کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۴۱۶۳
تاریخ خبر:

طوفان تحولات سرگیجه‌آور ‌در شرق اروپا

روزنامه هفت صبح | حالا که این گزارش را می‌‎نویسم؛ کی‌یف، پایتخت اوکراین حدودا ۵ ساعت است که وارد حکومت نظامی شده و گفته شده هر کس به خیابان بیاید، دشمن شناخته خواهد شد. دلیلش این است که نیروهای روسی بسیار نزدیک به پایتخت هستند و هر ازگاهی در گوشه و کنار پایتخت نیز دیده می‌شوند و ارتش قصد دارد، اقدام هر حرکتی در شب هنگام را از آن‌ها بگیرد. این اصلی‌ترین چیزی است که باید در مورد روز سوم حمله روسیه به اوکراین بدانید. اینکه پایتخت در خطر است و درگیری شهری در آن گزارش شده است. مثلا یکشنبه صبح، در اطراف باغ‌وحش کی‌یف که در غرب این شهر قرار دارد، درگیری شدیدی حاکم بود.

با این حال، هنوز، از آن تهاجم همه‌جانبه‌ای که فکرش را می‌کردیم خبری نیست. خوشبختانه البته. از نظر حفظ جان غیرنظامیان. روایت‌ها در این خصوص مختلف است. برخی می‌گویند به خاطر مقاومت اوکراینی‌هاست. برخی‌ها می‌گویند روسیه هنوز خیلی سفت و سخت وارد جنگ نشده و تازه دیروز اعلام کرده که پس از آنکه اوکراین حاضر به درگیری نشده، فرمان حمله همه جانبه از سوی پوتین خطاب به ارتش صادر شده است. باید کمی صبر کرد ولی طول کشیدن سه روزه جنگ، آن هم در شرایطی که پایتخت کمتر از هفتاد کیلومتر با مرز فاصله دارد؛ چیزی بود که پیش‌بینی نمی‌شد.

اوکراین همچنان تنهاست و نشانه نمادینش همان است که زلنسکی، رئیس‌جمهور همه رهبران جهان را در توئیتر آنفالو کرده یا به عبارتی دیگر آن‌ها را دنبال نمی‌کند. با این حال، در غرب ولوله‌ای برپاست که حمایت از اوکراین و مقابله با روسیه شدت بگیرد. دیروز حرف از کمک نظامی فوری فرانسه و آلمان و کمک مالی معتنابه آمریکا بود. ظاهرا حذف کردن روسیه از سوئیفت هم دیگر مخالف جدی در اروپا ندارد و در آستانه اجرایی شدن است.

بحث البته از اقتصاد و سیاست گذشته و به عرصه‌های دیگر هم کشیده شده است. به نوعی یک جنگ جهانی را شاهد هستیم ولی نه با توپ و تفنگ. فیس‌بوک روسیه را تحریم کرده و روسیه احتمالا همه شبکه‌های اجتماعی غربی را فیلتر خواهد کرد. استرالیا راشاتودی، شبکه تلویزیونی روسی را غیرقانونی اعلام کرده است. سوئد و لهستان اعلام کردند در مقابل روسیه در مقدماتی جام جهانی بازی نمی‌کنند و روسیه از یوروویژن، مسابقه مهم موسیقی در سطح کشورهای اروپایی حذف شده است.

تحریم روسیه را به وضوح نگران کرده است. شامگاه جمعه هشدار داد که ممکن است بر اثر تحریم، ایستگاه فضایی روی سر مردم آمریکا یا اروپا بیفتد. مسئله خشونت در جنگ هم نگرانی دیگر روسیه است. رسانه‌ها در این کشور از به کار بردن لفظ تجاوز منع شدند و ارتش روسیه یک فیلم منتشر کرده که در آن جزیره اسنیک یا مار، علاوه بر آن سیزده سرباز اوکراینی که مقاومت کردند و کشته شدند، ۸۶ سرباز دیگر هم بودند که اسیر شدند و به خوبی با آن‌ها برخورد شده است.

با این حال تصاویری مثل حمله به یک مهدکودک، یک برج مسکونی در کی‌یف و نیز آن صحنه غریب زیر کردن یک خودروی شخصی توسط تانک، هنوز در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود. و در نهایت در پایان روز سوم، گفته شده که میزان پناهندگان اوکراینی به ۱۲۰ هزار نفر و تعداد غیرنظامیان کشته شده به ۱۹۸ نفر رسیده و البته اوکراین در ادعایی احتمالا غیرواقعی مدعی کشته شدن ۳ هزار و ۵۰۰ نظامی روسیه هم شده است.

یک مسئله یادمان رفت و آن هم روندهای بین‌المللی بود. اینکه قطعنامه علیه روسیه در شورای امنیت طبیعتا با وتوی روسیه شکست خورد ولی نکته جالب این بود که چین به آن رای ممتنع داد و از آن سمت ترکیه قبول نکرد تنگه‌های استانبول را روی روسیه ببندد.

کدخبر: ۴۴۴۱۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر