کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۹۸۶۲
تاریخ خبر:

طنین صدای صلح در مرز ارمنستان و آذربایجان

نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد، قرار است پیمان صلحی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر اساس بیانیه‌های مشترک رسمی تصویب شده در عالی‌ترین سطوح امضا شود.

به‌گفته پاشینیان، این توافق صلح باعث می‌شود تا دیگر تنش جدیدی وجود نداشته باشد.

در این میان، "ودانت پاتل" معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به این اقدام گفت، دولت واشنگتن بابت پیشرفت حاصله در راستای دستیابی به صلحی پایدار و با دوام در قفقاز جنوبی خرسند است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در تسهیل روند صلح بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان دخیل بوده است.

باکو و ایروان مدت‌هاست که درگیر تنش بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ هستند. آتش بس شکننده بین دو کشور از جنگ ۲۰۲۰ میلادی باعث کشته شدن بیش از شش هزار و ۵۰۰ تن شد و ارمنستان را مجبور کرد تا بخش‌هایی از قلمرو خود را که چند دهه کنترلشان را برعهده داشت، به جمهوری آذربایجان واگذار کند. اخیرا نیز نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ تبادل تیرندازی داشتند که در نتیجه آن، پنج تن کشته شدند.

نخست وزیر ارمنستان همچنین گفت، مکانیسم‌های قابل قبول بین‌المللی برای تحقق توافق صلح ممکن بین دو کشور و توافق‌های حاصله در جریان مذاکرات "استپاناکرت-باکو" ضرورت دارند. او در ادامه خاطرنشان کرد: نقض توافق‌های حاصله بین‌المللی از سوی جمهوری آذربایجان که بدون مجازات باقی مانده، این کشور را به سمت انجام یکسری اقدامات تحریک آمیز تشویق کرده است.

در این میان، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز در توئیتی نوشت: احترام و رعایت به یکپارچگی قلمرو و حق حاکمیت باید در منطقه ما اجرایی شود و هرگونه تنش هم باید بر اساس هنجارها و اصول قوانین بین‌الملل مورد رسیدگی قرار گیرد. نظر نخست وزیر ارمنستان، امضای یک توافق صلح است اما برای رسیدن به چنین توافقی دولت ایروان باید با حسن نیت مذاکره کند

کدخبر: ۵۰۹۸۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر