آران و بیدگل)، از غرب به کویر مسیله و بیابان آب شیرین، از شرق به بیابان پشت ریگ و پارک ملی کویر و از جنوب به بیابان بندریگ و تپه‌های ماسه‌ای روان این بیابان و شهرستان‌های آران و بیدگل و کاشان محدود می‌شود. ارتفاع متوسط کویر مرنجاب از سطح آب‌های آزاد در حدود ۸۵۰ متر است. قسمت عمده این کویر پوشیده از تپه‌های شنی و ریگزار است یعنی بهترین جایی که می‌توان در آن کویرنوردی کرد و تفریحات مربوط به کویر برگزار کرد.

‌فصل خوب جنوب در راه است
تورلیدرها به هفت صبح می‌گویند که این فقط مرنجاب نیست که با هجوم مسافر روبه‌رو شده و مناطق کویری معروف دیگر مثل کویر مصر و نقاطی از یزد هم شاهد همین استقبال بوده است. آنها می‌گویند که تازه بعد از کویرها نوبت به مناطق گردشگری جنوب می‌رسد یعنی از اواخر آذر و شروع زمستان باید منتظر رونق عجیب و غریب سفر به کیش و قشم و هرمز بود.

کدخبر: ۴۲۳۵۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر